Εμπόριο: Η επόμενη μέρα μετά το mega deal Σκλαβενίτη - Βερόπουλου

Νέα δεδομένα στο λιανεμπόριο δημιουργεί η εξαγορά του Βερόπουλου από τον Σκλαβενίτη. Πώς αναμένεται να απαντήσει ο ανταγωνισμός και γιατί μιλούν για δεύτερο κύμα συγκέντρωσης στον κλάδο. Οι κινήσεις του Μαρινόπουλου και το πλεονέκτημα για τα ΑΒ.

Εμπόριο: Η επόμενη μέρα μετά το mega deal Σκλαβενίτη - Βερόπουλου

Μέχρι και ένα χρόνο πριν το ενδεχόμενο η Σκλαβενίτης να επεκταθεί εκτός των συνόρων της Αττικής, να εισέλθει στη χονδρική προχωρώντας παράλληλα και σε μπαράζ εξαγορών, κινούνταν στα όρια της «επιστημονικής φαντασίας».

Κι όμως όπως αποδεικνύει η ίδια η ζωή, στην Ελλάδα της κρίσης, όπου ακόμη και η cash cow της οικονομίας, ο κλάδος του λιανεμπορίου τροφίμων έχει δεχθεί ισχυρό πλήγμα, όλα μπορούν να γίνουν. Ίσα – ίσα που εξαιτίας της κρίσης, της κατακόρυφης πτώσης της κατανάλωσης και των υπέρογκων υποχρεώσεων, δανείων και σε κάποιες περιπτώσεις ζημιών κάποιων αλυσίδων, για κάποιους ήταν και είναι η κατάλληλη στιγμή για την αντεπίθεση.

Σε αυτή την κατηγορία ανήκει η αλυσίδα Σκλαβενίτης, η οποία με τις πλάτες του τραπεζικού συστήματος, όπως υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς, από τον περασμένο Αύγουστο έχει αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο στις εξελίξεις.

Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται άλλωστε και η υπογραφή συμφωνίας με τον όμιλο Βερόπουλου για την απόκτηση των δραστηριοτήτων του τελευταίου στην Ελλάδα.

Η απόκτηση αυτή, όπως ανακοινώθηκε επισήμως χθες, θα υλοποιηθεί μετά την ολοκλήρωση του εταιρικού μετασχηματισμού του ομίλου Βερόπουλου και τον διαχωρισμό των δραστηριοτήτων του στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό, για την ορθολογική αναδιάρθρωση των οικονομικών στοιχείων της επιχείρησης στην Ελλάδα.

Μετά την παραπάνω συμφωνία των δύο εταιρειών δημιουργείται ένας μεγάλος Ελληνικός Όμιλος στην αγορά λιανικής και cash & carry που θα λειτουργεί συνολικά 342 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα και θα έχει τζίρο άνω των 2 δισ. ευρώ. Της εξαγοράς της Βερόπουλος έχουν προηγηθεί τους τελευταίους μήνες η απόκτηση του 60% της Χαλκιαδάκης στην Κρήτη, έναντι τιμήματος 25 εκατ. ευρώ και η εξαγορά του 100% της Makro Cash & Carry έναντι 65 εκατ. ευρώ.

Μέσα από αυτές τις κινήσεις, η οικογένεια Σκλαβενίτη, δηλαδή οι κ.κ. Μαρία Σκλαβενίτου, Γεράσιμος Σκλαβενίτης και Στέλιος Σκλαβενίτης, δείχνουν την πρόθεση της, η εταιρεία που ίδρυσαν εν έτει 1954, οι Γιάννης Σκλαβενίτης, Σπύρος Σκλαβενίτης και Μιλτιάδης Παπαδόπουλος, να πρωταγωνιστήσει στον κλάδο και να προκαλέσει τις εξελίξεις τόσο στο λιανεμπόριο τροφίμων όσο και στο χονδρεμπόριο τροφίμων και αναλώσιμων ειδών.

Οπότε τα ερωτήματα που μένουν να απαντηθούν είναι αν η χθεσινή τελευταία κίνηση της Σκλαβενίτης θα έχει και συνέχεια –σ.σ. παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν ότι σχετικές κρούσεις έχουν γίνει στις αλυσίδες Μασούτης, Γαλαξίας, κ.α.– ποια θα είναι η απάντηση του ανταγωνισμού και δη των αλυσίδων Μαρινόπουλος, ΑΒ Βασιλόπουλος και Μασούτης και πόσοι ακόμη παίκτες θα πετάξουν «λευκή πετσέτα.»

Προ των πυλών το δεύτερο κύμα συγκέντρωσης στον κλάδο

Πριν από λίγες εβδομάδες ο ιδρυτής της METRO και εκ των πατριαρχών του κλάδου κ. Παντελής Παντελιάδης, σε εκδήλωση του ΣΕΒΤ είχε υποστηρίζει ότι τα επόμενα χρόνια θα μείνουν εντός του παιγνιδιού το πολύ 8 με 10 αλυσίδες από 60 που είναι σήμερα.

Ο κ. Παντελιάδης δεν είναι ο μόνος ο οποίος υποστηρίζει ότι θα υπάρξει συγκέντρωση και μάλιστα μεγάλης κλίμακας. Σχεδόν όλοι όσοι εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα με τον κλάδο υποστηρίζουν ότι την περίοδο αυτή ζούμε το δεύτερο κύμα συγκέντρωσης - σ.σ. με το πρώτο ξεκαθάρισμα έγινε πριν από κάποια χρόνια οπότε και αποχώρησαν αρκετοί παίκτες είτε γιατί οδηγήθηκαν στην άρση της λειτουργίας τους (Ατλαντικ), είτε γιατί εξαγοράστηκαν από άλλες αλυσίδες είτε γιατί απλά αποφάσισαν να αποεπενδύσουν από τη χώρα (Aldi).

Άλλωστε παρά το μπαράζ εξαγορών των τελευταίων μηνών κυρίως από στις αλυσίδες Σκλαβενίτη και Μαρινόπουλο υπάρχει ακόμη μεγάλος αριθμός δικτύων που θα μπορούσαν υπό προϋποθέσεις να ενταχθούν σε ένα μεγαλύτερο όμιλο.

Στο πλαίσιο αυτό η αγορά αναμένει με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την απάντηση της ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία όντας ο ελληνικός βραχίονας του βελγικού ομίλου Delhaize, βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση έναντι του εσωτερικού ανταγωνισμού έχοντας ευκολότερη πρόσβαση σε φθηνό χρήμα.

Η ουσία είναι ότι όλοι συζητάνε με όλους, με τις τράπεζες σε αρκετές περιπτώσεις να έχουν αναλάβει τον ρόλο του «κουμπάρου». Οπότε δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι το επόμενο deal θα είναι εξίσου μεγάλης έκτασης, όχι μόνο από άποψη τζίρου και δικτύου αλλά και γεωγραφικής επέκτασης.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v