Διαμορφώνονται τα σχήματα των ελληνικών κατασκευαστικών ομίλων με τα οποία θα διεκδικήσουν τμήματα του αγωγού φυσικού αερίου TAP καθώς εντός των προσεχών μηνών αναμένεται να κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές.
Οι τέσσερις μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας συμμετέχουν, πάντως, με διαφορετικά σχήματα στις κοινοπραξίες που προσκλήθηκαν να υποβάλουν προσφορές από την εταιρεία διαχείρισης του ΤΑΡ. Τα οριστικά σχήματα πρόκειται να διαμορφωθούν τις επόμενες εβδομάδες, αλλά από τη λίστα της εταιρείας διαχείρισης του TAP προκύπτουν οι πρώτες συμμαχίες.
Ετσι, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ και η ΤΕΡΝΑ διεκδικούν αυτόνομα την κατασκευή δρόμων και γεφυρών στην Αλβανία κατά μήκος της διαδρομής όπου θα περάσει ο TAP. Το αλβανικό τμήμα του αγωγού θεωρείται και το πλέον δύσκολο και απαιτεί σειρά πρόδρομων εργασιών ώστε να εγκατασταθεί στη συνέχεια ο αγωγός. Εντύπωση προκαλεί, πάντως, η απουσία του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ από τη διεκδίκηση του έργου μελέτης, προμήθειας και κατασκευής του χερσαίου τμήματος του αγωγού (Αλβανία και Ελλάδα).
Αντίθετα στους διεκδικητές περιλαμβάνεται η ΜΕΤΚΑ του ομίλου Μυτιληναίου η οποία σε κοινοπραξία με τις ιταλικές Nuova Ghizzoni SpA και Sicilsaldo SpA επιδιώκει να αναλάβει τμήματα του έργου σε Αλβανία και Ελλάδα.
Σε συνεργασία με γερμανικό και βελγικό όμιλο διεκδικεί το έργο ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Συγκεκριμένα εκλήθη να καταθέσει προσφορά μαζί με τον γερμανικό όμιλο Max Streicher GmbH και τη βελγική Denys οι οποίοι ειδικεύονται, μεταξύ άλλων, και στην κατασκευή αγωγών. Σε κοινοπραξία με τον ιταλικό όμιλο Bonatti SpA διεκδικεί τμήματα του αγωγού σε Ελλάδα και Αλβανία η J&P ΑΒΑΞ.
Σημειώστε πως στους ενδιαφερόμενους (αλλά μόνο για το τμήμα στην Αλβανία αφού δεν μπορεί να διεκδικήσει έργα στην Ελλάδα) περιλαμβάνεται και η παλαιστινιακών συμφερόντων Consolidated Contractors Corp (CCC) που εδρεύει στην Αθήνα.
Οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες διεκδικούν με διαφορετικά σχήματα τα έργα μελέτης, προμήθειας και κατασκευής των σταθμών συμπίεσης σε Αλβανία και Ελλάδα. Ετσι, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συνεργάζεται με την ιταλική Renco SPS, που ειδικεύεται σε βιομηχανικά και ενεργειακά έργα, ενώ η J&P ΑΒΑΞ πρόκειται να καταθέσει προσφορά σε συνεργασία με τον ιταλικό βραχίονα του διεθνούς ομίλου ABB.
Το μοντέλο που ακολουθεί η διοίκηση του TAP προβλέπει πως οι κατασκευαστές και οι προμηθευτές του εξοπλισμού (από τους σωλήνες μέχρι τον ειδικό τεχνολογικό εξοπλισμό) καταθέτουν από κοινού προσφορές «με το κλειδί στο χέρι». Δηλαδή οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες και οι ελληνικές βιομηχανίες (όπως για παράδειγμα η Σωληνουργεία Κορίνθου ή τα Ελληνικά Καλώδια του ομίλου Βιοχάλκο) θα συμμετέχουν σε ευρύτερα κοινοπρακτικά σχήματα τα οποία και θα προεπιλεγούν τις επόμενες εβδομάδες ώστε να υπάρξει η τελική επιλογή των αναδόχων.
Η κατασκευή του χερσαίου τμήματος του TAP έχει χωριστεί σε επτά μεγάλες εργολαβίες: Οι πέντε (δύο για την Αλβανία και τρεις για την Ελλάδα) αφορούν την κατασκευή του αγωγού. Αλλες δύο μεγάλες εργολαβίες αφορούν την κατασκευή των σταθμών συμπίεσης σε Ελλάδα (κοντά στους Κήπους Εβρου) και Αλβανία (κοντά στο Φιέρι), καθώς και έναν σταθμό ελέγχου ροής πάλι στην Αλβανία.
Για τη μελλοντική αναβάθμιση της μεταφορικής ικανότητας του αγωγού στα 20 δισ. κυβικά μέτρα (από τα 10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως), θα χρειαστεί να κατασκευαστούν αργότερα δύο πρόσθετοι σταθμοί συμπίεσης, ένας στη Βίγλιστα της Αλβανίας και ένας στις Σέρρες.
Με ξεχωριστή εργολαβία θα προχωρήσει το υποθαλάσσιο τμήμα των 105 χιλιομέτρων που θα συνδέει την Αλβανία με την Ιταλία.