Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Την Παρασκευή το σχέδιο "Ποσειδών" για τα λιμάνια

Την Παρασκευή παρουσιάζεται, εκτός απροόπτου, το τελικό σχέδιο «Ποσειδών» για την παραχώρηση των δύο μεγαλύτερων λιμανιών της χώρας καθώς και άλλων 10 λιμένων που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας.

Την Παρασκευή το σχέδιο Ποσειδών για τα λιμάνια
Εντός των προσεχών ημερών τελειώνει το σίριαλ με το μοντέλο παραχώρησης των 12 μεγαλύτερων ελληνικών λιμανιών καθώς η διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποίησης (ΤΑΙΠΕΔ) θα παρουσιάσει στην κυβέρνηση το σχέδιο «Ποσειδών», το οποίο σέρνεται επί μήνες.

Στο σχέδιο θα προβλέπεται η πώληση πλειοψηφικού πακέτου των Οργανισμών Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) και Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), ενώ θα περιγράφεται κι ο τρόπος αξιοποίησης (με συμβάσεις παραχώρησης κ.λπ.) άλλων δέκα λιμένων που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας.

Όλα δείχνουν πως στα δύο μεγαλύτερα λιμάνια το Δημόσιο θα πωλήσει πλειοψηφικό πακέτο των ΟΛΠ και ΟΛΘ (σε πρώτη φάση το 51% και στη συνέχεια το υπόλοιπο ποσοστό, με την ελπίδα πως θα έχουν βελτιωθεί οι συνθήκες στις αγορές).

Στην περίπτωση του ΟΛΠ, η κατάσταση είναι περισσότερο πολύπλοκη καθώς είναι γνωστό το ενδιαφέρον της κινεζικής Cosco. Κινέζοι (ο όμιλος Hutchison από το Χονγκ Κονγκ) είχαν εκδηλώσει σοβαρό ενδιαφέρον για τον ΟΛΘ το 2007, όταν η τότε κυβέρνηση επιχείρησε να παραχωρήσει την εκμετάλλευση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων.

Εκτός από τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, με απόφαση της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποιήσεων τον Νοέμβριο του 2012 μεταβιβάστηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ δέκα οργανισμοί λιμένων που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας (Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας).

Οι διοικήσεις των τελευταίων αλλάζουν αυτές τις ημέρες καθώς την Παρασκευή πραγματοποιήθηκαν οι γενικές συνελεύσεις, κατά τη διάρκεια των οποίων υπήρξαν και αλλαγές στο καταστατικό των οργανισμών λιμένων, ώστε να επιτρέπεται η πώληση σε ιδιώτες.

Το σχέδιο θα παρουσιάσει στην κυβέρνηση η διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) έπειτα από συνεχείς αναβολές, που είχαν αποτελέσει αφορμή για τριβές ανάμεσα στο Μέγαρο Μαξίμου και στον τέως πρόεδρο του Ταμείου Τάκη Αθανασόπουλο.

Η κρίση που είχε προκληθεί στα τέλη Φεβρουαρίου είχε αναγκάσει την τότε διοίκηση, με εντολή του ίδιου του πρωθυπουργού Αντ. Σαμαρά, να ανακοινώσει ένα γενικό περίγραμμα του σχεδίου αξιοποίησης. Όπως υποστήριζε, εξετάζονται δύο εναλλακτικές περιπτώσεις:

• Παραχώρηση των επιμέρους δραστηριοτήτων του λιμένα με συμβάσεις που θα εξασφαλίζουν την πραγματοποίηση επενδύσεων και την παροχή υψηλού επίπεδου υπηρεσιών.
 
• Ενιαία παραχώρηση του συνόλου των δραστηριοτήτων του λιμένα (Master Concession), μέσω πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της Α.Ε. και παράλληλη επαναδιαπραγμάτευση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης του λιμένα μεταξύ ελληνικού δημοσίου και Α.Ε., προκειμένου να εναρμονιστεί με τις σύγχρονες διεθνείς πρακτικές και να εξασφαλιστούν επενδύσεις και υψηλά επίπεδα υπηρεσιών.

Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ υποστήριζε πως «η μορφή αξιοποίησης που θα εφαρμοστεί σε κάθε λιμάνι θα είναι συνάρτηση της συνολικής στρατηγικής αξιοποίησης, του επιδιωκόμενου βαθμού ανταγωνιστικότητας και του επενδυτικού ενδιαφέροντος που θα εκδηλωθεί γι' αυτό.

Σε κάθε περίπτωση, η διαδικασία θα αφορά παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης των χώρων ζώνης λιμένα, ενώ η κυριότητα αυτών διατηρείται από το ελληνικό δημόσιο».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v