Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τα παράδοξα στη μεταφορά φυσικού αερίου

Τα νέα τιμολόγια χρήσης της υποδομής φυσικού αερίου είναι από τα ακριβότερα στην Ευρώπη και δεν συνεκτιμούν τις απαιτήσεις της εποχής. Μόνο τη ΔΕΣΦΑ ωφελεί η τιμολόγηση χρήσης του συστήματος.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Τα παράδοξα στη μεταφορά φυσικού αερίου
Τα νέα τιμολόγια χρήσης της υποδομής φυσικού αερίου είναι από τα ακριβότερα στην Ευρώπη και δεν συνεκτιμούν τις απαιτήσεις της εποχής.

Παρά τις σχετικές βελτιώσεις στο σχέδιο τιμολογιακής πολιτικής του ΔΕΣΦΑ, οι στρεβλώσεις διατηρούνται με στόχο τη διατήρηση του μονοπωλίου από τη ΔΕΠΑ.

Ως αποτέλεσμα, με την εφαρμογή πολυζωνικού συστήματος χρεώσεων που προτείνεται, η μεταφορά υγροποιημένου αερίου από τη Ρεβυθούσα προς τη Βουλγαρία θα έχει το μισό μεταφορικό κόστος από ό,τι στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας.

Στα παραπάνω καταλήγουν τα σχόλια των παικτών της αγοράς φυσικού αερίου, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που οργάνωσε η ΡΑΕ για τα τιμολόγια χρήσης του συστήματος φυσικού αερίου.

Τελικά, η αγορά θεωρεί εντελώς ανεπαρκείς τις βελτιώσεις που έγιναν στις αρχικές προτάσεις του ΔΕΣΦΑ, πιστεύοντας ότι τα τιμολόγια που διαμορφώνονται το μόνο που εξυπηρετούν είναι το σημερινό μονοπώλιο και λειτουργούν σε βάρος της επέκτασης της χρήσης του φυσικού αερίου, καθιστώντας το ιδιαίτερα ακριβό σε μία αναδυόμενη αγορά.

Από τους συμμετέχοντες στη δημόσια διαβούλευση (ΔΕΠΑ, ΔΕΗ, Μότορ Όιλ, όμιλος Μυτιληναίου, ΕΠΑ Αττικής), με εξαίρεση τη ΔΕΠΑ, όλοι οι υπόλοιποι έθεσαν το θέμα της τεχνητής αύξησης των χρεώσεων μέσω της συνεκτίμησης παραγόντων όπως του κινδύνου της χώρας (country risk).
 
Όπως σημειώνει ο όμιλος Μυτιληναίου στις παρατηρήσεις του, country risk δεν νοείται για υφιστάμενες επενδύσεις επιχείρησης κοινής ωφελείας αλλά ούτε και για ιδιαίτερα αμφίβολες μελλοντικές επενδύσεις.

Για το ίδιο θέμα, η ΕΠΑ Αττικής, στο μετοχικό κεφάλαιο της οποίας συμμετέχει και η ΔΕΠΑ με 51%, ζητά την πλήρη απαλειφή του country risk, όπως και του μέσου περιθωρίου κινδύνου μετοχών, ο συντελεστής του οποίου επίσης αυξάνει το κόστος των χρεώσεων.

Οι χρεώσεις για τη Ρεβυθούσα

Στις παρατηρήσεις των εταιρειών δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην κοστολόγηση της χρήσης των εγκαταστάσεων υγροποιημένου αερίου στη Ρεβυθούσα, καθώς αυτές «είναι το μοναδικό όχημα για την ανάπτυξη στοιχειώδους ανταγωνισμού στην εγχώρια αγορά Φ.Α. και πραγμάτωσης του κοινοτικά προβλεπόμενου δικαιώματος επιλογής προμηθευτή των επιλεγόντων πελατών», όπως αναφέρει στις παρατηρήσεις του ο όμιλος Μυτιληναίου.

Ο ίδιος όμιλος χαρακτηρίζει την πρόταση για τους όρους χρήσης των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας εξόχως προβληματική γιατί θα επιβαρύνει το κόστος και θα καταστήσει το υγροποιημένο αέριο ακόμα λιγότερο ελκυστικό σε σχέση με το αέριο αγωγών αλλά και σε σύγκριση με τις αντίστοιχες εγκαταστάσεις σε γειτονικές χώρες.

Από την πλευρά της, η Μότορ Όιλ σημειώνει ότι οι αρχικές παρατηρήσεις για την εφαρμογή πολυζωνικού συστήματος στο δίκτυο παραμένουν αναπάντητες. Τονίζει ιδιαίτερα την προνομιακή μεταχείριση της βορειοανατολικής ζώνης, η χρήση της οποίας όπως αναφέρει χαρακτηριστικά θα έχει το μισό μεταφορικό κόστος για εισαγωγή LNG από τη Ρεβυθούσα προς τη Βουλγαρία σε σχέση με την αντίστοιχη εισαγωγή LNG προς τους Αγίους Θεοδώρους, που βρίσκονται ελάχιστα χιλιόμετρα από το σημείο εισόδου του υγροποιημένου αερίου στο σύστημα (Αγία Τριάδα Ελευσίνας).

Τέλος, και η ΔΕΗ στις παρατηρήσεις της σημειώνει ότι και με τη νέα πρόταση τιμολόγησης διατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις του κόστους λειτουργίας των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που ανήκουν σε διαφορετικές ζώνες.

Τονίζει δε ότι ο σταθμός ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ στην Κομοτηνή εξακολουθεί να παραμένει, χωρίς ουσιαστική τεκμηρίωση, εκτός της βορειοανατολικής ζώνης.

Αναφέρει επιπλέον ότι με τις τελικές προτάσεις επιβάλλεται περαιτέρω αύξηση του κόστους χρήσης των εγκαταστάσεων υγροποιημένου αερίου, «καθιστώντας, πρακτικά, σε συνδυασμό με τη μείωση των τιμολογίων μεταφοράς, οικονομικά ασύμφορη την εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου, το οποίο έχει αποτελέσει, έως σήμερα, το βασικό εργαλείο απελευθέρωσης της αγοράς φυσικού αερίου».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v