Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΡΑΕ:Δικαιώνει Aegean Power στη κόντρα με ΔΕΗ

Με νίκη στα σημεία υπέρ της Aegean Power έληξε η αντιδικία της με τη ΔΕΗ για άσκηση αθέμιτων εμπορικών πρακτικών εκ μέρους της δεύτερης στην κατηγορία των μεγάλων εμπορικών πελατών.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
ΡΑΕ:Δικαιώνει Aegean Power στη κόντρα με ΔΕΗ
Με νίκη στα σημεία υπέρ της Aegean Power έληξε η αντιδικία της με τη ΔΕΗ για άσκηση αθέμιτων εμπορικών πρακτικών εκ μέρους της δεύτερης στην κατηγορία των μεγάλων εμπορικών πελατών.

Η Αegean, εταιρία του ομίλου Μελισσανίδη, η οποία δραστηριοποιείται ως εναλλακτικός προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας, προσέφυγε στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας καταγγέλλοντας τη ΔΕΗ (διεύθυνση μεγάλων εμπορικών πελατών) αναφορικά με τη μέθοδο με την οποία επέλεξε να επανακτήσει περίπου 320 πελάτες της που την εγκατέλειψαν υπέρ της Aegean.

Συγκεκριμένα, η ΔΕΗ πέρυσι τον Οκτώβριο, και εν όψει αλλαγής των τιμολογίων ηλεκτρικού από την 1η Δεκεμβρίου, απέστειλε επιστολή σε συνολικά 3.800 μεγάλους εμπορικούς καταναλωτές, από τους οποίους οι 3.550 ήταν δικοί της ενεργοί πελάτες και οι υπόλοιποι της Aegean.
 
Με αυτήν ανακοίνωνε στους καταναλωτές της συγκεκριμένης κατηγορίας την επικείμενη αλλαγή των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας μέσης και χαμηλής τάσης από την 1η/1/2011, εκτιμώντας ότι θα επερχόταν σημαντική μείωση στα τιμολόγια των εμπορικών πελατών μέσης τάσης, υποσχόμενη παράλληλα ότι θα επανερχόταν με νέα επικοινωνία και περισσότερες λεπτομέρειες.

Η ΡΑΕ, κατά την εξέταση των δεδομένων, δέχτηκε ότι η ΔΕΗ με τη συγκεκριμένη δραστηριότητά της "επιδίωξε εκ της δεσπόζουσας θέσης της στη σχετική αγορά να εκμεταλλευτεί την de facto ασύμμετρη (σε σχέση με άλλους εναλλακτικούς προμηθευτές) πρόσβαση στην πληροφόρηση (πελατολόγια, κέντρα λήψης αποφάσεων κ.ά.), προκειμένου να αποκομίσει εμπορικό πλεονέκτημα".

Ειδικότερα δε για την επιστολή αυτήν καθεαυτήν, η ΡΑΕ αναφέρει τα εξής:

"Το κείμενό της ήταν παντελώς αόριστο και ως εκ τούτου ουδεμία ουσιαστική ενημέρωση θα μπορούσε να προσφέρει, κατά παράβαση της παρ. 3 του Β΄ μέρους της υπ' αριθμ. 81/2010 απόφασης προέδρου της ΡΑΕ, όπου προβλέπεται ότι σε κάθε πρόσκληση αγοράς, που διενεργείται από εμπορικούς συνεργάτες των προμηθευτών απαιτείται να περιλαμβάνονται κατ' ελάχιστον οι εξής πληροφορίες: ….β) τα χαρακτηριστικά της υπηρεσίας που
παρέχει ο εν λόγω προμηθευτής, γ) η χρέωση (σε €/kWh) του καταναλωτή για την υπηρεσία της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας...".

"Επίσης, η επιστολή εστάλη επιλεκτικά στους πιο... επιθυμητούς καταναλωτές (εμπορικούς πελάτες ΜΤ) που προσφέρουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους στον προμηθευτή και όχι σε όλους (βιομηχανικοί μέσης τάσης, πελάτες χαμηλής).

Επιπρόσθετα, σημειώνεται ότι το σχετικό δελτίο Τύπου του υπουργείου ΠΕΚΑ, που προηγήθηκε της επιστολής της ΔΕΗ, ήταν πολύ πιο αναλυτικό για τις αναμενόμενες μέσες τιμές, συγκριτικά με το κείμενο της ΔΕΗ.

Η ΔΕΗ θα μπορούσε να είχε απαντήσει στα πολλά τηλεφωνήματα και ερωτήματα καταναλωτών", τα οποία επικαλείται, με μία ανακοίνωση η οποία θα περιοριζόταν σε ενημέρωση για την επικείμενη αλλαγή τιμολογίων, καθώς τα δεδομένα που θα καθιστούσαν την εξατομικευμένη ενημέρωση επαρκή, δηλ. οι τιμές των νέων τιμολογίων, δεν ήταν ακόμα γνωστά, και ως εκ τούτου οι οικονομικές επιπτώσεις σε κάθε κατηγορία δεν μπορούσαν να εκτιμηθούν σε βαθμό ανάλυσης μεγαλύτερο από ό,τι περιείχε το δελτίο Τύπου του ΥΠΕΚΑ.

Περαιτέρω, η επίπτωση σε κάθε πελάτη επίσης δεν μπορούσε να είναι γνωστή και ενώ αναφέρονται γενικά σε σημαντικές μειώσεις, ορισμένοι παραλήπτες της επιστολής θα μπορούσαν ενδεχομένως να έχουν και αύξηση στα τιμολόγιά τους.

Τέτοιου είδους εξατομικευμένη πληροφόρηση απαιτεί να είναι διαθέσιμα συγκεκριμένα δεδομένα (όπως τιμές, χαρακτηριστικά φορτίου για κάθε πελάτη), που επιτρέπουν την εκτίμηση του συνολικού λογαριασμού κάθε πελάτη βασισμένη σε συγκεκριμένο τιμοκατάλογο, και επομένως και της εκτιμώμενης επίπτωσης (αύξησης ή μείωσης) στον συγκεκριμένο παραλήπτη.

Κατόπιν των ανωτέρω, καθίσταται προφανές ότι η συγκεκριμένη επιστολή της
ΔΕΗ ουδεμία ουσιαστική ενημέρωση προσέφερε, αλλά αντιθέτως ελέγχεται ως ανακριβής δήλωση κατά την έννοια των ν. 146/1914 και 2251/1994, με σκοπό την παραπλανητική προώθηση της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, "περί της… τιμολογήσεώς της…, ικανή να παραγάγει την εντύπωση ιδιαίτερα ευνοϊκής προσφοράς".
 
Επιπροσθέτως, υπάρχουν ενδείξεις ότι με την ως άνω επιστολή επιδιώχτηκε "ουσιώδης στρέβλωση της οικονομικής συμπεριφοράς των καταναλωτών, με σκοπό τη σημαντική μείωση της ικανότητας του καταναλωτή να λάβει τεκμηριωμένη απόφαση, με επακόλουθο ο καταναλωτής να λάβει μια απόφαση συναλλαγής που διαφορετικά δεν θα ελάμβανε" (άρθρο 9α του Ν. 2251/1994).

Η ποινή

Με τα δεδομένα αυτά, η ΡΑΕ επέβαλε στη ΔΕΗ σύσταση καλώντας την
να απόσχει από κάθε μη συμβατή με την άδεια προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας δραστηριότητα.

Επίσης, την καλεί να τηρεί απαρέγκλιτα τις οδηγίες της ΡΑΕ για τις εμπορικές πρακτικές προώθησης και πώλησης υπηρεσιών προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας. Ακόμη, προειδοποιεί τη ΔΕΗ ότι, αν επαναλάβει παρόμοια συμπεριφορά, θα της επιβληθούν διοικητικές κυρώσεις.

Τέλος, την καταγγελία της Aegean για παράνομη επεξεργασία προσωπικών δεδομένων καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας την παραπέμπει στην καθ’ ύλην αρμόδια Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, προς διαπίστωση τυχόν παραβάσεων, της ΡΑΕ επιφυλασσομένης να επανεξετάσει τη στάση της σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 5 του Ν. 2773/1999, σε περίπτωση κατά την οποία ήθελε διαπιστωθούν σχετικές παραβάσεις.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v