Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τελεσίγραφο ξένων σε Ρέππα - Μαγκριώτη για έργα

Προειδοποίηση στο υπουργείο Υποδομών ότι δεν είναι διατεθειμένοι να ακολουθήσουν τους χαλαρούς ρυθμούς του Δημοσίου κατά την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης στέλνουν οι ξένες κατασκευαστικές.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Τελεσίγραφο ξένων σε Ρέππα - Μαγκριώτη για έργα
Προειδοποίηση στην ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ότι δεν είναι διατεθειμένοι να ακολουθήσουν τους… χαλαρούς -και ως εκ τούτου χρονοβόρους- ρυθμούς του ελληνικού δημοσίου κατά την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης έχουν στείλει οι ξένοι κατασκευαστικοί όμιλοι που συμμετέχουν στα έργα ανάπτυξης του βασικού οδικού δικτύου της χώρας.

"Ή ολοκληρώνονται μέσα στον επόμενο μήνα οι συζητήσεις και επιλύονται τάχιστα τα προβλήματα που εμποδίζουν την υλοποίηση των εργασιών ή εγκαταλείπουμε τα εργοτάξια καταγγέλλοντας τις συμβάσεις", διαμηνύουν οι δυτικοευρωπαϊκοί κολοσσοί (Vinci, Hochtief, ACS, Cintra) που έχουν αναλάβει σε κοινοπραξίες με τους εγχώριους ομίλους Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ και ΓΕΚΤέρνα την κατασκευή και την τριακονταετή εκμετάλλευση τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων (Ελευσίνα - Πάτρα - Πύργος, Ιονία Οδός, Κεντρική Ελλάδα, Μαλιακός - Κλειδί).

Μιλώντας στο euro2day.gr υψηλόβαθμο στέλεχος ενός εκ των ξένων επενδυτών, υποστηρίζει ότι οι διαπραγματεύσεις για την τροποποίηση των συμβάσεων παραχώρησης θα πρέπει πάση θυσία να ολοκληρωθούν εντός του Φεβρουαρίου, αυτό όμως ασφαλώς απαιτεί εντατική εργασία εκ μέρους των υπηρεσιών του υπουργείου Υποδομών. "Ήδη έχει χαθεί αρκετός χρόνος και πλέον δεν υπάρχει περιθώριο για νέες καθυστερήσεις", αναφέρει χαρακτηριστικά.

Υπενθυμίζεται ότι ο υφυπουργός κ. Γιάννης Μαγκριώτης εκτίμησε πρόσφατα ότι οι διαπραγματεύσεις θα ολοκληρωθούν περί τα τέλη Μαρτίου, δηλαδή θα διαρκέσουν περισσότερο από δύο μήνες σε περίπτωση φυσικά όπου τηρηθεί με ευλάβεια το σχετικό χρονοδιάγραμμα.

Οι παραχωρησιούχοι, και δη οι ξένοι όμιλοι, που έχουν αποκτήσει πλέον γνώση για τους ρυθμούς με τους οποίους δουλεύει το ελληνικό δημόσιο, διατηρούν σοβαρές επιφυλάξεις για τις χρονικές αυτές προθεσμίες. Μάλιστα, φοβούνται ότι, αν δεν υπάρξει οριστικό αποτέλεσμα μέχρι τον Μάρτιο, κατά την… πάγια ελληνική τακτική, το ζήτημα θα παραπεμφθεί αρχικά για την περίοδο μετά το Πάσχα και εν συνεχεία για μετά τις καλοκαιρινές διακοπές!

Για τον λόγο αυτόν, ασκούν από τώρα ισχυρές πιέσεις στην ηγεσία του ΥΠΟΜΕΔΙ, ώστε οι συζητήσεις να έχουν κατάληξη το αργότερο μέσα σε έναν μήνα. Όσο κι αν φαίνεται οξύμωρο, το αίτημα των παραχωρησιούχων για διαπραγματεύσεις-"εξπρές" επιβαρύνεται σε κάποιον βαθμό και από το κίνημα των πολιτών που δεν πληρώνουν διόδια, καθώς υποχρεώνει το υπουργείο να επισπεύσει τις διαδικασίες υπό τον φόβο ανεξέλεγκτων κοινωνικών αντιδράσεων.


Σε κίνδυνο οι επόμενες παραχωρήσεις

Σε κάθε περίπτωση, βασική επιδίωξη του υπουργείου είναι οι συμβάσεις παραχώρησης των πέντε οδικών αξόνων να διασωθούν, αφού σε αντίθετη περίπτωση οι επιπτώσεις θα είναι ιδιαίτερα αρνητικές:

• Οι εργασίες στους αυτοκινητοδρόμους θα μείνουν ημιτελείς και η ολοκλήρωσή τους μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα θα είναι αμφίβολη, δεδομένης της δυσκολίας που θα υπάρξει για την εξασφάλιση κονδυλίων τα οποία θα επέτρεπαν την κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων ως κλασικών δημοσίων έργων.

Η αξιοπιστία του Δημοσίου σε σχέση με τις συμβάσεις που υπογράφει θα δεχτεί καίριο πλήγμα, σε μια ιδιαίτερη κρίσιμη στιγμή για την προσέλκυση νέων επενδύσεων.

• Το πρόγραμμα νέων έργων παραχώρησης που έχει ανακοινώσει το υπουργείο Υποδομών (άξονας Ελευσίνας - Θήβας, υποθαλάσσια ζεύξη Περάματος - Σαλαμίνας, σύνδεση Λευκάδας με ηπειρωτική χώρα κ.ά.) ενδεχομένως να μην καταφέρει να συγκεντρώσει το προσδοκώμενο ενδιαφέρον επενδυτών και κυρίως εκείνων που προέρχονται από το εξωτερικό.

Πράγματι, οι ξένοι κατασκευαστικοί όμιλοι -οι οποίοι μέχρι πρόσφατα έβλεπαν θετικά την προοπτική συμμετοχής τους σε νέες επενδύσεις στην ελληνική αγορά- δηλώνουν πλέον πως θα εξέταζαν με πολύ μεγάλη προσοχή το ενδεχόμενο διεκδίκησης νέων συμβάσεων.

"Πώς θα μπορούσαμε να αναλάβουμε ένα νέο έργο αν πριν από λίγο είχε ακυρωθεί χωρίς δική μας ευθύνη μία παλαιότερη σύμβαση παραχώρησης;", αναρωτιέται χαρακτηριστικά στέλεχος ξένου οίκου που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι η παρουσία και η συμμετοχή ξένων επενδυτών είναι ουσιαστικά απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση στο μέλλον σειράς σημαντικών έργων υποδομής στη χώρα, δεδομένης της δυσκολίας των τοπικών κατασκευαστικών ομίλων να εξασφαλίσουν μόνοι τους την αναγκαία χρηματοδότηση.

[email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v