Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ζεσταίνεται ο ανταγωνισμός στη λιανική ρεύματος

H μάχη για την αναδιανομή της πίτας στην ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας εντείνεται και επεκτείνεται πλέον στον τομέα της λιανικής εμπορίας προς επιχειρήσεις αλλά και νοικοκυριά. Οι επιθετικές κινήσεις των "εναλλακτικών".

Ζεσταίνεται ο ανταγωνισμός στη λιανική ρεύματος
H μάχη για την αναδιανομή της πίτας στην ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας εντείνεται και επεκτείνεται πλέον στον τομέα της λιανικής εμπορίας προς επιχειρήσεις αλλά και νοικοκυριά.

Αν και η ΔΕΗ διατηρεί την πρωτοκαθεδρία της με τζίρο περίπου 1,5 δισ. ευρώ, εντούτοις οι εναλλακτικοί πάροχοι αρχίζουν να κινούνται επιθετικά προσφέροντας εκπτώσεις της τάξης του 10% και 20%.

Πρόσκαιρο ανάχωμα στη διείσδυση ιδιωτών στη λιανική αγορά εμπορίας ρεύματος αναμένεται να δημιουργήσει η πρόσφατη αναπροσαρμογή τιμολογίων της «ηγέτιδας» ΔΕΗ, ωστόσο, σύμφωνα με εκτιμήσεις, σταδιακά η αγορά θα ανοίξει φέρνοντας στο προσκήνιο πιθανότατα εκείνους τους ιδιωτικούς ομίλους που έχουν ήδη θέση στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΔΕΗ, κ. Αρθούρο Ζερβό, μεσοπρόθεσμα η Επιχείρηση αναμένεται να χάσει μερίδιο της τάξης του 10% - 15% στην εσωτερική αγορά, μέρος του οποίου αφορά και στις λιανικές καταναλώσεις.
 
Στην παρούσα φάση, η ΔΕΗ ανέκοψε την «αιμορραγία» από τη διαρροή εμπορικών πελατών, η οποία είχε προκαλέσει απώλεια μεριδίου, μειώνοντας τα τιμολόγια κατά 10% για τη συγκεκριμένη κατηγορία καταναλωτών.

Στον αντίποδα, όμως, τόσο οι υφιστάμενοι παίκτες όσο και νέοι όμιλοι προετοιμάζονται ώστε να διεκδικήσουν μερίδιο από την πίτα που ανήκει σήμερα στην Επιχείρηση.

* Ο όμιλος Μυτιληναίου μέσω της 100% θυγατρικής εταιρείας Protergia σχεδιάζει την είσοδό του στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού, η οποία ωστόσο θα έρθει σταδιακά και όταν ξεκαθαρίσει το ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς. Ο πρόεδρος του ομίλου, πάντως, κ. Ευάγγελος Μυτιληναίος, δεν απέκλεισε η κίνηση αυτή να γίνει μέσω εξαγοράς ή στρατηγικής συνεργασίας.

Ο κ. Μυτιληναίος υποστηρίζει, ωστόσο, ότι αργά ή γρήγορα, και όσο τα περιθώρια κέρδους των ενδιάμεσων ανεξάρτητων εμπόρων πιέζονται, η λιανική αγορά θα συνδεθεί με τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας. Σημειώνεται ότι έως το τέλος του 2011 η Μυτιληναίος και ειδικά η Protergia θα ελέγχει 1.200 MW εγκατεστημένης ισχύος μέσω τριών θερμικών μονάδων φυσικού αερίου, αποτελώντας τον μεγαλύτερο εγχώριο παίκτη μετά τη ΔΕΗ στον τομέα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

Σύμφωνα με εκτίμηση στελεχών του ομίλου, η ενασχόληση με τη λιανική είναι ένα είδος hedging, καθώς θα προφυλάσσει τα έσοδά του από τις διακυμάνσεις στη χονδρική τιμή ρεύματος.

* Στόχο για περισσότερους από 1.000 πελάτες στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού βάζει και η θυγατρική του ομίλου ΓΕΚΤΕΡΝΑ, Ήρων Θερμοηλεκτρική. Η επιχείρηση από τον Αύγουστο έχει γίνει η δεύτερη καθετοποιημένη εταιρεία της αγοράς (μετά την Elpedison), με παρουσία από την παραγωγή έως τη λιανική εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας, και αυτήν τη στιγμή μετρά έναν μικρό αριθμό πελατών που αντιστοιχεί σε πωλήσεις της τάξης των 30.000-40.000 MWh.

Η Ήρων Θερμοηλεκτρική αναμένεται το επόμενο διάστημα να ξεκινήσει πιο εντατική καμπάνια προσέλκυσης πελατών και επικεντρώνεται σε πελάτες τόσο από τη μέση τάση όσο και από τη χαμηλή, εμπορικούς αλλά και οικιακούς καταναλωτές (με μεγάλες καταναλώσεις άνω των 2.500 kWh).

Η εταιρεία, που είναι ταυτόχρονα και παραγωγός με δύο θερμικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής (συμμετοχή 50% ΓΕΚΤΕΡΝΑ, 50% GdF - Suez) και με εγκατεστημένη ισχύ 582 MW, ως καθετοποιημένος παίκτης της αγοράς έχει τη δυνατότητα να εγγυάται την τιμή και τη ροή ρεύματος που προμηθεύει στους πελάτες της.

* Παρουσία στην αγορά διαθέτει και η εταιρεία Elpedison Εμπορική, η οποία ανήκει εξ ημισείας στα Ελληνικά Πετρέλαια και στην ιταλική Edison. Βασικός πελάτης της εταιρείας είναι η EFG Εurobank, ενώ προς το παρόν ασχολείται μόνο με τη μέση τάση και όχι με την εμπορική κατανάλωση, στην οποία σκοπεύει να εισέλθει σε βάθος χρόνου.

* Η πρώτη επιχείρηση που δραστηριοποιήθηκε στη λιανική εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας είναι η ελληνική θυγατρική της αυστριακής εταιρείας Verbund. Η επιχείρηση ιδρύθηκε τον Μάιο του 2006 και είναι θυγατρική της αυστριακής Verbund-Austrian Power Trading A.G., η οποία κατέχει το 55% των μετοχών της, ενώ το υπόλοιπο 45% ανήκει στην Energa, η οποία δραστηριοποιείται στην ελληνική και διεθνή αγορά ενέργειας από το 1994.

Στους στόχους της Verbund-Energa Hellas είναι να αποκτήσει μερίδιο 10% έως το 2013 στην εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας. Η διοίκηση της εταιρείας προσφέρει μια σειρά πακέτα για τη χαμηλή και την οικιακή τάση, με εκπτώσεις που φτάνουν ως και 20%.

Τα πακέτα αυτά αφορούν ειδικότερα σε εταιρικούς πελάτες (τιμολόγια Γ21 και Γ22) και σε ιδιώτες και οι εκπτώσεις ποικίλλουν ανάλογα με την κατανάλωση. Σημειώνεται ότι η Verbund έχει συνάψει στρατηγική συνεργασία με τέσσερις εξειδικευμένες σε δίκτυο πωλήσεων εταιρείες (Space Ηellas, Καυκάς, ΓΕΤΗΛ και Αstron Εlectric).

* Στη μάχη για την κατάκτηση μεριδίου στην εγχώρια λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας ρίχνεται και η εταιρεία Aegean Power, το νεότερο μέλος του ομίλου Μελισσανίδη. Σήμερα, η Aegean Power, η οποία ιδρύθηκε το 2008 και ασχολείται με τη χονδρική αγορά ηλεκτρισμού, αριθμεί περί τους 4.000 πελάτες (εμπορικούς ομίλους, νοσοκομεία, ξενοδοχεία, εμπορικές αλυσίδες καταστημάτων, τηλεοπτικά κανάλια, αλυσίδες τροφίμων κ.λπ.) και εκτιμά ότι κατέχει μερίδιο 2,5% της συγκεκριμένης αγοράς.

Ο στόχος της Aegean Power είναι μέχρι και το 2013 να αποσπάσει μερίδιο της τάξης του 10% στον τομέα της λιανικής εμπορίας. Η εταιρεία ελέγχεται κατά 50% από τον όμιλο Μελισσανίδη και κατά 50% από τον κ. Βασίλη Μηλιώνη, σημερινό διευθύνοντα σύμβουλό της, ο οποίος εκτιμά ότι η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας τώρα ανοίγει ουσιαστικά.

Τα πακέτα που προσφέρει η Aegean Power απευθύνονται κατ’ αρχάς μόνο σε εμπορικούς πελάτες (στελέχη επιχειρήσεων, τραπεζών, σούπερ μάρκετ, πολυκαταστημάτων κ.ά.), αλλά στο προσεχές εξάμηνο θεωρεί ότι θα είναι σε θέση να προσφέρει πακέτα και για οικιακούς καταναλωτές.

Παράλληλα, σχεδιάζει «ενεργειακά πακέτα» που συνδυάζουν την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος από την εταιρεία προς τους καταναλωτές, μαζί με εκπτωτικές κάρτες για να προμηθεύονται καύσιμα από τα πρατήρια της Aegean Oil, προσπαθώντας να εκμεταλλευτεί τις συνέργιες μεταξύ των εταιρειών του ομίλου αλλά και να δημιουργήσει πιστότητα πελατών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v