Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Προσδοκίες αλλαγών στο φόρο μερισμάτων

Οι προτάσεις για κατάργηση του εταιρικού φόρου και επιστροφή στη παρακράτηση. Η στάση του ΥΠΟΙΚ και οι προσδοκίες για αλλαγές με αναπτυξιακό βλέμμα.΄Ερευνα της PwC για τη σχέση φορολογίας με επενδύσεις.

Προσδοκίες αλλαγών στο φόρο μερισμάτων
Σε τροποποιήσεις του υφιστάμενου φορολογικού πλαισίου και για τα διανεμόμενα κέρδη προσβλέπει ο επιχειρηματικός κόσμος, παρά την "απογοήτευση" που επιφύλαξαν οι πρωθυπουργικές εξαγγελίες στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.

Κόντρα στις προσδοκίες που είχαν αναπτυχθεί, εν όψει της ΔΕΘ, για βελτιώσεις στο σύνολο των φορολογικών συντελεστών, ο πρωθυπουργός εξήγγειλε μόνο τη μείωση κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες (από 24% σε 20%) του φορολογικού συντελεστή για τα μη διανεμόμενα κέρδη από το 2011.

Οι προσδοκίες του επιχειρηματικού κόσμου εστιάζουν τώρα στις τροποποιήσεις που θα φέρει το μίνι φορολογικό νομοσχέδιο, που επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, από την άτυπη διαβούλευση, που είχε διενεργηθεί εντός του θέρους, το υπουργείο Οικονομικών εμφανίζεται θετικό απέναντι στο αίτημα των φορέων του επιχειρηματικού κόσμου για βελτιώσεις στο θέμα της φορολογίας διανεμόμενων κερδών.

Ήδη έχουν συμφωνηθεί τροποποιήσεις σε επιμέρους θέματα, όπως, για παράδειγμα, αλλαγές στο καθεστώς φορολόγησης μερισμάτων θυγατρικών.

Με τον τελευταίο φορολογικό νόμο (Ν. 3842/2010) τα διανεμόμενα κέρδη των θυγατρικών που ελέγχονται κατά 100% φορολογούνται με συντελεστή 40%. Στο υπουργείο έχουν αντιληφθεί ότι πρόκειται περί αντιαναπτυξιακού μέτρου καθώς μειώνει τα έσοδα των ομίλων για επενδύσεις.

Το θέμα όμως που "καίει" τις επιχειρήσεις είναι αν θα επέλθουν αλλαγές στον εταιρικό φόρο 40% που έχει επιβληθεί στα διανεμόμενα κέρδη. Η μια λύση που εξετάζεται είναι η κατάργηση του εταιρικού φόρου 40% επί των διανεμόμενων κερδών και επιστροφή στο καθεστώς της παρακράτησης φόρου.

Σε μια τέτοια περίπτωση το σύνολο των κερδών θα φορολογείται στην πηγή με συντελεστή 20% (από το 2011) και εν συνεχεία θα επιβάλλεται παρακράτηση φόρου της τάξης του 20% επί των διανεμόμενων κερδών.

Μια τέτοια ρύθμιση ευνοεί ιδιαίτερα τους ξένους και τις άμεσες επενδύσεις, καθώς βάσει ευρωπαϊκής οδηγίας από την παρακράτηση φόρου απαλλάσσονται όσοι εδρεύουν σε χώρα της Ε.Ε. και κατέχουν πάνω από το 10% του μετοχικού κεφαλαίου επιχείρησης σε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ταυτόχρονα, εκτιμάται ότι θα εκτονωθεί η δυσαρέσκεια του επιχειρηματικού κόσμου, που έφθασε μέχρι και την επίδοση "τελεσιγράφων", με απειλές μεταφοράς έδρας και δραστηριοτήτων από την Ελλάδα σε γειτονικές χώρες, με φορολογικό συντελεστή της τάξης του 10% - 15% (Κύπρος, Βουλγαρία, Ρουμανία κ.ά.).

"Εφόσον καταργηθεί η επιβολή εταιρικού φόρου στα διανεμόμενα και επιστρέψουμε στην παρακράτηση φόρου, στην πράξη οι ξένοι και οι βασικοί μέτοχοι των επιχειρήσεων θα φορολογούνται μόνο με 20% καθώς εδρεύουν σε χώρες που έχουν υπογράψει με την Ελλάδα συμφωνίες αποφυγής διπλής φορολόγησης", σημειώνει έμπειρο στέλεχος επί της εταιρικής φορολογίας εταιρίας ορκωτών λογιστών.

Η πιο απλή λύση, σύμφωνα με στελέχη επιχειρήσεων, θα ήταν η κυβέρνηση να μειώσει τον εταιρικό φόρο για τα διανεμόμενα κέρδη και τα έσοδα από μερίσματα να συνεχίσουν να φορολογούνται στην κλίμακα. Αυτή η λύση δεν συμπεριλαμβάνει, όμως, όπως και η προηγούμενη, όσους εδρεύουν σε χώρες με συμφωνίες αποφυγής διπλής φορολόγησης.

Η αύξηση του φορολογικού συντελεστή διώχνει επενδύσεις και επιχειρήσεις

Πρόκειται για καθαρά πολιτική απόφαση, σύμφωνα με κορυφαίους επιχειρηματίες, και έχει να κάνει με το πόσο ψηλά στις προτεραιότητες της κυβέρνησης βρίσκεται η ανάπτυξη αλλά και πώς μπορεί να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα του φοροεισπρακτικού μηχανισμού ώστε τα έσοδα να ενισχυθούν από τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και την πάταξη της φοροδιαφυγής και όχι από την αύξηση των φορολογικών συντελεστών.

Πρόσφατη έρευνα της PriceWaterhouseCoopers σε 85 χώρες έδειξε ότι αύξηση του πραγματικού φορολογικού συντελεστή κατά 10% μπορεί να συρρικνώσει τον αριθμό των επιχειρήσεων ανά 100 άτομα από 5 (κατά μέσο όρο) σε 3,1 αλλά και να μειώσει τον δείκτη ξένων άμεσων επενδύσεων κατά 2,2% επί του ΑΕΠ (με μέσο όρο 3,36%).

Δεν είναι τυχαίο, δε, ότι ένα από τα βασικά συμπεράσματα της έκθεσης Paying Taxes 2010, που διεξάγει η Παγκόσμια Τράπεζα σε συνεργασία με την PwC, είναι ότι αποτελεί μεγάλη προτεραιότητα των περισσότερων κρατών η απλοποίηση του πλαισίου είσπραξης φόρων και φορολογικής συμμόρφωσης.

Η Ελλάδα βρίσκεται ακριβώς σε αυτό το μεταίχμιο λόγω της μεγάλης αύξησης της φορολογικής επιβάρυνσης για τα διανεμόμενα κέρδη, που φθάνει ως και το 66% (από 25% σε 40%). Η αύξηση του συντελεστή, σε συνδυασμό με τα χρόνια προβλήματα γραφειοκρατίας και αναποτελεσματικότητας όχι μόνο έχει μειώσει περαιτέρω τις άμεσες ξένες επενδύσεις αλλά σημειώνεται και τάση φυγής πολυεθνικών.

"Η επιβολή εταιρικού φόρου 40% στα διανεμόμενα κέρδη, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η έκτακτη φορολόγηση με συντελεστή έχει καταστεί… τακτική, διπλασιάζει ή και υπερδιπλασιάζει τον χρόνο επίτευξης του Return on Equity με το οποίο λειτουργούν τα πλάνα των πολυεθνικών", εκτιμούν τραπεζικά στελέχη αλλά και σύμβουλοι επιχειρήσεων που παρακολουθούν στενά το θέμα.

Ταυτόχρονα, μεγάλες εγχώριες επιχειρήσεις όπως η Cola Cola , ο όμιλος Μυτιληναίου κ.ά. απειλούν την κυβέρνηση με μεταφορά έδρας ή και παραγωγικών εγκαταστάσεων. H διοίκηση της Coca Cola 3Ε έχει θέσει μάλιστα τελεσίγραφο, σημειώνοντας ότι θα περιμένει διορθωτικές κινήσεις μέχρι και τα τέλη του χρόνου.

Ο αρνητικός αντίκτυπος από ενδεχόμενη αποχώρηση τέτοιας εμβέλειας επιχειρήσεων θα ήταν μεγάλος για τη χώρα, καθώς, πέραν των θέσεων εργασίας που θα χανόταν από το κλείσιμο παραγωγικών τους μονάδων, θα παρέσυραν σε μαρασμό και δεκάδες μικρότερες επιχειρήσεις, που είναι προμηθευτές τους.

Ανοιχτό αφήνουν το ενδεχόμενο μεταφοράς έδρας και άλλες μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις, λόγω και των μεγάλων πιέσεων που δέχονται από τα στελέχη τους, τα οποία θα φορολογούνται από τα εισοδήματα της φετινής χρονιάς με συντελεστή 45%!

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v