Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Συγκρατημένες εκτιμήσεις για το λιανεμπόριο

Η αισιοδοξία για το σύνολο του 2008 στον κλάδο του λιανεμπορίου παραμένει. Ωστόσο για το α΄ τρίμηνο οι εκτιμήσεις είναι συγκρατημένες καθώς πλην της διεθνούς κρίσης οι ελληνικές ιδιαιτερότητες επιβάρυναν τις επιδόσεις.

  • της Πέννυς Κούτρα
Συγκρατημένες εκτιμήσεις για το λιανεμπόριο
Eπιβράδυνση των ρυθμών ανάπτυξης πωλήσεων και κερδοφορίας των εισηγμένων εταιρειών του ευρύτερου λιανεμπορίου κατά το α΄ τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης, σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό, αναμένουν παράγοντες της αγοράς, συνεκτιμώντας ότι διάφοροι συγκυριακοί λόγοι θα επηρεάσουν αρνητικά την εξέλιξη των μεγεθών τους.

Παρ’ όλα αυτά, κάποιες λιανεμπορικές επιχειρήσεις θεωρούν πως οι όποιες επιπτώσεις είναι συγκυριακές και δεν θα επηρεάσουν τις επιδόσεις τους στο σύνολο της χρήσης.

Ειδικότερα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Fourlis, κ. Β. Φουρλής, πιστεύει ότι ο Μάρτιος για όλες τις εταιρείες του λιανεμπορίου ήταν κακός, αλλά η αιτία ήταν το Πάσχα που φέτος εορτάστηκε στα τέλη Απριλίου. Εξαιρώντας αυτήν την παράμετρο, η Fourlis δεν έχει διακρίνει κάποια άλλη ένδειξη καταναλωτικής υστέρησης και εκτιμά πως η ελληνική αγορά δεν έχει ακόμη συναντήσει σημάδια πτώσης στη ζήτηση λόγω της ύφεσης.

Υποστηρίζει ωστόσο ότι αν υπάρξουν κάποιες επιπτώσεις στο μέλλον, οι οποίες θα επηρεάσουν τη ζήτηση άρα και την πορεία των λιανεμπορικών επιχειρήσεων, αυτές θα οφείλονται στην πτώση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας αλλά και στην αύξηση του κόστους χρήματος από τις τράπεζες.

Πέρα από την εκτίμηση αυτή, αρκετοί παράγοντες επιβάρυναν φέτος τις επιχειρήσεις, οι οποίες αναμένουν να καλύψουν στο εξάμηνο της χρήσης του 2008 τους τζίρους που φαίνεται πως εμφανίστηκαν συγκρατημένοι στο α΄ τρίμηνο.

Τα επιπλέον προβλήματα

Οι εταιρείες ένδυσης, καλλυντικών, παιχνιδιών, οικιακού εξοπλισμού καθώς και οι αλυσίδες πολυκαταστημάτων αντιμετώπισαν στο φετινό α΄ τρίμηνο και το «βραχυκύκλωμα» στις πληρωμές λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεων των εργαζομένων στην Τράπεζα της Ελλάδος που υπολογίζεται πως μείωσε την καταναλωτική κίνηση για μερικές ημέρες τον Μάρτιο, κυρίως όμως προκάλεσε περαιτέρω επιδείνωση στους, έτσι κι αλλιώς, κακούς χρόνους είσπραξης.

Την ίδια στιγμή, οι... αρρυθμίες στα κεντρικά λιμάνια της χώρας από τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων είχαν ως αποτέλεσμα να καθυστερούν καθ’ όλη τη διάρκεια του α΄ τριμήνου οι παραδόσεις των εισαγωγών, αυξάνοντας το κόστος και προκαλώντας προβλήματα τροφοδοσίας στις αλυσίδες.

Ο καθοριστικότερος όμως παράγοντας της πτώσης στην κίνηση, ιδιαίτερα κατά τον Μάρτιο, ήταν οι συνεχείς κινητοποιήσεις και διαδηλώσεις στο εμπορικό κέντρο. Τα καταστήματα στη συγκεκριμένη περιοχή, για το σύνολο σχεδόν των αλυσίδων λιανεμπορίου, τον Μάρτιο εμφάνισαν κατακόρυφη πτώση πωλήσεων, ενώ αντίθετα τον ίδιο μήνα του 2007, λόγω και της προπασχαλινής περιόδου, οι πωλήσεις είχαν «τρέξει» με ταχείς ρυθμούς.

Ήδη τα Αττικά Πολυκαταστήματα παρουσιάζουν αύξηση πωλήσεων κατά 20%, έναντι εκτιμήσεων για 30% και αντίστοιχων ρυθμών που είχαν παρουσιάσει στο α΄ τρίμηνο του 2007. Η διοίκηση της εταιρείας πιστεύει πως θα αναπληρώσει το έδαφος στο β΄ τρίμηνο όπου εγγράφεται και η πασχαλινή περίοδος και αν, πλέον, οι απεργιακές κινητοποιήσεις παρουσιάσουν υποχώρηση.

Τέλος, οι πιέσεις που ασκήθηκαν στα νομίσματα γειτονικών χωρών όπως της Ρουμανίας και δευτερευόντως άλλων κρατών της ΝΑ. Ευρώπης θα επιδράσουν αρνητικά στα μεγέθη των ελληνικών ομίλων που διατηρούν θυγατρικές σε αυτές τις περιοχές (Σαράντης, Fourlis, Elmec Sport, Sprider, Notos Com κ.ά.).

Παρά τις ενισχυμένες φετινές τακτικές αντιστάθμισης κινδύνου έναντι συναλλαγματικών διαφορών, οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι ακραίες διακυμάνσεις οι οποίες παρατηρήθηκαν στις ισοτιμίες του ευρώ με νομίσματα των χωρών της περιοχής κατά το α΄ τρίμηνο θα οδηγήσουν στην εμφάνιση αρνητικών συναλλαγματικών διαφορών.

Τα «αντίβαρα»

Από την άλλη πλευρά, η άνοδος του ευρώ έναντι του δολαρίου, του γεν και κυρίως του γουάν αναμένεται να έχει θετική επίδραση στα μεγέθη των εταιρειών που εισάγουν μεγάλο μέρος των προϊόντων τους κυρίως από την Κίνα, όπως η Jumbo και η Sprider, και δευτερευόντως στις αλυσίδες ένδυσης και καλλυντικών οι οποίες εισάγουν αμερικανικά προϊόντα με δολαριακή τιμολόγηση.

Στελέχη, πάντως, της αγοράς πιστεύουν ότι η ενδεχόμενη υστέρηση στους ρυθμούς ανάπτυξης των αλυσίδων λιανεμπορίου θα αντισταθμιστεί από το καλύτερο β΄ τρίμηνο, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και η πασχαλινή περίοδος αγορών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v