Εργασιακό νομοσχέδιο: Ποιες διατάξεις μένουν εκτός της διαβούλευσης

Γιατί καθυστερούν οι ασφαλιστικές διατάξεις. Τι εξετάζεται για την απασχόληση συνταξιούχων. Ποιες αλλαγές έρχονται στην συνταξιοδότηση όσων έχουν οφειλές στον ΕΦΚΑ.

Εργασιακό νομοσχέδιο: Ποιες διατάξεις μένουν εκτός της διαβούλευσης

Σε δεύτερη φάση, θα ενταχθούν σύμφωνα με πληροφορίες, οι ασφαλιστικές διατάξεις στο εργασιακό νομοσχέδιο που αναμένεται να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση.

Στην πράξη, σε πρώτη φάση θα δημοσιοποιηθούν μόνο οι διατάξεις με τις οποίες θα κυρώνεται και στη χώρα μας η κοινοτική οδηγία για την διαφάνεια στους όρους εργασίας, καθώς οι άλλες διατάξεις που αφορούν την μείωση της γραφειοκρατίας για τις επιχειρήσεις που εφαρμόζουν την ψηφιακή κάρτα εργασίας, τις ποινικές ευθύνες όσων παρεμποδίζουν την εργασία αυτών που δεν απεργούν, την απασχόληση συνταξιούχων και την συνταξιοδότηση όσων έχουν οφειλές στον ΕΦΚΑ άνω των 20.000 ευρώ, δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί.

Ειδικά όσον αφορά τις ασφαλιστικές διατάξεις, παρ’ ότι έχει «κλειδώσει» η κεντρική ιδέα, μένουν ακόμη να αποφασιστούν σημαντικές λεπτομέρειες που θα κρίνουν άλλωστε και την επιτυχία του επιδιωκόμενου στόχου. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, οι τελικές αυτές διατάξεις θα παρουσιαστούν στο υπουργικό συμβούλιο που θα συνεδριάσει στις 31 Αυγούστου, προκειμένου στη συνέχεια, αφού εγκριθούν, να πάρουν το δρόμο προς ψήφιση από την Βουλή.

Αναλυτικά, στο θέμα της απασχόλησης συνταξιούχων, έχει οριστικοποιηθεί ότι το πέναλτι -30% στις συντάξεις θα καταργηθεί. Αντ’ αυτού, θα επιβληθεί μια ειδική εισφορά, που θα κρατείται από το πρόσθετο εισόδημα που θα έχει ο συνταξιούχος μέσω της απασχόλησής του. Το ύψος της εισφορές δεν θα οδηγεί σε παρακράτηση μεγαλύτερη από αυτήν που ισχύσει σήμερα, μέσω της μειωμένης σύνταξης. Σύμφωνα μάλιστα με τον υπουργό Εργασίας Άδωνι Γεωργιάδη, θα υπάρχει ένας «κόφτης» ώστε κανείς να μην αδικηθεί από το νέο σύστημα.

Αυτό που εξετάζεται όμως, είναι ο τρόπος παρακράτησης της ειδικής αυτής εισφοράς. Και αυτό, γιατί εφόσον το μέτρο ισχύσει από το 2024 και μετά, εάν η παρακράτηση γίνει μέσω της ΑΑΔΕ, τότε θα υπάρξει ένα δημοσιονομικό κενό κατά τον πρώτο 1,5 χρόνο, έως ότου η φορολογική διοίκηση εισπράξει τον φόρο και τον αποδώσει στον ΕΦΚΑ.

Ένα από τα σενάρια που εξετάζονται είναι αντί για «ειδικό φόρο» να υπάρξει «ειδική ασφαλιστική εισφορά» για τους συγκεκριμένους εργαζόμενους. Μάλιστα, έχει ζητηθεί από τη Μονάδα Εμπειρογνωμόνων Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων (ΜΕΚΥ) που έχει συσταθεί από την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και απαρτίζεται από ειδικούς επιστήμονες, να εξετάσουν πιθανές λύσεις. Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Εργασίας, το μέτρο, αφορά εκτός από τους 50.000 εργαζόμενους – συνταξιούχους, που εμφανίζονται στο σύστημα του ΕΦΚΑ, άλλους περίπου 100.000 οι οποίοι εργάζονται με «μαύρα».

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται και η επεξεργασία της ρύθμισης για τους εν δυνάμει συνταξιούχους με οφειλές άνω των 20.000 ευρώ. Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη το 20.000 θα αυξηθεί σε 30.000 ευρώ κι αν διαπιστωθεί ότι υπάρχουν και περισσότεροι δικαιούχοι, με υψηλότερες οφειλές, δεν αποκλείεται τον επόμενο χρόνο, το όριο αυτό να αυξηθεί εκ νέου. Βάσει πάντως, του πλέον πιθανού σεναρίου που επεξεργάζονται στην Γενική Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων, ποσό άνω των 30.000 ευρώ θα πρέπει να εξοφληθεί άπαξ. Από τα 30.000 ευρώ και έως η οφειλή να πέσει στα 20.000, η σύνταξη θα εκδίδεται και θα παρακρατείται στο σύνολό της. Από τα 20.000 και κάτω, η οφειλή θα ρυθμίζεται και θα κρατείται από την σύνταξη, σε 60 μηνιαίες δόσεις.

Η κοινοτική οδηγία

Έτσι, σήμερα, εκτός απροόπτου αναμένεται να δοθεί στη δημόσια διαβούλευση μόνο το σκέλος του σχεδίου νόμου του υπουργείου Εργασίας που αφορά την κύρωση της κοινοτικής οδηγίας για την διαφάνεια στους όρους εργασίας. Μέσω αυτής άλλωστε, αναμένεται να θεσμοθετούνται ευέλικτες μορφές εργασίας, που σήμερα υπάρχουν στη χώρα μας, λειτουργώντας όμως στην …σκιά της νομιμότητας, όπως οι συμβάσεις κατά παραγγελία, ακόμη και μηδενικών ωρών. Να σημειωθεί ότι η χώρα μας οφείλει να κυρώσει άμεσα την κοινοτική οδηγία 2019/1152 για διαφανείς και προβλέψιμους όρους εργασίας, καθώς σε διαφορετική περίπτωση κινδυνεύει με πρόστιμο.

Από τα πλέον «καίρια» άρθρα είναι και αυτό που καθορίζει τον τρόπο λειτουργίας της παράλληλης, καθώς δεν θα επιτρέπεται σε εργοδότες να απαγορεύουν στους εργαζόμενούς τους να παρέχουν εργασία και σε άλλους, εκτός βέβαια του συμφωνημένου ωραρίου. Η διάταξη θα ορίζει ρητά ότι θα πρέπει να τηρούνται οι διατάξεις για τον ελάχιστο χρόνο ανάπαυσης ανά ημέρα, που απαγορεύει την απασχόληση κατά δύο 8ωρα ημερησίως.

Με άλλη διάταξη τέλος, θα μειώνεται η διάρκεια της δοκιμαστικής περιόδου, από 12 στους 6 μήνες. Έτσι εάν ο εργοδότης μετά το πέρας των έξι μηνών αποφασίσει να προσλάβει τον εργαζόμενο, ως ημερομηνία πρόσληψης θα λαμβάνεται η αρχική ημερομηνία έλευσης στην επιχείρηση και πλέον ο εργαζόμενος θα έχει τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους για παράδειγμα ημέρες αδείας κλπ.. Τέλος, το σχέδιο νόμου θα προβλέπει την υποχρέωση των εργοδοτών να ενημερώνουν τους εργαζόμενους εγκαίρως για τυχόν μεταβολή στους εργασιακούς όρους (πχ αλλαγή ωραρίου, αλλαγή χώρου εργασίας, είδος εργασίας, απόλυση).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v