Η πανδημία υποχρέωσε -ή επέτρεψε- σε πολλές γυναίκες να γκριζάρουν τα μαλλιά τους, έγραφε το Καλοκαίρι του 2021 ο New Yorker. Και είναι αλήθεια πως τα lockdown και τα μέτρα προστασίας από τον κορωνοϊό, επέδρασαν καταλυτικά στο τριχωτό της κεφαλής μας. Κάποιοι εξ ημών επέλεξαν να αφήσουν τα μαλλιά τους να επιστρέψουν στο φυσικό τους χρώμα ενώ υπήρχαν και αρκετοί/ές που στράφηκαν στον οικιακό καλλωπισμό με αγορά προϊόντων από τα σούπερ μάρκετ. Αυτό αποτυπώθηκε στις πωλήσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας τόσο το 2020, πρώτη χρονιά της πανδημίας, όσο και στο 2021.
Φέτος, όμως, η επιστροφή στην κανονικότητα οδήγησε και σε επιστροφή στα κομμωτήρια. Αυτό είχε ως συνέπεια τη σημαντική υποχώρηση των πωλήσεων των βαφών για τα μαλλιά από τα σούπερ μάρκετ. Αυτό προκύπτει από τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της IRI (αφορούν το 10μηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου) που δείχνουν ότι οι πωλήσεις σε όγκο της κατηγορίας μειώθηκαν 9,5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν, ενώ η μέση τιμή ανά τεμάχιο αυξήθηκε 3,9%. Πτώση σημειώθηκε και στις πωλήσεις conditioners για τα μαλλιά με τις απώλειες σε όγκο να ανέρχονται στο -6,8% ενώ η τιμή τους αυξήθηκε 7,7%.
Μειωμένη ήταν η κατανάλωση σε όγκο και στα καθαριστικά για το σπίτι (-8%) η τιμή των οποίων αυξήθηκε +4,1%, στα λευκαντικά (-4,8%) η τιμή αυξήθηκε +8,7%, και στις πάνες για μωρά με πτώση -7,8% στον όγκο πωλήσεων και αύξηση +10,7% στην τιμή.
Η μεγαλύτερη υποχώρηση στην κατανάλωση καταγράφηκε στα κατεψυγμένα ψάρια, με -15% η μέση τιμών ανά τεμάχιο οποίων αυξήθηκε 6,4%, στα τυποποιημένα τρόφιμα με -9,3% στον όγκο πωλήσεων και +8,8% αύξηση στην τιμή, του κρασιού -8,5% στον όγκο και οριακή -0,4% μείωση της τιμής.
Υπό πίεση βρέθηκε ο καφές φίλτρου με απώλειες -11,5% και αύξηση της μέσης τιμής ανά τεμάχιο κατά 11,7%, των προϊόντων γιαούρτης που απώλεσαν το 6,5% του όγκου των πωλήσεών τους -ανατιμήθηκαν κατά 8%- του λευκού γάλακτος με πτώση 6,7% και μέση τιμή αυξημένη 9,9%, του ουίσκι που έχασε το 5,4% των πωλήσεων του (η τιμή του αυξήθηκε οριακά 0,8%) ενώ κατά 7,3% υποχώρησε η κατανάλωση ξηρών καρπών η τιμή των οποίων αυξήθηκε 1,4%.
Πάντως τα 20 προϊόντα που εμφάνισαν τη μεγαλύτερη υποχώρηση σε όγκο πωλήσεων κατάφεραν να αυξήσουν έστω και οριακά τις πωλήσεις τους σε αξία στα 1,226 δισ. ευρώ έναντι 1,224 δισ. ευρώ που ήταν το δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου του 2021. Και αυτό λόγω των ανατιμήσεων.
Στον αντίποδα η ζάχαρη, ο εσπρέσο, τα μωρομάντηλα, το συσκευασμένο κρέας, τα τσιπς, τα ζυμαρικά, οι τσίχλες, οι μπάρες δημητριακών, το συσκευασμένο ψωμί, οι γατοτροφές, το ψάρι σε κονσέρβα, τα μπισκότα, τα κρουασάν, τα σνακ, ο ελληνικός καφές, τα προϊόντα ακράτειας, το ελαιόλαδο, οι τροφές για σκύλους, τα όσπρια και τα αποσμητικά είναι οι 20 κατηγορίες προϊόντων που εμφάνισαν τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων σε όγκο με την αξία να ξεπερνά τα 984,314 εκατ. ευρώ από 882,585 εκατ. ευρώ.
Παραδείγματος χάριν οι πωλήσεις σε όγκο της ζάχαρης αυξήθηκαν 24,1%, 8,5% του εσπρέσο, 7,1% των τσιπς, 6,4% η κατανάλωση τσίχλας, 4% των σνακ, 4,4% του συσκευασμένου ψωμιού και 3% των μπισκότων. Η μέση τιμή ανά τεμάχιο στα συγκεκριμένα προϊόντα, αυξήθηκε κατά: 17,2%, 2,7%, 6,5%, 8,5%, 5,1%, 12,5% και 8,2% αντίστοιχα. Η πορεία της κατανάλωσης σε αυτά τα προϊόντα, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, καταδεικνύει τη μετατόπιση της κατανάλωσης από τα μικρά σημεία πώλησης, τα περίπτερα και τους φούρνους στα σούπερ μάρκετ.
Όμως δεν είναι τα μοναδικά προϊόντα στα οποία η κατανάλωση αυξήθηκε σε όγκο. Τα μωρομάντηλα, όπου η κατανάλωση αυξήθηκε 9% η τιμή μειώθηκε 1,2%. Ανοδικά κινήθηκε εφέτος και ο όγκος πωλήσεων σε τροφές για γάτες (+4,5%) και σκύλους (+1,7%) με την τιμή να έχει ανατιμηθεί 11,4% και 6,6% αντίστοιχα.
Παρά τον πρωταθλητισμό, πάντως, που έκαναν κάποιες κατηγορίες σε ότι αφορά την ανάπτυξη των πωλήσεών τους σε όγκο, τις καλύτερες επιδόσεις σε αξία στους ταχυκίνητους κωδικούς, παρά τις πιέσεις που δέχονται σε επίπεδο όγκου κάποιες εξ αυτών, κρατούν οι εξής κατηγορίες: λευκό γάλα, συσκευασμένο τυρί, γιαούρτι, αναψυκτικά, μπύρα, ζυμαρικά, απορρυπαντικά για το πλυντήριο ρούχων, χυμοί, συσκευασμένο ψωμί, χαρτί υγείας, δημητριακά, μπισκότα, στιγμιαίος καφές, νερό, συσκευασμένο κρέας, σοκολάτες, κατεψυγμένες πίτες, κρασί, ελληνικός καφές και παγωτό. Αυτές οι 20 κατηγορίες προϊόντων το δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου «μάζεψαν» 2,185 δισ. ευρώ από 2,072 δισ. ευρώ.