Πυρά ΡΑΕ κατά ΔΕΣΦΑ για την υπόγεια αποθήκη στη Ν. Καβάλα

Βαριές κουβέντες από τον πρόεδρο της Αρχής για το θέμα της κατασκευής δεύτερου αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου για την υπόγεια αποθήκη στη Νότια Καβάλα. «Να πληρώσουν οι καταναλωτές 1 δισ. ευρώ για επενδύσεις που δεν χρειάζονται;».

Πυρά ΡΑΕ κατά ΔΕΣΦΑ για την υπόγεια αποθήκη στη Ν. Καβάλα

Κατηγορηματικά αντίθετη εμφανίζεται η ΡΑΕ στην κατασκευή δεύτερου αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου για την υπόγεια αποθήκη στη Νότια Καβάλα.

Ο πρόεδρος της Αρχής Αθανάσιος Δαγούμας επιτέθηκε χθες κατά του ΔΕΣΦΑ με σκληρότατες εκφράσεις. «Δεν είμαστε αποικία εδώ. Είναι δυνατόν, δεν ντρέπονται καθόλου; Να πληρώσουν οι καταναλωτές 1 δισ. ευρώ για επενδύσεις που δεν χρειάζονται;», ήταν μερικές από τις φράσεις που χρησιμοποίησε όταν ρωτήθηκε, στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, για το θέμα των ρυθμιστικών αποφάσεων που αναμένονται, προκειμένου να προχωρήσει ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την υπόγεια αποθήκη.

Πηγές του Διαχειριστή εξέφρασαν τη δυσάρεστη έκπληξή τους για τις θέσεις αυτές, δεδομένης, όπως ανέφεραν, «της αγαστής συνεργασίας με τη ΡΑΕ για το θέμα αυτό από το 2020».

Όπως έχει γράψει επανειλημμένα το Euro2day.gr, η ΡΑΕ ήταν από τον περασμένο Σεπτέμβριο επιφυλακτική για την έκδοση των δύο ρυθμιστικών αποφάσεων, που αφορούν στον βαθμό κοινωνικοποίησης του έργου δηλαδή, πώς θα επιμεριστεί το κόστος της επένδυσης (καταναλωτές, χρηματοδότηση, επενδυτές), καθώς και τον συναφή Κανονισμό Τιμολόγησης. Κι αυτό γιατί επεδίωκε να αξιολογήσει όλα τα στοιχεία που έχει ζητήσει από τον ΔΕΣΦΑ για την επιβάρυνση που συνεπάγονται για τον καταναλωτή τα συνοδά έργα που θεωρούνται απαραίτητα από τον Διαχειριστή για τη λειτουργία της επένδυσης και δεύτερον, γιατί δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη το τοπίο για τα PCIs.

Η έγκριση της λίστας που έχει σταλεί από την Κομισιόν στο Ευρωκοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα χρειαστεί προθεσμία ως τα τέλη Ιανουαρίου, χωρίς να αποκλείεται και η προβλεπόμενη, δίμηνη παράταση, πράγμα που σημαίνει ότι θα τραβήξει ως τα τέλη Μαρτίου. Στην περίπτωση που περάσει τελικά ως έχει η λίστα σημαίνει ότι η επένδυση θα χρηματοδοτηθεί από κονδύλια του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF). Άρα, θα είναι μικρότερο, εκ των πραγμάτων, το ποσοστό που θα κληθούν να επιβαρυνθούν οι καταναλωτές μέσα από τις ταρίφες. Σε αντίθετη περίπτωση, αν δηλαδή, απορριφθεί η λίστα με τα PCIs, τότε θα είναι πολύ υψηλό.

Ο κ. Δαγούμας επιβεβαίωσε χθες ότι στις 9 Σεπτεμβρίου 2021 η Ολομέλεια της Αρχής αποφάσισε να μην προχωρήσει στην έκδοση των δύο ρυθμιστικών αποφάσεων. Όπως είπε ο ίδιος, ζητήθηκε από τον ΔΕΣΦΑ να κάνει μία επιπλέον ανάλυση κόστους-οφέλους, την οποία παρέδωσε ο Διαχειριστής την προηγούμενη εβδομάδα.

«Δεν είναι αποδεκτό το σενάριο που εμφανίζει ο ΔΕΣΦΑ», είπε χθες ο κ. Δαγούμας. «Και δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό από κανέναν Έλληνα πολίτη. Εμείς προστατεύουμε τους πολίτες, όχι τα κέρδη των Διαχειριστών. Θέλουν να κάνουν ένα διπλό αγωγό, για να δουλέψει η αποθήκη της Καβάλας. Δηλαδή, θα πληρώσουν 1 δισ. ευρώ οι καταναλωτές για αγωγούς που δεν χρειαζόμαστε, για να βγάζουν κέρδη οι Διαχειριστές; Είναι δυνατόν, δεν ντρέπονται καθόλου;».

Η ανάλυση του ΔΕΣΦΑ θα έρθει στην Ολομέλεια της ΡΑΕ, μεθαύριο, Πέμπτη και όπως άφησε να εννοηθεί ο κ. Δαγούμας, θα απορριφθεί ως έχει. Αντίθετα, η Αρχή θα θέσει σε δημόσια διαβούλευση ένα δικό της σχέδιο.

«Εμείς προστατεύουμε το δημόσιο συμφέρον. Κανένα μέλος της Ολομέλειας δεν θα εγκρίνει επενδύσεις σε βάρος των καταναλωτών. Δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει δεύτερος αγωγός. Τελεία. Θα εγκρίνουμε ό,τι χρειάζεται. Δεν είμαστε αποικία εδώ. Τι θα πούμε στα παιδιά μας;».

Ο πρόεδρος της ΡΑΕ ρωτήθηκε από το Euro2day.gr αν το ΥΠΕΝ συμμερίζεται τις ίδιες απόψεις, ωστόσο, απέφυγε να απαντήσει. «Είμαστε ανεξάρτητη Αρχή. Θα δούμε το πλαίσιο που προτείνεται και πώς τεκμηριώνεται», περιορίστηκε να απαντήσει.

Πηγές του ΔΕΣΦΑ που μίλησαν στο Euro2day.gr υποστήριξαν ότι σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο στο ΥΠΕΝ, παρουσία του υπουργού Κώστα Σκρέκα, της ΡΑΕ, του ΤΑΙΠΕΔ και του ΔΕΣΦΑ, παρουσιάστηκε από τον Διαχειριστή η ανάλυση κόστους-οφέλους για τον δεύτερο αγωγό και τα συνοδά έργα, που φθάνουν αθροιστικά το 1 δισ. ευρώ. «Η σύσκεψη έγινε σε θετικό κλίμα. Δεν είχαμε αρνητικό feedback», τονίστηκε από πηγή με γνώση του θέματος.

Να επισημανθεί ότι και το ΤΑΙΠΕΔ εμφανίζεται έτοιμο να προχωρήσει στην επόμενη φάση του διαγωνισμού, με τον καθορισμό ημερομηνίας για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών. Προϋπόθεση γι’ αυτό, όμως, είναι να εκδοθούν οι δύο κρίσιμες ρυθμιστικές αποφάσεις από τη ΡΑΕ. Να υπενθυμίσουμε ότι στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ έχουν εκδηλώσει μη δεσμευτικό ενδιαφέρον η κοινοπραξία ΔΕΣΦΑ-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Energean Oil & Gas.

Και δεύτερη επίθεση

Με αφορμή τη συμμετοχή του ΔΕΣΦΑ στην εταιρεία Gastrade, που διαχειρίζεται το έργο κατασκευής του FSRU, στην Αλεξανδρούπολη, ο κ. Δαγούμας τόνισε ότι «δεν θα αποδεχθούμε λογικές που δεν συνάδουν σε ένα ευρωπαϊκό κράτος».

Ειδικότερα, όπως είπε, η ΡΑΕ έχει ζητήσει από τον Διαχειριστή εδώ και ένα χρόνο να προχωρήσει στον διαχωρισμό των ρυθμιζόμενων από τις μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες. Χωρίς να υπεισέρχεται σε λεπτομέρειες, ανέφερε ότι «ο ΔΕΣΦΑ ήθελε να επενδύσει με χρήματα των καταναλωτών σε μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες».

Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Δαγούμας έκανε γνωστό ότι ο ΔΕΣΦΑ ανταποκρίθηκε στο αίτημα της Αρχής και στο επόμενο 18μηνο δεσμεύτηκε να προχωρήσει σε μία νέα εταιρική δομή, η οποία θα εξυπηρετεί τον στόχο του διαχωρισμού των δραστηριοτήτων του Διαχειριστή.

«Θα κόβονται δαπάνες από τους Διαχειριστές», διαμήνυσε ο κ. Δαγούμας. «Οι Διαχειριστές πρέπει να σέβονται τα χρήματα των καταναλωτών. Τα WACC (σ.σ. μέσο σταθμικό κόστος κεφαλαίου) πρέπει να αντιπροσωπεύουν τη χώρα μας. Να προκύπτουν με τεχνοκρατικά κριτήρια. Το ίδιο ισχύει και για τα premiums, δεν είναι χάρισμα, δίνονται με ανάλυση κόστους-οφέλους, δεν χαρίζονται χρήματα από καταναλωτές σε Διαχειριστές», είπε ο κ. Δαγούμας, αναφέροντας ότι για τα θέματα αυτά υπάρχει στενή συνεργασία της Αρχής με την DG Comp και τον ACER.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v