Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το Ελντοράντο της μικρής λιανικής

Πώς μοιράζεται η πίτα της μέσης δαπάνης για αγορά τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης από τους Έλληνες. Τι αποκαλύπτουν στοιχεία της IRI και της Nielsen για τη μικρή λιανική.

Το Ελντοράντο της μικρής λιανικής
  • της Αλεξάνδρας Γκίτση

Ένα στα 4 ευρώ (ποσοστό 27%) που δαπανά ο μέσος Έλληνας για τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης κατευθύνεται στο κανάλι της μικρής λιανικής (φούρνος, mini market, περίπτερο, κατάστημα λιανικής). Με τη μέση απόδειξη ανά επίσκεψη μετά τα lockdown να έχει υπερτριπλασιαστεί στα περίπτερα -από 3,2 ευρώ πριν την πανδημία στα 10,7 ευρώ σήμερα- και να καταγράφει οριακή αύξηση στα μίνι μάρκετ -10,9 ευρώ από 10,7 ευρώ.

Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από έρευνα που πραγματοποίησε το δίμηνο Σεπτεμβρίου - Οκτωβρίου η IRI και παρουσίασε χθες Τρίτη η Δήμητρα Κατσίπη, κατά τη διάρκεια του συνεδρίου Convenience Retailing. Σύμφωνα με την IRI, ποσοστό 9-18% των καταναλωτών σκοπεύει να αυξήσει τη μέση δαπάνη του προς το κανάλι της μικρής λιανικής στο μέλλον, με ένα εξίσου σεβαστό ποσοστό 13-26% να αναφέρει ότι η δαπάνη του θα μειωθεί.

Τις μεγαλύτερες πιέσεις στο μέλλον φαίνεται ότι θα δεχθούν τα μίνι μάρκετ και τα καταστήματα ψιλικών καθώς 1 στους 4 καταναλωτές (ποσοστό 26%) δήλωσε πως σκοπεύει να μειώσει τις δαπάνες του, έναντι 9% που σκοπεύει να τις αυξήσει. Πίεση αναμένεται να δεχθεί και το κανάλι των περιπτέρων αφού το 20% των καταναλωτών σκοπεύει να μειώσει τις δαπάνες του έναντι 9% που θα τις αυξήσεις, ενώ ποσοστό 21% σκοπεύει να περιορίσει τα έξοδά του στα e-shops της μικρής λιανικής έναντι 18% που απάντησε πως θα τα αυξήσει.

Τι όμως αγοράζει ο καταναλωτής από τη μικρή λιανική και πόσο έχει συρρικνωθεί το δίκτυό της; Οι κατηγορίες προϊόντων που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο αγοραστικό ενδιαφέρον είναι τα ενεργειακά ποτά (65,3% στη μικρή λιανική έναντι 19,7% στα σούπερ μάρκετ), τα παγωτά, οι τσίχλες και τα τσιγάρα, αλλά και τα απορρυπαντικά, τα χαρτικά, τα κατεψυγμένα τρόφιμα κ.ά.

Σε ό,τι αφορά το δίκτυο, από το 2008 έως και πέρυσι χάθηκαν από την αγορά, και λόγω της οικονομικής κρίσης, το 49,3% των περιπτέρων και το 22,8% των μίνι μάρκετ, σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Αγγελολουκά από τη Nielsen IQ, ο οποίος μιλώντας στο ίδιο συνέδριο είπε πως η συμβολή της μικρής λιανικής στον συνολικό τζίρο του λιανεμπορίου τροφίμων προσεγγίζει το 31%.

Όμως παρά το γεγονός ότι η μικρή λιανική εμφανίζει θετική πορεία εν μέσω της πανδημίας, τα πράγματα δεν είναι τόσο ιδανικά όσο φαίνονται. Από έρευνα της Netrino, που παρουσίασε ο Γιώργος Παπαγεωργακόπουλος, Founding Partner, προκύπτει πως 1 στις 2 μικρές λιανεμπορικές επιχειρήσεις αναμένουν επιδείνωση της θέσης τους, με 2 στις 10 να δηλώνουν ως πιθανό σενάριο να βάλουν λουκέτο αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση και τους επόμενους μήνες.

Σχετικά με την πορεία των πωλήσεών τους τους επόμενους έξι μήνες, το 36% του δείγματος εκτιμά πως αυτές θα μειωθούν, το 26% δεν μπορεί να κάνει καμία πρόβλεψη, ενώ μόνο το 14% δηλώνει ότι εκτιμά πως ο τζίρος του θα αυξηθεί. Την ίδια στιγμή, η έλλειψη διάδοχης κατάστασης και η απουσία ενδιαφερόμενου υποψήφιου αγοραστή αποτελεί μείζον πρόβλημα για 1 στις 5 υφιστάμενες επιχειρήσεις της μικρής λιανικής (22%).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v