Οι επιδόσεις των καταστημάτων είναι μέτριες, αλλά η ψυχολογία της αγοράς ανακάμπτει ενόψει Πάσχα. Αυτό ήταν το πιο ισχυρό σήμα από την εμπορική κίνηση που παρατηρήθηκε το Σαββατοκύριακο, που συνιστά και την αφετηρία της σταδιακής επιστροφής της αγοράς στην κανονικότητα μετά και την επανεκκίνηση από το Σάββατο εμπορικών κέντρων και ανοιχτών malls, που αποκλείστηκαν από το άνοιγμα του υπόλοιπου λιανεμπορίου πριν από τρεις εβδομάδες.
Παρά τις επιφυλάξεις για την έκβαση της πανδημίας, η επανεκκίνηση της οικονομίας, που σηματοδοτεί η λειτουργία του λιανεμπορίου σε συνδυασμό με την επανεκκίνηση σε λίγες ημέρες της εστίασης (3 Μαΐου) και του τουρισμού (15 Μαΐου), μαζί με την πρόοδο του εμβολιαστικού προγράμματος, αλλάζουν το κλίμα.
Οι επιχειρηματίες προσβλέπουν σε σταδιακή άρση και των υφιστάμενων περιορισμών στις συναλλαγές τους με τους καταναλωτές, click inside και click away. Και παρά το περιορισμένο εισόδημα των καταναλωτών, εκτιμούν ότι η εμπορική κίνηση θα βελτιωθεί τις επόμενες ημέρες.
Βέβαια, την ίδια στιγμή που η μεγαλύτερη μερίδα της αγοράς ελπίζει ότι έχει αφήσει οριστικά πίσω την εποχή των υποχρεωτικών «λουκέτων», αρχίζει να αποκαλύπτεται το αποτύπωμα της κρίσης στα πραγματικά «λουκέτα». Είναι άλλωστε ενδεικτικό ότι πολλά καταστήματα, ακόμη και εντός εμπορικών κέντρων, δεν άνοιξαν και μένει να φανεί αν θα επανεκκινήσουν ή όχι στο επόμενο διάστημα.
Αυτή η εικόνα, πάντως, δεν αλλάζει το θετικό πρόσημο της εμπορικής κίνησης ενόψει Πάσχα, όπως αποτυπώθηκε το Σαββατοκύριακο σε όλο το φάσμα του λιανεμπορίου, κυρίως στην πρωτεύουσα και λιγότερο στη Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις. Αν και το ενδιαφέρον εστιάστηκε εν πολλοίς στα καταστήματα τροφίμων και κυρίως στην ψαραγορά, για το παραδοσιακό τραπέζι της Κυριακής των Βαΐων αλλά και για τα νηστίσιμα ενόψει της Μεγάλης Εβδομάδας, η ζήτηση αυξήθηκε κατακόρυφα και στα καταστήματα ένδυσης.
Καταναλωτές όλων των ηλικιών, μεταξύ των οποίων οικογένειες και παρέες, έδωσαν δυναμικό παρών στις μεγάλες εμπορικές πιάτσες όπως η Ερμού και τα malls, ειδικά στα ανοιχτά εμπορικά κέντρα στα Σπάτα, Smart Park και McArthurGlen, όπου παρεμπιπτόντως απελευθερώθηκαν και οι υπηρεσίες take away για τα καταστήματα εστίασης.
Το σημαντικό είναι ότι πέρα από την κινητικότητα, η βόλτα συνδυάστηκε και με αγορές, όπως σημείωναν επαγγελματίες που μετρούν την κίνηση με βάση τους καταναλωτές που κρατούν… τσάντα. Αν και τα ψώνια με ραντεβού και περιορισμούς στον διαθέσιμο χρόνο μέχρι την επίσκεψη στο κατάστημα αλλά και εντός αυτού δημιουργούν δυσκολίες, αυτές δεν πτόησαν τους καταναλωτές, που άδραξαν την ευκαιρία του ανοίγματος της Κυριακής για πασχαλινές αγορές. Μεγαλύτερη κινητικότητα παρατηρήθηκε σε μεγάλες επώνυμες αλυσίδες ενώ υποτονική ήταν η επισκεψιμότητα σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κέντρου και περιφερειακές αγορές, όπου πολλές επιχειρήσεις δεν άνοιξαν.
Ως αποτέλεσμα τονώθηκε το ηθικό των επιχειρηματιών του λιανεμπορίου, που πρακτικά επιζητούν να παραμείνουν ανοιχτοί και να έχουν ορατότητα σε ένα σταθερό περιβάλλον, για να προγραμματίσουν τη δραστηριότητά τους, καθώς αυτό το διάστημα γίνονται οι παραγγελίες για την περίοδο άνοιξη/καλοκαίρι 2022.
Επισημαίνουν ότι η ανάγκη εκτόνωσης των πολιτών σε συνδυασμό με τις οικονομίες που έγιναν από μεγάλη μερίδα καταναλωτών στον καιρό της πανδημίας καλλιεργούν προσδοκίες αλλά δεν αποτολμούν προβλέψεις για το ταμείο του πασχαλινού τζίρου. Θεωρούν ότι η επιστροφή της αγοράς σε κανονικούς ρυθμούς λειτουργίας θα απαιτήσει καιρό.
Στη θετική ψυχολογία προσμετράται η επιστροφή των εργαζομένων στις θέσεις τους μετά από σχεδόν 5,5 μήνες σε αναστολή ενώ η επανεκκίνηση της εστίασης εκτιμάται ότι θα τονώσει περαιτέρω την αγορά ως σύνολο.