Στα social media, μέσω των εμπορικών λογαριασμών των λιανεμπόρων και των marketplaces, ψωνίζουν οι μισοί καταναλωτές του διαδικτύου, που συνεχίζουν να κυνηγούν χαμηλότερες τιμές (σε ποσοστό 66%) στα ψηφιακά ράφια ενώ προτιμούν για τις συναλλαγές τους τις αργίες, μέρες που τα φυσικά καταστήματα είναι κλειστά.
Καθώς η πανδημία στέρησε τις δια ζώσης επαφές, ενίσχυσε την επικοινωνία μέσω διαδικτύου, ταυτόχρονα με την εμπορική δραστηριότητα εξ αποστάσεως. Οι καταναλωτές μέσω των ψηφιακών καναλιών κοινωνικής δικτύωσης επικοινωνούν, συνεργάζονται και ψωνίζουν. Μέσα από ένα post στο Facebook ή στο Instagram μπορούν να αποφασίσουν για μια αγορά και να την ολοκληρώσουν σε μερικά δευτερόλεπτα, διαδικασία με την οποία εξοικειώθηκαν εν μέσω πανδημίας και μεγαλύτεροι σε ηλικία καταναλωτές. Για παράδειγμα, οι άνω των 50 αγοράζουν πλέον πιο συχνά online, από αθλητικά παπούτσια και εργαλεία για μικροεργασίες μέχρι τρόφιμα. Αυτοί οι καταναλωτές είναι ένα νέο κοινό για πολλές εταιρείες που μελετούν μεθόδους να τους συντηρήσουν στην ψηφιακή πελατεία τους ή να τους προσελκύσουν, εάν αναπτύσσουν σε αυτές τις συνθήκες διαδικτυακή παρουσία.
Εξάλλου οι εταιρείες ενίσχυσαν την παρουσία τους στο διαδίκτυο εν μέσω πανδημίας ενώ άλλες, που δεν είχαν ψηφιακό ράφι, απέκτησαν, για να προσελκύσουν πελάτες που έχασαν από τα περιοριστικά μέτρα στα φυσικά τους καταστήματα. Ταυτόχρονα αξιοποίησαν ψηφιακά εργαλεία και κίνητρα τα οποία προσφέρουν επιχειρηματικοί φορείς, τράπεζες, δημόσιο, ακόμη και τα social media. Aς σημειωθεί ότι το Facebook, κορυφαία επιλογή αγορών στο διαδίκτυο ακόμη και για καταναλωτές μεγαλύτερης ηλικίας, προσφέρει δυνατότητες για τη δημιουργία, διαχείριση διαδικτυακών πωλήσεων, διαχείριση αποθεμάτων και άντληση πόρων. Αρκεί η δημιουργία ενός εμπορικού λογαριασμού.
Πιο ενεργοί στο ψηφιακό κανάλι, όπως είναι φυσικό, είναι οι καταναλωτές που επηρεάστηκαν περισσότερο από την πανδημία, είτε γιατί έχασαν μέρος του εισοδήματός τους είτε γιατί αντιμετώπισαν προβλήματα υγείας.
Είναι ενδεικτικό ότι οι τέσσερις στους πέντε καταναλωτές που επηρεάστηκαν από την πανδημία και στράφηκαν στο διαδίκτυο για τις αγορές τους, χρησιμοποιούν πλέον το συγκεκριμένο κανάλι 2-3 φορές πιο συχνά από αυτούς που δεν επηρεάστηκαν από την κρίση. Η έρευνα της NielsenIQ έδειξε ότι 68% επηρεάστηκε σε κάποιο επίπεδο από την κρίση. Επίσης περίπου 40% των διαδικτυακών αγορών γίνονται Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή. Ο πιο δημοφιλής χρόνος αγορών είναι περίπου 6-10 μ.μ. (21% όλων των αγοραστών στο διαδίκτυο προτιμούν αυτή τη χρονική ζώνη). Το 62% των αγοραστών στο διαδίκτυο χρησιμοποιούν smartphone για να κάνουν τις αγορές τους έναντι 48% που χρησιμοποιούν φορητούς υπολογιστές, γεγονός που σημαίνει ότι είναι συνηθισμένοι να κάνουν αγορές εν κινήσει.
Η έρευνα έδειξε ότι τα δύο lockdown μέσα στο 2020 και η λειτουργία του λιανεμπορίου με υβριδικά μοντέλα (click away και click in shop) αρκετές εβδομάδες, ανέδειξαν τα διαδικτυακά κανάλια σε βασικό σημείο αγορών για όλους τους καταναλωτές.
Δημογραφικά
Ρυθμιστές της ζήτησης στο διαδίκτυο είναι οι νεότεροι καταναλωτές (18-24 ετών). Ο άλλος πόλος είναι οι μεγαλύτεροι (56-65) καθώς η πανδημία έχει διευρύνει το κοινό των διαδικτυακών αγορών σε αυτά τα δύο άκρα. Οι νεότεροι κερδίζουν σταδιακά οικονομική δύναμη και είναι η πλειοψηφία μεταξύ των 6 στους 10 που έχουν ήδη αγοράσει μέσα από πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Το Facebook παραμένει η πιο δημοφιλής πλατφόρμα για την αγορά αγαθών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το 52% των διαδικτυακών αγοραστών στην Ελλάδα χρησιμοποιούν τη συγκεκριμένη πλατφόρμα για αυτό τον σκοπό, το Instagram έχει γίνει η κορυφαία πλατφόρμα μεταξύ της νεότερης γενιάς (18-24 ετών) -σχεδόν το ήμισυ (49%) των ερωτηθέντων σε αυτήν την ομάδα δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το Instagram για αγορές στο διαδίκτυο.