Πριν ακόμη τον αιφνιδιασμό του νέου lockdown για το λιανεμπόριο, έπεφταν στοιχήματα για το πότε θα εκδηλωθεί η επιθετική εκπτωτική πολιτική των εταιρειών. Τον χορό ανοίγει σήμερα η Estée Lauder Greece μέσω του ηλεκτρονικού της καταστήματος, ανακηρύσσοντας την Παρασκευή 13 Νοεμβρίου ως «Black Friday», γεγονός που επικοινώνησε στα social media.
Μέσα στη χρονιά των ανατροπών και της αβεβαιότητας, ασφαλώς οι επιχειρήσεις αναζητούν τον βέλτιστο τρόπο αντίδρασης. Νωρίτερα, η αλυσίδα Praktiker ακολούθησε την πρακτική της περυσινής προετοιμασίας της, προσφέροντας στους καταναλωτές τη δυνατότητα προεγγραφής για άμεση ενημέρωση ενόψει της Black Friday, που τουλάχιστον για την εταιρεία τοποθετείται την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου.
Προς το παρόν, η πλειονότητα του λιανεμπορίου κινείται στο πλαίσιο του 15νθήμερου των ενδιάμεσων εκπτώσεων, με καμπάνιες ενημέρωσης που προφανώς θα κλιμακωθούν, καθώς μπαίνουμε στο δεύτερο 15νθήμερο του μήνα. Σύμφωνα με πληροφορίες, όπως και τις προηγούμενες χρονιές, οι προσφορές θα ξεκινήσουν νωρίτερα από την ημερομηνία-ορόσημο (πιθανότατα την Κυριακή 22 Νοεμβρίου), προκειμένου να εξυπηρετηθεί ο όγκος των παραγγελιών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρξαν και μαξιμαλιστικές ιδέες για έναρξη επιθετικών προσφορών ακόμη και από τη Δευτέρα 16 Νοεμβρίου, που ωστόσο φαίνεται να εγκαταλείπονται καθώς σ' ένα διευρυμένο χρονικό πλαίσιο «χάνεται» και η έννοια των «έκτακτων» εκπτώσεων και αποδυναμώνεται η δυνατότητα του καταναλωτή να συγκρίνει τιμές και να προβεί σε αγορές, γεγονός που είναι εξάλλου και το ζητούμενο.
Η βασική προβληματική ωστόσο για ολόκληρο το λιανεμπόριο, ανεξαρτήτως κλάδου και μεγέθους, είναι το πώς θα εξυπηρετηθεί η ζήτηση, εφόσον το φυσικό δίκτυο καταστημάτων είναι εκτός λειτουργίας. Ήδη από τον περασμένο Μάιο, αμέσως μετά τη λήξη του lockdown και τα stress tests της λειτουργίας μόνο μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων, οι αλυσίδες εντόπισαν τις δυσκολίες και ξεκίνησαν προετοιμασία για μια νέα, εντελώς διαφορετική λειτουργία, ιδίως τους χειμερινούς μήνες.
Η Black Friday, ειδικότερα, ως ημέρα -ή όπως εξελίχθηκε εβδομάδα- μεγάλων προσφορών δημιούργησε πέρυσι υψηλή βάση πωλήσεων και σε μεγάλο βαθμό έχει συνδεθεί με τζίρο που πραγματοποιήθηκε στο φυσικό δίκτυο των αλυσίδων. Το στοίχημα λοιπόν φέτος είναι πώς θα διατηρηθεί μέρος αυτού του τζίρου, λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικές συνθήκες και με μόνο κανάλι πωλήσεων τα ηλεκτρονικά καταστήματα και παραδόσεις κατ’οίκον.
Όπως ήδη έχει αναφέρει το Εuro2day.gr, οι μεγάλες αλυσίδες είχαν ζητήσει τη δυνατότητα παράδοσης προϊόντων σε καταναλωτές από το κατάστημα (click and collect), αίτημα που δεν ικανοποιήθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης.
Σ’ αυτό το πλαίσιο θα πρέπει να ξεπεράσουν τα προβλήματα που προκάλεσαν το «βραχυκύκλωμα» παραδόσεων του προηγούμενου Μαρτίου-Απριλίου, επιστρατεύοντας κάθε δυνατότητα. Στο διάστημα που έχει μεσολαβήσει, όλες οι επενδύσεις και οι σχεδιασμοί των μεγάλων αλυσίδων αφορούν εξάλλου τη λειτουργία τόσο των αποθηκών και των εσωτερικών διαδικασιών όσο και το «έξτρα μίλι», δηλαδή την παράδοση των προϊόντων στον τελικό καταναλωτή εγκαίρως. Κάποιοι αξιοποιούν τον ιδιόκτητο στόλο και άλλοι επεκτείνουν και αναβαθμίζουν τις συνεργασίες με τις εταιρείες μεταφορών. Σύμφωνα δε με παράγοντες της αγοράς, η επίδοση παράδοσης κατά τη φετινή Black Friday αποτελεί μεγάλο στοιχείο του ανταγωνισμού, με κερδισμένους εκείνους που διαθέτουν την ευελιξία ελέγχου των παραδόσεων με δικό τους στόλο.
Πάντως, παράγοντες του κλάδου υποστηρίζουν ότι εφόσον τα φυσικά καταστήματα δεν λειτουργούν -ώστε να εκτονώνεται η ζήτηση με τους παραπάνω τρόπους-, τότε η εφοδιαστική αλυσίδα δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί, όπως εξάλλου συνέβη και κατά το lockdown. Για τον μέσο όρο της αγοράς εκτιμάται ότι η υποκατάσταση τζίρου υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες θα κινηθεί μόλις στο 35%-40%, ποσοστό που προοιωνίζεται μεγάλες απώλειες για τις επιχειρήσεις.
Η πρόταση δε για μετάθεση της Black Friday σε μεταγενέστερο χρόνο -μέσα στον Δεκέμβριο, όπως εισηγήθηκε ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης- βρίσκει αντίθετη την πλειονότητα του λιανεμπορίου. Εκτός του ότι η συμφόρηση παραγγελιών δεν φαίνεται να μπορεί να αποφευχθεί, σύμφωνα με παράγοντες του εμπορίου, κανείς δεν θα ήθελε να θυσιάσει το μεικτό περιθώριο κέρδους του μέσα στον πλέον εμπορικό μήνα της χρονιάς -και ειδικότερα αυτής της χρονιάς, όπου ούτως ή άλλως, η όποια καταναλωτική ζήτηση είναι πολύτιμη.