Το πράσινο φως πήρε από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας το δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (2020-2029) του Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, από το οποίο όμως άφησε εκτός επενδυτικά σχέδια της τάξης των 400 εκατ. ευρώ, μειώνοντάς το στα 2,1 δισ. ευρώ.
Τα έργα που μένουν εκτός είναι οι «εικονικοί» αγωγοί φυσικού αερίου σε Δωδεκάνησα, νησιά Βορείου Αιγαίου και ο πλωτός σταθμός LNG στην Κρήτη, μετά τις πρόσφατες αποφάσεις της ΡΑΕ να προχωρήσουν οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών έναντι έργων διείσδυσης του φυσικού αερίου για την ενεργειακή ασφάλεια των κατοίκων και επιχειρήσεών τους.
Πάντως, ανεξάρτητα από αυτή την εξέλιξη, από το δεκαετές πλάνο του ΔΕΣΦΑ ξεχωρίζουν σημαντικά έργα ύψους 300 εκατ. ευρώ, που θα υλοποιηθούν στην πρώτη τριετία κι αναμένεται να αναβαθμίσουν το υφιστάμενο δίκτυο των αγωγών υψηλής πίεσης, θα διασυνδέσουν το ΕΣΦΑ με τον αγωγό TAP και το σύστημα φυσικού αερίου της Βόρειας Μακεδονίας, θα φέρουν το καύσιμο στις περιοχές της απολιγνιτοποίησης αλλά και θα ανοίξουν τον δρόμο για τη χρήση του LNG στη ναυτιλία.
Τα έργα διακρίνονται σε τέσσερις κατηγορίες:
1. Έργα ανάπτυξης, απαραίτητα για την αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος μεταφοράς (125 εκατ. ευρώ)
Τα έργα αυτά περιλαμβάνονται στο στρατηγικό σχεδιασμό του ΔΕΣΦΑ για την αποσυμφόρηση του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), την αύξηση της αποδοτικότητας και ευελιξίας του συστήματος και των Χρηστών. Πρόκειται για:
· Τον σταθμό συμπίεσης στην Αμπελιά (65 εκατ. ευρώ),
· Την αναβάθμιση του σταθμού συμπίεσης στη Νέα Μεσημβρία (15 εκατ. ευρώ),
· Τον Booster Compressor Station (30 εκατ. ευρώ) για τη διασύνδεση του ΕΣΦΑ με τον TAP στην Κομοτηνή,
· Τον σταθμό συμπίεσης στους Κήπους και τον ρυθμιστικό σταθμός στην Κομοτηνή (15 εκατ. ευρώ).
2. Έργα εγκατάστασης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) μικρής κλίμακας (Small Scale LNG) (40,5 εκατ. ευρώ)
Τα έργα αυτά αποτελούν μέρος των απαραίτητων βημάτων για την υιοθέτηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως ναυτιλιακού καυσίμου στην Ανατολική Μεσόγειο, καθιστώντας την Ελλάδα κεντρικό σημείο για την προμήθεια και διανομή υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Επιπλέον, μέσα από τα συγκεκριμένα έργα θα είναι δυνατή η χρήση του φυσικού αερίου σε περιοχές που είναι απομακρυσμένες από το ΕΣΜΦΑ.
Πρόκειται για:
· Τον προβλήτα υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) μικρής κλίμακας (Small Scale LNG Jetty) στον Τερματικό Σταθμό LNG στο νησί της Ρεβυθούσας (34 εκατ. ευρώ),
· Τον σταθμό φόρτωσης βυτιοφόρων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) (Truck Loading Station) (6,5 εκατ. ευρώ)
3. Διασύνδεση Ελλάδας - Β. Μακεδονίας (Αγωγός Νέας Μεσημβρίας - Εύζωνες / Γευγελή και Μετρητικός σταθμός) (48 εκατ. ευρώ)
Το συγκεκριμένο έργο στοχεύει στη διασύνδεση των συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας και πρόκειται να συμβάλει στην περαιτέρω διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας για τη Βόρεια Μακεδονία, αυξάνοντας τη χρήση των υποδομών του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) και να συνεισφέρει στην αποδοτικότερη λειτουργία του συστήματος.
4. Έργα Ανάπτυξης για την προμήθεια φυσικού αερίου σε νέες περιοχές (22,04 εκατ. ευρώ)
Τα συγκεκριμένα έργα θα επιτρέψουν τη σύνδεση νέων χρηστών στο σύστημα μεταφοράς, προμηθεύοντας με φυσικό αέριο περιοχές, όπου το φυσικό αέριο δεν έχει φτάσει ακόμα, επεκτείνοντας το σύστημα μεταφοράς του ΔΕΣΦΑ και αυξάνοντας τη χρήση του φυσικού αερίου:
· Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός στην Καβάλα (2,01 εκατ. ευρώ),
· Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός στη Λειβαδιά (1,98 εκατ. ευρώ),
· Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός στον Περδίκκα Εορδαίας (3 εκατ. ευρώ),
· Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός στo Άσπρος (3 εκατ. ευρώ),
· Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός στην Πόρια (2 εκατ. ευρώ),
· Σταθμός Συμπιεσμένου Φυσικού Αερίου (CNG) στην περιοχή της Πόριας (1 εκατ. ευρώ). Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός AdG III – Αλουμίνιον της Ελλάδας (2 εκατ. ευρώ),
· Σταθμός CNG της ΔΕΠΑ στην Κομοτηνή (1,3 εκατ. ευρώ),
· Σταθμός CNG της ΔΕΠΑ στην Τρίπολη (2,35 εκατ. ευρώ),
· Σύνδεση με την Kavala Oil (3,4 εκατ. ευρώ).