Στην ανάγκη τόνωσης των επιχειρήσεων με ρευστότητα, στο ρίσκο που καλούνται να αναλάβουν οι τράπεζες, στην ευκαιρία αλλαγής μοντέλου λειτουργίας των τραπεζών με λιγότερα καταστήματα αλλά και με «remote» του προσωπικού καθώς επίσης και στο digital θαύμα που έφερε η κρίση αναφέρθηκαν ο πρόεδρος της ΕΕΤ και της τράπεζας Πειραιώς Γ. Χαντζηνικολάου (φωτ.), ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΧΣ Martin Czurda και ο Matteo Coppola, Managing Director & Senior Partner, EMEA Head of Risk Management in Banking, BCG.
Άμεση στήριξη με ρευστότητα
Η κρίση βρήκε τις ελληνικές τράπεζες σε «πολύ καλύτερη θέση τόσο στο μέτωπο των κεφαλαίων όσο και στο μέτωπο της ρευστότητας», τόνισε ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών και πρόεδρος της τράπεζας Πειραιώς Γιώργος Χαντζηνικολάου. Στάθηκε, όμως και, τις δύο προκλήσεις, τους δύο «αγνώστους x» όπως τους χαρακτήρισε, που έχει μπροστά τους το τραπεζικό σύστημα: Πρώτον, τον όγκο των νέων προβληματικών δανείων που θα δημιουργήσει η κρίση και δεύτερον την επίδραση της στην εκτέλεση των πλάνων με τους στόχους μείωσης των NPEs έως το τέλος του 2021. Στο σημείο αυτό αναφέρθηκε στις προγραμματισμένες τιτλοποιήσεις των τραπεζών τονίζοντας ότι «οι διοικήσεις παρακολουθούν τις εξελίξεις και καταβάλλουν κάθε προσπάθεια έτσι ώστε όταν επιστρέψουν οι επενδυτές να είμαστε έτοιμοι».
Ο κ. Χαντζηνικολάου τόνισε, επίσης, την ανάγκη στήριξης των επιχειρήσεων με ρευστότητα και τόνισε ότι «οι μη κανονικές συνθήκες απαιτούν μη κανονικές λύσεις γι' αυτό οι τράπεζες θα αναλάβουν μεγαλύτερο ρίσκο». Τους υγιείς πελάτες μας πρέπει «να τους προσέξουμε, να δουλέψουμε μαζί τους με στόχο να γίνουν υγιέστατοι», ανέφερε και πρόσθεσε: «Έχουμε δεσμευτεί προς όλους ότι θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να στηρίξουμε τους πελάτες μας. Εξ ου και βρισκόμαστε σε ανοικτή γραμμή με την κυβέρνηση και τα ευρωπαϊκά όργανα». Έβαλε όμως και μια διαχωριστική γραμμή υπογραμμίζοντας ότι «δεν είναι όλες οι λύσεις για όλους τους ενδιαφερόμενους», δίνοντας ένα μήνυμα προς τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Ο πρόεδρος της ΕΕΤ αναφέρθηκε και στο ψηφιακό άλμα που έκαναν οι τράπεζες αλλά και στην εντυπωσιακή συμπεριφορά των πελατών, οι οποίοι εξοικειώθηκαν αμέσως με τις νέες τεχνολογίες. «Το 95% των συναλλαγών γίνεται ψηφιακά και το εντυπωσιακό είναι ότι στην Πειραιώς είδαμε ότι μεγάλος αριθμός πελατών άνω των 50 ετών απέκτησε τώρα internet banking», κατέληξε.
ΤΧΣ
«Είμαστε εδώ πάντοτε», τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας Martin Czurda και επισήμανε ότι «οι ελληνικές τράπεζες αποδείχθηκαν ότι ήταν προετοιμασμένες για να διαχειριστούν την κρίση. Έχουν πολύ καλή οργάνωση». Αναφέρθηκε στην εμπειρία που έχουν αποκτήσει οι ελληνικές τράπεζες τα τελευταία δέκα χρόνια στην διαχείριση κρίσεων, στα ιδιαίτερα θετικά βήματα που έγιναν τα τελευταία 2-3 χρόνια στην οργάνωση της δευτερογενούς αγοράς μη εξυπηρετούμενων δανείων, στο σχέδιο των τιτλοποιήσεων (Ηρακλής) και στην ανάγκη να τρέξει η μείωση των NPLs όταν επιστρέψουμε στην κανονικότητα και σε ό,τι αφορά στα νέα μη εξυπηρετούμενα δάνεια τόνισε ότι θα αρχίσουμε να έχουμε μια εικόνα το 4ο 3μηνο του 2020. «Με την εμπειρία που έχουν οι τράπεζες θα πρέπει να ξεκινήσουν εκ νέου ρυθμίσεις με επιμήκυνση και αναδιάρθρωση δανείων», δήλωσε.
Σύμφωνα με τον κ. Czurda η συνεργασία του Ταμείου με τις διοικήσεις των τραπεζών είναι στενή, «εργαζόμαστε μαζί σε καθημερινό επίπεδο», τόνισε και υπογράμμισε ότι στην ατζέντα των θεμάτων κυριαρχούν η κερδοφορία των τραπεζών σε συνδυασμό με την μείωση του κόστους. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΧΣ η παρούσα κρίση δεν είναι τραπεζική αλλά κρίση ζήτησης και προσφοράς.
«Δεν αποτελούν οι τράπεζες το πρόβλημα αλλά η οικονομία», ανέφερε. Εκτίμησε ότι όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές (τράπεζες, κυβέρνηση, ευρωπαϊκά όργανα) διαθέτουν καλή συνεργασία και μεταξύ τους συντονισμό ώστε να στηριχθούν οι επιχειρήσεις. Ο κ. Czurda αναφέρθηκε και στην τεχνολογική επανάσταση που έφερε η υγειονομική κρίση του κορονοϊού και εκτίμησε ότι πρόκειται για μια μεγάλη ευκαιρία για τις τράπεζες να υιοθετήσουν νέα μοντέλα λειτουργίας. «Οι τέσσερις μεγάλες ελληνικές τράπεζες άλλες περισσότερο άλλες λιγότερο απέδειξαν ότι μπορούν να αντεπεξέλθουν στο digital banking».
Αλλαγή μοντέλου
Οι τράπεζες τόσο οι ελληνικές όσο και οι ευρωπαϊκές επέδειξαν ότι μπορούν να αντιμετωπίζουν με επιτυχία crisis management, ανέφερε ο Matteo Coppola, Managing Director & Senior Partner, EMEA Head of Risk Management in Banking, BCG και εκτίμησε ότι εφεξής θα αλλάξουν ριζικά τα μοντέλα λειτουργίας τους είτε στο μέτωπο των καταστημάτων όπου θα κλείσουν αρκετά είτε στο μέτωπο του τρόπου εργασίας του προσωπικού με το remote να παραμένει στην ζωή των τραπεζοϋπαλλήλων. «Η κρίση της Covid-19 αποτελεί μια ευκαιρία αλλαγής του μοντέλου λειτουργίας των τραπεζών. Θα γίνουν πολύ περισσότερο digital», ανέφερε και πρόσθεσε: «Τώρα πρέπει να ασχοληθούν ως επί το πλείστον με την ανάγκη τόνωσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών. Ειδικά για τις επιχειρήσεις χρειάζονται άμεσες και αποτελεσματικές λύσεις».