Θετικά αποτιμούν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ την υιοθέτηση σειράς προτεραιότητας εισόδου των καταναλωτών στα καταστήματα, τουλάχιστον τις πρώτες ώρες εφαρμογής του μέτρου. Η διαδικασία, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, κύλησε ομαλά τόσο για τους καταναλωτές όσο και για την επιχειρησιακή προετοιμασία των επιχειρήσεων.
Η ροή καταναλωτών χθες χαρακτηρίστηκε λελογισμένη, καθώς μετά τις αθρόες αγορές των προηγούμενων ημερών αλλά και το μέτρο της προτεραιότητας φάνηκε να ομαλοποιείται η κίνηση. Σε μια προσπάθεια να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο η εικόνα, αποφασίστηκε να υπάρξει επέκταση ωραρίου (07:00 - 22:00) αλλά και να λειτουργούν τις Κυριακές. Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, η πρώτη αίσθηση των παραγόντων της αγοράς είναι πως επέρχεται σταδιακή επάνοδος στην κανονικότητα.
Προς το παρόν ο έλεγχος της κίνησης εκτός από την προστασία καταναλωτών και εργαζομένων επιτρέπει και τον ομαλό εφοδιασμό των ραφιών. Αρκετές αλυσίδες μάλιστα χρειάστηκε να απασχολήσουν υπερωριακά υπαλλήλους και την περασμένη Κυριακή, προκειμένου να ανεφοδιάσουν τα ράφια. Σε ό,τι αφορά στην επάρκεια αγαθών, η απάντηση είναι θετική καθολικά απ’ όλους τους ομίλους λιανικής τροφίμου και ειδών πρώτης ανάγκης, πλην των αντισηπτικών, για τα οποία υπήρξε επίσημη τοποθέτηση του υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Α. Γεωργιάδη, πως σταδιακά θα αποκαταστηθεί η προμήθειά τους. Το πλαφόν δε στις πωλήσεις αντισηπτικών -αφού δυστυχώς δεν λειτούργησε ο αυτοέλεγχος- αναμένεται να ομαλοποιήσει την κατάσταση όσον αφορά τα διαθέσιμα αποθέματα.
Η ζήτηση πάντως τις τελευταίες ημέρες δεν περιορίστηκε στα είδη μακράς διάρκειας και πρώτης ανάγκης, αλλά πέρασε σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων, καθώς η επίγνωση μιας διευρυμένης καραντίνας ώθησε τους καταναλωτές να προμηθευτούν και άλλες κατηγορίες αγαθών.
Πέραν του εφοδιασμού, το οργανωμένο λιανεμπόριο έχει να αντιμετωπίσει μια από τις πιο δύσκολες επιχειρησιακές ασκήσεις όσον αφορά το εργασιακό δυναμικό. Αρκετοί εργαζόμενοι βρίσκονται εκτός εργασίας κάνοντας χρήση των αδειών ειδικού σκοπού ενώ μοιραία κάποιοι παίρνουν αναρρωτική άδεια. «Η κόπωση των εργαζομένων στα δίκτυα λιανικής είναι μεγάλη, ωστόσο, αντιμετωπίζουν την όλη κατάσταση με την υπευθυνότητα που απαιτεί η συγκυρία», αναφέρουν πηγές της αγοράς.
Πέραν του φυσικού δικτύου, μεγάλο βάρος έχει πέσει στα εναλλακτικά κανάλια πώλησης όπως οι τηλεφωνικές παραγγελίες και φυσικά τα online καταστήματα, η ανταπόκριση των οποίων ωστόσο είναι αδύνατον να τηρήσει τους παλιούς χρόνους παράδοσης. Σύμφωνα με πληροφορίες, πραγματοποιούνται εσπευσμένες επενδύσεις και ανακατανομή πόρων (προσλήψεις ανθρώπινου δυναμικού, ενοικίαση περισσότερων αυτοκινήτων εμπορικής χρήσης), προκειμένου τα εναλλακτικά κανάλια να ανταποκριθούν στη ζήτηση, ωστόσο απαιτείται χρόνος ώστε αυτές να αποδώσουν.
Παράλληλα, λειτουργεί και η εμπειρία της «γειτονιάς», με καταστήματα να εξυπηρετούν κατά το δυνατό σταθερούς πελάτες μεγάλης ηλικίας ή αδύναμων καταναλωτών με κατ’ οίκον παραδόσεις.
Σε ό,τι αφορά τα φαρμακεία, που λειτουργούν ούτως ή άλλως με διευρυμένο ωράριο, η οδηγία για σειρά προτεραιότητας και μετρημένη είσοδο σ’ αυτά έχει επίσης συμπληρωθεί από μέτρα προστασίας των φαρμακοποιών (θυρίδες, ειδικά προστατευτικά στους πάγκους, μάσκες και γάντια για το προσωπικό και φυσικά, αντισηπτικά). Σε φαρμακεία με μεγάλη ροή πελατών, εφαρμόζεται η ουρά έξω από το κατάστημα και η εξυπηρέτηση από φαρμακοποιό που βγαίνει έξω και παραλαμβάνει συνταγές και αιτήματα.
Η προσαρμογή της υπόλοιπης λιανικής
Μετά το μαζικό αίτημα διάφορων φορέων του εμπορίου, ήρθε και το υποχρεωτικό κλείσιμο από την Τετάρτη των υπόλοιπων εμπορικών καταστημάτων (πέραν μαζικής εστίασης, εμπορικών κέντρων και πολυκαταστημάτων, που ήδη είχε προηγηθεί). Έως το πρωί της Δευτέρας, ορισμένα δίκτυα λιανικής αντιμετώπιζαν την κατάσταση υιοθετώντας κανόνες ασφαλείας (είσοδο κατά προτεραιότητα, υποχρεωτική χρήση αντισηπτικού κ.λπ.), ωστόσο η απόφαση για κλείσιμο καταστημάτων «έπρεπε να παρθεί κεντρικά», συνομολογούσαν παράγοντες της αγοράς.
Πάντως αν και σε καταστήματα τεχνολογίας και ηλεκτρικών συνέχιζε να υπάρχει ζήτηση και ροή καταναλωτών, σε άλλες κατηγορίες λιανικής όπως καταστήματα ένδυσης, υπόδησης, καλλυντικών, γενικού εμπορίου κ.λπ., η κίνηση από τα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας ήταν σταδιακά έντονα πτωτική έως και ανύπαρκτη.
Οι επιχειρήσεις παρά την αποδοχή του μαζικού κλεισίματος για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας, ήδη σχηματίζουν σειρά ερωτημάτων -που ακόμη μένει- να εξειδικευτούν για το τι είδους στήριξη θα λάβουν σ’ αυτό το ακραίο περιβάλλον. Γιατί είναι δεδομένη η ανάγκη «μοιράσματος» της ζημιάς για μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, ιδίως σ’ ένα οικονομικό περιβάλλον όπως το ελληνικό, όπου σειρά επιχειρήσεων βρίσκεται στα όριά τους, σημειώνουν παράγοντες της αγοράς.
Ενδεικτικά αναφέρονται στην καταβολή κάθε είδους υποχρεώσεων (φορολογικές αλλά και εμπορικές, ενοίκια κ.λπ.), που δεν θα είναι δυνατό να εξυπηρετήσουν, αν δεν παράγουν πωλήσεις.