Μόλις την περασμένη Παρασκευή 19 Απριλίου, πηγές του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) σημείωναν τον κίνδυνο καθυστέρησης του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής, επιρρίπτοντας εμμέσως πλην σαφώς ευθύνες στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ).
Σύμφωνα με τους κύκλους του ΑΔΜΗΕ, η ΡΑΕ αργεί να αποχαρακτηρίσει το ελληνικό τμήμα της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης «Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας» από «έργο κοινού ενδιαφέροντος» (PCI) σε «εθνικό έργο». Και ο Διαχειριστής υποστήριζε ότι ενώ θα μπορούσε να βγάλει ακόμη και σήμερα στον «αέρα» τα τεύχη διακήρυξης του κατασκευαστικού διαγωνισμού, εντούτοις θεωρεί ως προαπαιτούμενο την προαναφερόμενη απόφαση της Αρχής.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, η ολομέλεια της ΡΑΕ αναμένεται σήμερα να συνεδριάσει και να εξετάσει το θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής. Μετά θα συντάξει και θα στείλει επιστολή στην ΑΔΜΗΕ, ενημερώνοντας για την απόφαση.
Πηγές θέλουν να υπάρχει εισήγηση, ώστε να ζητηθεί από τον Διαχειριστή να προκηρύξει κανονικά το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης, ανεξάρτητα από το εάν θα χαρακτηριστεί ως «εθνικό» ή «κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος». Και σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, ο ΑΔΜΗΕ, λαμβάνοντας αυτή την αποστολή, δεν αποκλείεται ακόμη κι εντός της Μεγάλης Εβδομάδας να προκηρύξει το έργο ύψους 1 δισ. ευρώ.
Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι στις 14 Απριλίου η ελληνική πλευρά και για την ακρίβεια το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έκανε γνωστό στην αρμόδια διεύθυνση της Κομισιόν για τα έργα PCIs πως επιθυμεί την απένταξη του ελληνικού τμήματος του έργου Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας από τη σχετική λίστα της Ευρ. Επιτροπής. Ωστόσο, η Κομισιόν δεν λαμβάνει άμεσα τη σχετική απόφαση. Το πιο πιθανό είναι αυτό να γίνει περί τα τέλη του 2019. Όπως και να έχει, η ΡΑΕ, λένε πληροφορίες, θα καλέσει τον ΑΔΜΗΕ να τρέξει κανονικά τις διαγωνιστικές διαδικασίες.
Ο αποχαρακτηρισμός του τμήματος Κρήτης - Αττικής θα έχει σαν αποτέλεσμα, η ελληνική πλευρά να μην μπορέσει να απολαύσει κοινοτικής χρηματοδότησης, ενώ προβλήματα προκαλούνται, σύμφωνα με παράγοντες, και στα υπόλοιπα τμήματα της ηλεκτρικής διασύνδεσης, δηλαδή του Ισραήλ - Κύπρου και Κύπρου - Ελλάδας. Και αυτό καθώς η Κομισιόν, έχοντας αναθέσει συνολικά τη διασύνδεση στην κυπριακών συμφερόντων “EuroAsia Interconnector”, με την υλοποίησή της στόχευε στη δρομολόγηση όλου του έργου στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών αποφάσεων για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις όλων των κρατών-μελών της και φυσικά και την άρση της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου.
Πάντως, η ελληνική πλευρά και ιδίως ο ΑΔΜΗΕ υποστηρίζει πως μπορεί να υλοποιήσει και να χρηματοδοτήσει απρόσκοπτα τη διασύνδεση Κρήτης - Αττικής και ήδη η εταιρεία ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection» έχει προικοδοτηθεί με 200 εκατ. ευρώ από κινεζικά κεφάλαια (Bank of China). Παράλληλα, ο Διαχειριστής επιμένει πως οι προϋποθέσεις που έχουν τεθεί για τη διαλειτουργικότητα των τριών τμημάτων του έργου τηρούνται και αυτό θα φανεί και μέσα από τα τεύχη διακήρυξης. Δηλαδή όλη η διασύνδεση, ακόμη κι αν υλοποιηθεί πρώτα το τμήμα της Κρήτης - Αττικής, θα είναι ενιαία ως προς τα τεχνικά χαρακτηριστικά της λειτουργίας της.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του ΑΔΜΗΕ, η ηλεκτρική διασύνδεση του νησιού με την Αττική θα είναι έτοιμη στο τέλος του 2022.