Κινήσεις προκειμένου να «μαζευτεί» και πάλι ο αριθμός των ανασφάλιστων οχημάτων επιχειρεί η ΑΑΔΕ, καθώς αξιοσημείωτος αριθμός οδηγών -λόγω και της οικονομικής κρίσης- φαίνεται πως εξαρτά τη συμμόρφωσή του με το νόμο ανάλογα με τον βαθμό κινδύνου που διατρέχει να εντοπιστεί και να του επιβληθεί πρόστιμο.
Έτσι, ολόκληρο τον προηγούμενο μήνα, σειρά δημοσιευμάτων αναφερόταν σε επικείμενη «αιφνιδιαστική» (!) διασταύρωση λιστών μεταξύ οχημάτων που έχουν άδεια κυκλοφορίας και εκείνων που είναι ασφαλισμένα, προκειμένου να εντοπιστούν οι παραβάτες οδηγοί.
Ωστόσο, η συγκεκριμένη διασταύρωση δεν έχει υλοποιηθεί μέχρι σήμερα και αναμένεται να γίνει στο προσεχές χρονικό διάστημα. «Εκτιμώ ότι στόχος της ΑΑΔΕ είναι από τη μια πλευρά να μειώσει δραστικά τον αριθμό των ανασφάλιστων οχημάτων και από την άλλη να μη δράσει τιμωρητικά μέσω ποινών. Γι’ αυτό ουσιαστικά προαναγγέλλει τη σχετική διασταύρωση, προκειμένου οι οδηγοί να σπεύσουν να τακτοποιήσουν τις υποχρεώσεις τους και έτσι να αποφύγουν το πρόστιμο», δηλώνει στο Euro2day.gr παράγοντας της αγοράς.
Άλλωστε, η προαναγγελθείσα περσινή σχετική διασταύρωση είχε κατευθύνει πολλούς οδηγούς στις ασφαλιστικές εταιρείες, προκειμένου να καλυφθούν έστω και με συμβόλαια χαμηλών τιμολογίων και μικρής χρονικής διάρκειας.
Εντονος προβληματισμός
Στη συνέχεια, ωστόσο, ο αριθμός των ακάλυπτων οδηγών εκτιμάται ότι διευρύνθηκε, με αποτέλεσμα να υπολογίζεται από παράγοντες της αγοράς πως τα ανασφάλιστα οχήματα έχουν ως ένα βαθμό «ξεφύγει και πάλι».
Αν και σήμερα κανείς δεν μπορεί με ασφάλεια να υπολογίσει τον αριθμό των ακάλυπτων οχημάτων, οι περισσότεροι παράγοντες της αγοράς εκτιμούν έναν αριθμό μεταξύ των 250.000 και 400.000.
Ένα δεύτερο στοιχείο που προβληματίζει την ασφαλιστική αγορά είναι το ότι παρά την έμμεση (μέσω δημοσιευμάτων) προειδοποίηση της ΑΑΔΕ, ο αριθμός των οδηγών που έχει σπεύσει να καλυφθεί τον τελευταίο μήνα δείχνει να είναι πολύ περιορισμένος. «Δεν έχουμε δει αυξημένη κινητικότητα τον τελευταίο μήνα» απαντούν στελέχη ασφαλιστικών εταιρειών σε σχετικό ερώτημα του Euro2day.gr.
Γενικότερα, φαίνεται πως παρά τους αυξημένους ελέγχους της Τροχαίας, αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες οδηγοί εμπίπτουν σε μία τουλάχιστον από τις παρακάτω κατηγορίες:
α) Δεν έχουν καταβάλει τέλη κυκλοφορίας.
β) Διαθέτουν ανασφάλιστο όχημα το οποίο χρησιμοποιούν.
γ) Το όχημά τους δεν έχει περάσει από τη διαδικασία ελέγχου του ΚΤΕΟ.
Η κατάσταση αυτή φαίνεται να σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με τις παρενέργειες της πολυετούς οικονομικής κρίσης, στον βαθμό άλλωστε που μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων έχει ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις στο Δημόσιο, στις τράπεζες και στα ασφαλιστικά ταμεία.
Από την άλλη πλευρά, όμως, δεν είναι λίγοι εκείνοι που υπενθυμίζουν πως η κατάσταση αυτή μόνο σε ένα βαθμό θα πρέπει να αποδοθεί στην οικονομική κρίση, καθώς υπήρχε πολύ μεγάλος αριθμός ανασφάλιστων οχημάτων ακόμη και πριν το 2008. Άρα, δεν είναι μόνο η οικονομική κρίση που ερμηνεύει το γεγονός.
Οι ίδιοι μάλιστα επιμένουν πως «το να οδηγεί κάποιος ανασφάλιστο όχημα αποτελεί αντικοινωνική συμπεριφορά, γιατί λειτουργεί σε βάρος του συνόλου, ενώ και ο ίδιος θέτει τον εαυτό του σε μεγάλο νομικό και οικονομικό κίνδυνο, ιδίως στην περίπτωση που προκαλέσει ατύχημα. Όσοι δεν έχουν χρήματα, θα πρέπει να παραδώσουν τις πινακίδες. Κάποιοι εξ αυτών ίσως κινδυνεύσουν ακόμη και να χάσουν το σπίτι τους» αναφέρουν χαρακτηριστικά.