Με «υπερ-μαξιλάρι» 40 δισ. η πορεία εξόδου στις αγορές

Μήνυμα ότι λεφτά... υπάρχουν εκπέμπει στις αγορές το οικονομικό επιτελείο, ενόψει της έκδοσης 5ετούς ομολόγου. «Σκούπα» στα ταμειακά διαθέσιμα, με το ΓΛΚ να περιμένει έως 7 δισ. από τους φορείς γενικής κυβέρνησης.

Με «υπερ-μαξιλάρι» 40 δισ. η πορεία εξόδου στις αγορές

Περιθώριο έως τις 25 Φεβρουαρίου έχουν οι φορείς της γενικής κυβέρνησης, προκειμένου να μεταφέρουν σε ειδικό λογαριασμό ταμειακής διαχείρισης τα ταμειακά τους διαθέσιμα. Στην αντίθετη περίπτωση, από την 1η Μαρτίου τα Δ.Σ. απειλούνται με καρατομήσεις και οι επιχορηγήσεις των συγκεκριμένων φορέων από τον κρατικό προϋπολογισμό, με μαχαίρι.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γ. Χουλιαράκης υπέγραψε τη σχετική υπουργική απόφαση, η οποία δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης κατ’ εφαρμογή των διατάξεων νόμου που είχαν ψηφιστεί το περασμένο καλοκαίρι. Εκτιμάται πως μέσω αυτής της διαδικασίας, στον ειδικό λογαριασμό ταμειακής διαχείρισης στην ΤτΕ θα κατευθυνθούν περί τα 7 δισ. ευρώ, τα οποία προστιθέμενα στα περίπου 33 δισ. ευρώ των ταμειακών διαθεσίμων και του «κλειδωμένου» από τον ESM cash buffer συνθέτουν ένα «κομπόδεμα» διόλου ευκαταφρόνητο, αφού θα προσεγγίζει, εάν δεν υπερβαίνει, τα 40 δισ. ευρώ.

Με τα κεφάλαια αυτά, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης είναι σε θέση να εκπέμπει μήνυμα «λεφτά υπάρχουν» προς τις αγορές, αν και είναι γνωστό πως η πρώτη μεταμνημονιακή έκδοση ομολόγων πενταετούς διάρκειας είναι προ των πυλών.

Στα βασικά σημεία της απόφασης Χουλιαράκη ορίζεται ότι:

1. Οι Φορείς της Γενικής Κυβέρνησης που υπάγονται στην παράγραφο 10 του άρθρου 69Α του ν. 4270/2014, όπως ισχύει (εφεξής, Φορείς), ανοίγουν υποχρεωτικά λογαριασμό ταμειακής διαχείρισης στην Τράπεζα της Ελλάδος εντός 30 ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας. Δεν απαιτούνται περαιτέρω ενέργειες για τους Φορείς οι οποίοι τηρούν ήδη λογαριασμό ταμειακής διαχείρισης στην Τράπεζα της Ελλάδος.

2. Εντός 30 ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας (25 Ιανουαρίου), οι Φορείς μεταφέρουν τα πλεονάζοντα ταμειακά τους διαθέσιμα από τους λογαριασμούς ταμειακής διαχείρισης σε πιστωτικά ιδρύματα εκτός του Συστήματος Λογαριασμών Θησαυροφυλακίου (ΣΛΘ) στον λογαριασμό τους ταμειακής διαχείρισης στην Τράπεζα της Ελλάδος.

3. Οι Φορείς δύνανται να διατηρούν λογαριασμό ταμειακής διαχείρισης σε πιστωτικά ιδρύματα εκτός ΣΛΘ για τη διευκόλυνση των συναλλαγών τους. Η ορθή χρήση του όρου «διευκόλυνση των συναλλαγών» ελέγχεται και αξιολογείται από το ΓΛΚ με βάση τα εξής κριτήρια:

α) παροχή από το πιστωτικό ίδρυμα, της δυνατότητας στον Φορέα, να κάνει χρήση χρεωστικής ή πιστωτικής ή προπληρωμένης κάρτας,

β) να διενεργεί συναλλαγές εξ αποστάσεως μέσω δικτυακών ηλεκτρονικών εφαρμογών.

Δεν νοείται διευκόλυνση συναλλαγών για τις περιπτώσεις που η ίδια δυνατότητα παρέχεται από τα συστήματα της Τράπεζας της Ελλάδος.

4. Οι Φορείς μεριμνούν για τον περιορισμό του πλήθους των λογαριασμών που διατηρούν σε πιστωτικά ιδρύματα στο ελάχιστο δυνατό επίπεδο που απαιτείται για την ομαλή διενέργεια των συναλλαγών τους. Επίσης άμεσα θα πρέπει να προβούν στο κλείσιμο των αδρανών τραπεζικών λογαριασμών, των λογαριασμών με ιδιαίτερα χαμηλά ή μηδενικά υπόλοιπα, καθώς και λογαριασμών των οποίων έχει παύσει ο σκοπός για τον οποίο συστάθηκαν και να μεταφέρουν τα υπόλοιπά τους στον λογαριασμό ταμειακής διαχείρισης στην Τράπεζα της Ελλάδος.

5. Από 01/03/2019 και εφεξής, οι επιχορηγήσεις του Τακτικού Προϋπολογισμού καταβάλλονται υποχρεωτικά σε πίστωση του λογαριασμού ταμειακής διαχείρισης που τηρούν οι Φορείς στην Τράπεζα της Ελλάδος.

6. Η Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του ΓΛΚ παρακολουθεί τουλάχιστον σε μηνιαία βάση τις κινήσεις και τα υπόλοιπα των λογαριασμών των Φορέων που τηρούνται σε πιστωτικά ιδρύματα, στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, καθώς και στην ταμειακή διαχείριση και στο κοινό κεφάλαιο στην Τράπεζα της Ελλάδος και τηρεί μητρώο των ανωτέρω λογαριασμών.

7. Το ΓΛΚ καταρτίζει και διαχειρίζεται για λογαριασμό του υπουργού Οικονομικών ενιαίο ταμειακό πρόγραμμα, με σκοπό την παρακολούθηση της συνολικής ρευστότητας των Φορέων, την αποτελεσματική διαχείριση των πλεονασμάτων τους και τη διασφάλιση της ομαλής διενέργειας των πληρωμών τους.

8. Η αναγκαία ρευστότητα που οι Φορείς διατηρούν σε πιστωτικά ιδρύματα εκτός του ΣΛΘ για τη διευκόλυνση των συναλλαγών τους προκύπτει από τον ταμειακό προγραμματισμό του Φορέα όπως αυτός αποτυπώνεται στους πίνακες ταμειακού προγραμματισμού.

9. Το μέγιστο όριο ρευστότητας που οι Φορείς επιτρέπεται να διατηρούν σε λογαριασμούς σε πιστωτικά ιδρύματα εκτός του ΣΛΘ υπολογίζεται σε καθημερινή βάση και ισούται με τις εκτιμώμενες καθαρές ταμειακές ανάγκες του Φορέα (εισπράξεις μείον πληρωμές) για το επόμενο δεκαπενθήμερο. Το δεκαπενθήμερο νοείται σε ημερολογιακούς όρους.

10. Εάν το αποτέλεσμα των συναλλαγών που διενεργούνται μέσω των λογαριασμών της ταμειακής διαχείρισης σε πιστωτικά ιδρύματα εκτός του ΣΛΘ (εισπράξεις μείον πληρωμές) για το διάστημα αναφοράς διαμορφώνεται θετικό, αποτελεί πλεόνασμα ρευστότητας και μεταφέρεται στον λογαριασμό ταμειακής διαχείρισης στην Τράπεζα της Ελλάδος. Εάν το αποτέλεσμα των συναλλαγών που διενεργούνται μέσω των λογαριασμών της ταμειακής διαχείρισης σε πιστωτικά ιδρύματα εκτός του ΣΛΘ (εισπράξεις μείον πληρωμές) για το διάστημα αναφοράς διαμορφώνεται αρνητικό, αποτελεί έλλειμμα ρευστότητας και καλύπτεται με τη μεταφορά χρημάτων από τον λογαριασμό της ταμειακής διαχείρισης στην Τράπεζα της Ελλάδος.

11. Οι Φορείς υποχρεούνται σε έγκαιρη προειδοποίηση της Τράπεζας της Ελλάδος, του ΓΛΚ και του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ) σε περίπτωση απόληψης από την Ταμειακή Διαχείριση στην Τράπεζα της Ελλάδος ή το Κοινό Κεφάλαιο ποσού υψηλότερου των δέκα εκατομμυρίων ευρώ. Η προειδοποίηση πρέπει να πραγματοποιηθεί τουλάχιστον τρεις εργάσιμες ημέρες πριν από την προγραμματισμένη ημερομηνία απόληψης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v