Τα 15 πρόσωπα-κλειδιά της ελληνικής ναυτιλίας

Ποιοι είναι οι εφοπλιστές που βρίσκονται στις πρώτες θέσεις της παγκόσμιας αγοράς. Οι κινήσεις που πολλαπλασίασαν τους στόλους τους και τα ανοίγματα σε νέες δραστηριότητες. Ποιοι είναι οι νέοι και ποιοι ανήκουν στις «παραδοσιακές δυνάμεις».

Τα 15 πρόσωπα-κλειδιά της ελληνικής ναυτιλίας

Η δεκαετία της οικονομικής κρίσης και οι κλυδωνισμοί στην παγκόσμια ναυτιλία είχαν ως αποτέλεσμα να καταγραφεί, για μια ακόμα φορά, η ικανότητα των Ελλήνων εφοπλιστών να αξιοποιούν το δυσμενές περιβάλλον για να ενισχύσουν τη θέση τους. Αυτή τους η ικανότητα επιβραβεύτηκε από τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα, η οποία έχει αναθέσει σε τέσσερις Έλληνες το τιμόνι σε ισάριθμες κορυφαίες ναυτιλιακές ενώσεις του πλανήτη.

Πιο κάτω παρουσιάζουμε τα 15 πρόσωπα-κλειδιά της ελληνόκτητης ναυτιλίας, 14 από  τους οποίους συμπεριλήφθηκαν στο Top 100 της παγκόσμιας ναυτιλίας το 2017, σύμφωνα με τους Lloyd’s.

Γιάννης Αγγελικούσης (Angelicoussis Shipping Group): Ο ισχυρότερος Έλληνας εφοπλιστής κατατάσσεται από τους Lloyd’s στην 8η θέση Top 100 της παγκόσμιας ναυτιλίας. Είναι ο μεγαλύτερος ιδιώτης πλοιοκτήτης του πλανήτη. Ο όμιλος δημιουργήθηκε πριν από 70 χρόνια, όταν ο πατέρας του Αντώνης απέκτησε το πρώτο του πλοίο.

Ο Γ. Αγγελικούσης βρίσκεται στο τιμόνι του από το 1989, όταν πέθανε ο πατέρας του. Ο όμιλoς συγκροτείται από τρεις βραχίονες που δραστηριοποιούνται στους τομείς δεξαμενόπλοιων, πλοίων ξηρού φορτίου και τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Η Maran Tankers, ιδιαίτερα, κατέγραψε εντυπωσιακή ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια καθώς από το 2016 μέχρι σήμερα έχει παραλάβει ή βρίσκονται υπό κατασκευή 23 νέα δεξαμενόπλοια. Από τα 9 γιγαντιαία τάνκερ (VLCC) του ομίλου που κατασκευάζονται στα ναυπηγεία Dawoo Marine Engineering, τα 7 έχουν ήδη ναυλωθεί από τη Chevron, με συμβόλαια μακροχρόνιας διάρκειας.

Τρία άλλα VLCC δεξαμενόπλοια που παρέλαβε πρόσφατα ο όμιλος ναυλώθηκαν από την Exxon με 10ετή συμβόλαια.

Παρότι η Maran Tankers επικεντρώνεται στα γιγαντιαία τάνκερ (VLCC), το 2017 παρέλαβε 6 νέα δεξαμενόπλοια  Suezmax, που ήταν η μεγαλύτερη κίνηση που έχει πραγματοποιήσει ο όμιλος στο συγκεκριμένο τμήμα της αγοράς δεξαμενόπλοιων.

Ο βραχίονας μεταφοράς φυσικού αερίου του ομίλου (Maran Gas Maritime) διαθέτει στόλο 26 πλοίων LNG και 7 νέα υπό παραγγελία ενώ μόλις τον Δεκέμβριο ανακοίνωσε τη δημιουργία πλωτού σταθμού που θα περιλαμβάνει δεξαμενές αποθήκευσης και μετατροπής υγροποιημένου σε φυσικό αέριο.

Δεκατρία πλοία LNG του ομίλου έχουν ενταχθεί στο joint venture «Maran Akilat», που δημιούργησε ο όμιλος Αγγελικούση με την καταριανή εταιρεία Nakilat, η οποία κατέχει το 40%.

Ο όμιλος διατηρεί ηγετική παρουσία στην αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου με την εταιρεία Anangel Maritime Services, της οποίας ο στόλος αποτελείται από περίπου 50 φορτηγά, τα περισσότερα από τα οποία είναι Capesize. Στα τέλη του 2016, ο Γ. Αγγελικούσης απέκτησε με έκπτωση έναν αριθμό νεότευκτων Capesize, τα οποία αντιμετώπιζαν προβλήματα χρηματοδότησης. Πρόσφατα η Anangel παρήγγειλε 4 πλοία Castlemax.

Γιώργος Προκοπίου (Dynacom/Dynagas): Οι Lloyd’s των τοποθετούν στη 15η θέση της παγκόσμιας κατάταξης. Συστήθηκε στον χώρο της διεθνούς ναυτιλίας πριν από 47 χρόνια, με ένα πλοίο που απέκτησε μαζί με φίλους.

Η Dynacom Tankers έχει αρχίσει να παραλαμβάνει μια σειρά από νεότευκτα δεξαμενόπλοια Suezmax από τα κινεζικά ναυπηγεία New Times Shipbuliding, ενώ για το 2018 έχει προγραμματιστεί η παραλαβή 8 νέων.

Παρότι επικεντρώνεται στα πλοία Suezmax, το 2017 απέκτησε 2 μεταχειρισμένα γιγαντιαία τάνκερ (VLCC), προκειμένου ο στόλος του να διαθέτει ισορροπία.

Εισήλθε στην αγορά μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου καινοτομώντας παγκοσμίως καθώς δημιούργησε ένα στόλο παγοθραυστικών LNG. Τον περασμένο Δεκέμβριο κατέφθασαν στον τερματικό σταθμό του Yamal (ρωσικός αρκτικός κύκλος) για να φορτώσουν αέριο 2 νεότευκτα πλοία της Dynagas Holdings. Ήταν τα πρώτα από μια σειρά 5 παγοθραυστικών LNG που ναυπηγούνται για λογαριασμό του ομίλου στη Ν. Κορέα.

Ο όμιλος  διατηρεί στενούς δεσμούς με την Κίνα, απ’ όπου αντλεί χρηματοδότηση και συμμάχους. Μετά την τοποθέτηση των παραγγελιών για τα παγοθραυστικά κλάσης Arc-7, τα πλοία  μεταβιβάστηκαν κατά 51% στην China LNG Shipping και τη Cinotrans ενώ η Dynagas παραμένει ο ισχυρότερος μέτοχος με 49%.

Τα συγκεκριμένα παγοθραυστικά LNG (χωρητικότητας 172.400 κυβ. μέτρων) εντάχθηκαν στον στόλο της Dynagas Holdings, στον οποίο περιλαμβάνονται και 4 κλασικά παγοθραυστικά LNG.

Τα πλοία θεωρούνται εν δυνάμει υποψήφια να ενταχθούν στον στόλο της εισηγμένης στο Nasdaq εταιρείας Dynagas LNG Partners, η οποία ελέγχει άλλα 6 πλοία LNG και στην οποία επικεφαλής είναι ο γαμπρός του Γ. Προκοπίου, Tony Lauritzen. 

Το 2016 παρήγγειλε την ναυπήγηση πλωτών δεξαμενών και σταθμών ανεφοδιασμού. Η παραγγελία αφορούσε δύο πλοία τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε ως πλωτές δεξαμενές είτε ως φορτηγά και πρόκειται να παραδοθούν το 2019 και 2020. Τα πλοία αποκτήθηκαν μέσω συμφωνίας leasing με τη CSSC Shipping, που αποτελεί τον βραχίονα leasing της China State Shipbuilding Corp.

Αγγελική Φράγκου (Navios): Μια από τις τρεις ισχυρότερες κυρίες της διεθνούς ναυτιλίας, η επικεφαλής του ομίλου Navios τοποθετείται από τους Lloyd’s στην 26η θέση της παγκόσμιας κατάταξης. Ο στόλος του ομίλου αριθμεί 195 ποντοπόρα πλοία, από τα οποία 55 είναι δεξαμενόπλοια, 39 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 101 πλοία ξηρού φορτίου στα οποία συμπεριλαμβάνονται 26 φορτηγά που έχουν ναυλωθεί σε τρίτους μέσω συμφωνιών μακράς διάρκειας.

H Navios Maritime Partners, μια από τις τέσσερις εταιρείες του ομίλου, εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Ν. Υόρκης, λειτουργεί ως εργαλείο για την ανανέωση του στόλου του ομίλου με την εξαγορά 7 φορτηγών πλοίων.

Ο πολυσχιδής όμιλος που έχει χτίσει η Α. Φράγκου περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη διακίνηση φορτίων μέσω των ποταμών της Ν. Αμερικής, δραστηριότητες logistics που συνδέονται με τη δραστηριότητα των φορτηγών, δεξαμενόπλοιων και πλοίων μεταφοράς κοντέινερ του ομίλου που πλέουν σε όλο τον πλανήτη.

Γιώργος Οικονόμου (TMS/DryShips): Οι Lloyd’s τον κατατάσσουν στην 27η θέση της παγκόσμιας κατάταξης. Το 2005 ίδρυσε την DryShips, για να επωφεληθεί από τη διαφαινόμενη άνοδο της ζήτησης για μεταφορά φορτίων από την Κίνα. Μέχρι τότε ήταν γνωστός στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά από την εταιρεία Alpha Shipping, από την οποία είχε αποχωρήσει με αμφιλεγόμενο τρόπο.

Το 2016 αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα και με τις δύο εταιρείες του, DryShips και Ocean Rig. Η DryShips, εξαιτίας της δεινής κατάστασης στην οποία είχε περιέλθει η αγορά των πλοίων ξηρού φορτίου, ενώ η Ocean Rig βίωνε την κατάρρευση της αγοράς πλωτών γεωτρύπανων.

Θεωρείται άνθρωπος των γρήγορων αποφάσεων και το επιβεβαίωσε με τις επόμενες κινήσεις του. Αρχικά, επανέφερε στη ζωή την Ocean Rig οδηγώντας την σε αναδιάρθρωση το 2017 κι αφού προηγουμένως είχε εξασφαλίσει προστασία από τους πιστωτές της, ενεργοποιώντας διατάξεις του πτωχευτικού δικαίου. Ο ίδιος παραμένει δ/νων σύμβουλος της εταιρείας, ελέγχοντας ποσοστό 10%.

Με αυτό τον τρόπο η εταιρεία έχει πλέον το περιθώριο να περιμένει την ανάκαμψη της αγοράς στην οποία δραστηριοποιείται ενώ το 2018 θα επιστρέψουν σ’ αυτήν 4 πλωτές εξέδρες άντλησης πετρελαίου, οι οποίες απασχολούνται  αυτή την περίοδο από άλλες εταιρείες.

Παράλληλα, ανέκτησε σφυγμό και η εταιρεία μεταφορών ξηρού φορτίου Dryships.

Έτσι, σε ελάχιστο διάστημα ο Γ. Οικονόμου κατάφερε να αφήσει πίσω του τον γερασμένο στόλο 13 φορτηγών Panamax και των 6 πλωτών γεωτρύπανων που διέθετε το 2016, συγκροτώντας ένα σύγχρονο στόλο που αποτελείται από 22 φορτηγά, 4 δεξαμενόπλοια και 4 μεγάλα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου, τα οποία είναι πλήρως απασχολημένα μέσω συμφωνιών ναύλωσης μακράς διάρκειας.

Ταυτόχρονα, η DryShips κατέχει μερίδιο 49% στη Heidmar Holdings, η οποία ανήκε παλαιότερα στο προσωπικό χαρτοφυλάκιο του Γ. Οικονόμου.

Πίτερ Λιβανός (GasLog/DryLog): Τον Σεπτέμβριο του 2017 οργανώθηκε στο Νταβός της Ελβετίας το Παγκόσμιο Φόρουμ Ναυτιλίας. Γνωστό και ως «Νταβός για τη Ναυτιλία». Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά οι Lloyd’s, κανείς δεν ξαφνιάστηκε όταν είδε το όνομα του Π. Λιβανού να φιγουράρει μεταξύ των 14 κορυφαίων παραγόντων της ναυτιλίας που είχαν υποστηρίξει τη  διοργάνωση. Σύμφωνα με το Lloyd’s List, κατατάσσεται στην 28η θέση του Top 100 της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Οι δραστηριότητές του τα τελευταία χρόνια επικεντρώνονται στον χώρο της μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Είναι ιδρυτής, πρόεδρος και βασικός μέτοχος της εταιρείας GasLog, που εδρεύει στο πριγκιπάτο του Μονακό.

Η κατάσταση στην αγορά φορτίων φυσικού αερίου οδήγησε τον Π. Λιβανό στην απόφαση να μην επιδιώξει να υλοποιήσει τον αρχικό στόχο, που προέβλεπε πως η GasLog θα διαθέτει 40 πλοία μέχρι το τέλος  του 2017. Το αποτέλεσμα ήταν η εταιρεία να διατηρήσει την ευρωστία της και είναι τώρα έτοιμη να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες.

Ο στόλος της GasLog σήμερα αριθμεί 27 υγραεριοφόρα πλοία LNG, στα οποία συνυπολογίζονται 5 πλοία που ναυπηγούνται αυτή την περίοδο, με προοπτική να παραληφθούν τη διετία 2018-2019. Τα 12 από τα πλοία ανήκουν στον στόλο της GasLog Partners.

H Gaslog, ταυτόχρονα, εισέρχεται στην αγορά των πλωτών δεξαμενών αποθήκευσης καυσίμων και των σταθμών ανεφοδιασμού.

Πέτρος Παππάς (Star Bulk): Βρίσκεται στην 38η θέση της παγκόσμιας κατάταξης, σύμφωνα με τους Lloyd’s, διευθύνοντας μια από τις ισχυρότερες ναυτιλιακές εταιρείες με πλοία ξηρού φορτίου που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο της Ν. Υόρκης.

Ο στόλος της Star Bulk αποτελείται σήμερα από 74 πλοία, συμπεριλαμβανομένων 3 που προγραμματίζεται να παραληφθούν εντός του 2018.

Οι διεθνείς αναλυτές σημειώνουν ως σημαντική παράμετρο το γεγονός πως το 2017 η Star Bulk καταγράφηκε ως ισχυρός αγοραστής καθώς απέκτησε 4 σύγχρονα πλοία, πουλώντας ταυτόχρονα δύο παλαιότερα. Με αυτό τον τρόπο, η εταιρεία μεγεθύνθηκε περαιτέρω, για πρώτη φορά μετά το 2014.

Ο Π. Παππάς εμφανίζεται στο Top 100 του Lloyd’s List ανελιπώς από το 2013. Ενδεικτικό της θέσης που έχει κατοχυρώσει μεταξύ των ισχυρότερων παικτών της διεθνούς ναυτιλίας.

Νίκος Τσάκος (TEN και Intertanko): Στην 46η θέση του Lloyd’s List βρίσκεται το όνομα του Νίκου Τσάκου. «Κολύμπησε» στα νερά της διεθνούς ναυτιλίας μέσα από την εταιρεία που είχε δημιουργήσει ο πατέρας του Παναγιώτης.

Προσέλκυσε, όμως, για πρώτη φορά τα βλέμμα της διεθνούς κοινότητας σε ηλικία 20 ετών, όταν κατάφερε να αντλήσει κεφάλαια από τη Wall Street, εισάγοντας στο αμερικανικό Χρηματιστήριο την πρώτη του εταιρεία.

Τριάντα πέντε χρόνια αργότερα είναι σήμερα πρόεδρος της διεθνούς ένωσης των εφοπλιστών δεξαμενόπλοιων (Intertanko). Θεωρείται μια από τις  φυσιογνωμίες της παγκόσμιας ναυτιλίας με τη μεγαλύτερη επιρροή σε θέματα που αφορούν ρυθμίσεις στο πλαίσιο της αγοράς.

Ένας από τους λόγους που απολαμβάνει ευρείας αποδοχής στους ναυτιλιακούς κύκλους είναι το γεγονός πως κατάφερε να ισχυροποιήσει τον όμιλό του (Tsakos Energy Navigation) σε μια εποχή που άλλα «βαριά» ονόματα της αγοράς υποχρεώνονταν να αναζητήσουν προγράμματα διάσωσης για να μην καταρρεύσουν.

Από το 2016 μέχρι σήμερα η TEN έχει ενισχύσει τον στόλο της με 15 νεότευκτα δεξαμενόπλοια και 1 πλοίο μεταφοράς φυσικού αερίου.

Ήταν η μεγαλύτερη επέκταση που πραγματοποίησε η ΤΕΝ την τελευταία 25ετία. Γεγονός που την κατατάσσει στην κορυφή μεταξύ των εταιρειών δεξαμενόπλοιων που είναι εισηγμένες σε Χρηματιστήριο.

Για τα 2/3 του στόλου της η ΤΕΝ έχει «κλειδώσει» έσοδα μέσω μακροχρόνιων συμφωνιών ενώ ο όμιλος διατηρεί ανακυκλούμενη ρευστότητα των 100 εκατ. δολαρίων.

Κωστής Κωνσταντακόπουλος (Costamare): Το γεγονός πως αποφεύγει τη δημοσιότητα δεν αποδείχθηκε εμπόδιο να τον κατατάξουν οι Lloyd’s στην 54η θέση της παγκόσμιας κατάταξης.

Η επιλογή δεν είναι άσχετη με την τελευταία του κίνηση να συγκροτήσει ένα joint venture σε συνεργασία με την Dohle, προκειμένου  να δημιουργήσει έναν από τους σχυρότερους στόλους μεταφοράς κοντέινερ του κόσμου, ο οποίος θα αριθμεί πάνω από 250 πλοία.

Ταυτόχρονα η Costamare (που δημιούργησε ο καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος) απέφυγε αναταράξεις από την κατάρρευση της Hanjin Shipping κι έχει σχεδόν ολοκληρώσει το πρόγραμμα ναυπήγησης νέων πλοίων.

Η εταιρεία έχει παραλάβει ήδη τέσσερα νεότευκτα πλοία χωρητικότητας 11.000 εμπορευματοκιβωτίων (teu) ενώ απομένει η παράδοση 3 πλοίων μεταφορικής ικανότητας 3.800 teu εντός του 2018.

Η Costamare ελέγχει ένα στόλο 70 πλοίων μεταφοράς κοντέινερ. Μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνονται πλοία συνιδιοκτησίας με το private equity fund York Capital Management.

Θεόδωρος Βενιάμης (Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών): Οι Lloyd’s τοποθετούν στην 57η θέση μεταξύ των ισχυρότερων προσωπικοτήτων της παγκόσμιας ναυτιλίας τον πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ).

Μόλις τον Φεβρουάριο του 2018 επανεξελέγη στη θέση του προέδρου της ΕΕΕ. Με την τέταρτη κατά σειρά τριετή θητεία του θα γίνει ο δεύτερος μακροβιότερος επικεφαλής της Ένωσης στην 100χρονη ιστορία της.

Όταν ανέλαβε για πρώτη φορά το τιμόνι της ΕΕΕ το 2009, η παγκόσμια ναυτιλία κινούνταν στη δίνη της οικονομικής κρίσης που είχε ξεσπάσει μετά την κατάρρευση της Lehman Brothers. Στη συνέχεια θα συναντούσε ως συνομιλητή το νέο πρωθυπουργό της Ελλάδας που προερχόταν από την Αριστερά (ΣΥΡΙΖΑ) ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθούσε την έρευνα που θα εξέταζε αν συνιστά κρατική ενίσχυση ή όχι το φορολογικό πλαίσιο στο οποίο υπάγονται οι εφοπλιστές. Επιπλέον, οι γεωπολιτικές εξελίξεις σε διάφορες περιοχές του πλανήτη αλλά και η εφαρμογή των νέων κανονισμών του ΙΜΟ για τις εκπομπές αερίων των πλοίων διαμορφώνουν ένα ακόμα πιο σύνθετο περιβάλλον.

Το 2018, ωστόσο, η ελληνόκτητη ναυτιλία βρέθηκε ενισχυμένη στην κορυφή του κόσμου με 4.746 πλοία άνω των 1.000 τόνων (gt), συνολικής χωρητικότητας 365,45 εκατ. τόνων (dwt). Ο Θ. Βενιάμης εμφανίζεται στο Top 100 του Lloyd’s List  σταθερά από το 2010.

Ευάγγελος Μαρινάκης (Capital Group): Οι Lloyd’s τοποθέτησαν στην 65η θέση της παγκόσμιας κατάταξης τον άνθρωπο που αναδείχθηκε «προσωπικότητα της χρονιάς» το 2017 στα «Lloyd’s List Greek Shipping Awards».

Ο όμιλός του επεκτάθηκε σημαντικά στη χρονιά που έφυγε στους τομείς των τάνκερ και των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου και κοντέινερ. Ο στόλος που ελέγχει άμεσα ή έμμεσα ξεπερνά σήμερα τα 70 πλοία.

Στην αγορά δεξαμενόπλοιων επικεντρώνεται στην υψηλή κατηγορία του κλάδου κατέχοντας 6 γιγαντιαία τάνκερ (VLCC), τα οποία, στο σύνολό τους, ναυπηγήθηκαν μετά το 2010. Στα τέλη του 2016 ναύλωσε ακόμη 4 πλοία του ίδιου τύπου. Πριν μερικούς μήνες παράγγειλε στα  ναυπηγεία Samsung της Ν. Κορέας 4 νέα VLCC (με οψιόν για άλλα τόσα), χωρητικότητας 320.000 τόνων (dwt).

Στο ίδιο διάστημα επένδυσε περισσότερα από 170 εκατ. δολάρια για να αποκτήσει 4 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, χωρητικότητας 10.000 κοντέινερ, τα οποία προέρχονταν από τον πρώην στόλο της Hanjin Shipping, η οποία κατέρρευσε.

Η επέκτασή του στον κλάδο μεταφοράς κοντέινερ είναι εντυπωσιακή. Μετά το 2010, όταν απέκτησε το πρώτο «ζευγάρι» πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (feeder χωρητικότητας 1.800 κοντέινερ), εξαγόρασε συνολικά 26 σύγχρονα πλοία, 17 από τα οποία ήταν νεότευκτα. Δεκαεννέα από τα πλοία που αποκτήθηκαν παραμένουν και σήμερα στον στόλο του ομίλου, διαθέτοντας συνολική χωρητικότητα 130.000 κοντέινερ.

Στον χώρο μεταφοράς ξηρού φορτίου προχώρησε στην αγορά 5 φορτηγών Capesize. Δύο από αυτά πουλήθηκαν ελάχιστους μήνες αργότερα, αποφέροντας στον όμιλο 50% κέρδη έναντι του ποσού που δαπανήθηκε για την αγορά τους.

Ο Ευ. Μαρινάκης ελέγχει, ταυτόχρονα, το 20% της εισηγμένης στο Nasdaq εταιρείας Capital Product Partners LP. Τα δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς κοντέινερ της συγκεκριμένης εταιρείας έχουν διασφαλισμένα έσοδα μέσω συμφωνιών μέσης και μακράς διάρκειας με κορυφαίους ναυλωτές της διεθνούς αγοράς.

Πρόσφατα προχώρησε σε αναχρηματοδότηση των δανείων του μέσω πιστώσεων 460 εκατ. δολαρίων, που εξασφάλισε από ένα σχήμα στο οποίο μετέχουν κορυφαίες ευρωπαϊκές τράπεζες.

Πίτερ Γεωργιόπουλος (8 Maritime): Ο άνθρωπος που θεωρείται ειδικός στην αγορά μεταφοράς αργού πετρελαίου και βρέθηκε σε ηγετικές θέσεις αρκετών ναυτιλιακών εταιρειών τοποθετείται από τους Lloyd’s στην 69 θέση της παγκόσμιας κατάταξης.

Στα τέλη του 2016 αποχώρησε από τη θέση του προέδρου της Geneo Shipping, για να ακολουθήσει η έξοδος από την Aegean Marine Petroleum.

Σήμερα βρίσκεται στο τιμόνι της Gener8 Maritime. Τη χρονιά που πέρασε, καταγράφηκε ως ένας από τους βασικούς πωλητές της παγκόσμιας αγοράς. Είναι χαρακτηριστικό πως η Gener8 εισήλθε στο 2018 με ένα στόλο 30 πλοίων, όταν ένα χρόνο νωρίτερα αριθμούσε 43. Τα έσοδα χρησιμοποιήθηκαν για να υποστηριχθεί η παραγγελία 21 νεότευκτων μεγάλων τάνκερ (VLCC), ύψους 2,1 δισ. dολαρίων.

Με τη νέα παραγγελία, η Gener8 θα διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους μεγάλων τάνκερ του κόσμου, που θα είναι συμβατά με τους νέους κανονισμούς εκπομπών αερίων που πρόκειται να ισχύσουν από το 2020. Η εταιρεία, ωστόσο, έχει να διαχειριστεί το γεγονός πως ενώ τα νέα πλοία παραγγέλθηκαν με τιμή περί τα 100 εκατ. δολάρια το καθένα, σήμερα το κόστος τους έχει πέσει κάτω από τα 90 εκατ. δολάρια.    

 

Γιάννης Πλατσιδάκης (Intercargo): Στην 83η θέση της παγκόσμιας κατάταξης έχουν τοποθετήσει οι Lloyd’s έναν άνθρωπο που δεν είναι εφοπλιστής.

Προερχόμενος από τον χώρο των τραπεζών, ο Γ. Πλατσιδάκης  έχτισε το όνομά του στη διεθνή σκηνή υπηρετώντας ως ανώτερο στέλεχος στον όμιλο Αγγελικούση. Διετέλεσε αντιπρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και μέλος του Δ.Σ της Διεθνούς Ένωσης Πλοιοκτητών Δεξαμενόπλοιων (Intertanko).

Σήμερα είναι πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Πλοιοκτητών Ξηρού Φορτίου (Intercargo).

Πάνος Λασκαρίδης (Lascaridis Group): Στην 95η θέση τοποθετούν οι Lloyd’s τον πρόεδρο της Ένωσης Πλοιοκτητών της Ε.Ε (ECSA). Ο Π. Λασκαρίδης είναι επικεφαλής ενός οικογενειακού ομίλου με πολυσχιδή δραστηριότητα σε θάλασσα, γη και ουρανό. Οι δραστηριότητές του ξεκινούν από τη ναυτιλία (μεταφορά ξηρού φορτιού, πλοία ψυγεία, αλιεία, ναυπηγεία) μέχρι τις αερομεταφορές (Αegean Αirlines), τα ξενοδοχεία (η εισηγμένη ξενοδοχειακή Λάμψα) και την αγορά ακινήτων (real estate).

Στους διεθνείς κύκλους δεν θεωρείται συμπωματική η επιλογή των Ευρωπαίων εφοπλιστών να τον εκλέξουν επικεφαλής της Ένωσής τους. Ιδιαίτερα σε μια χρονική στιγμή κατά την οποία βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι διεργασίες για τις προσαρμογές που θα πρέπει να γίνουν προκειμένου η ναυτιλία να εναρμονιστεί με τους νέους κανονισμούς εκπομπών αερίων του IMO, που θα ισχύουν από το 2020.

Σε μια συγκυρία, μάλιστα, που οι πλοιοκτήτες της Ε.Ε έχουν να διαχειριστούν τα θέματα που εγείρουν οι Βρυξέλλες σχετικά με το φορολογικό πλαίσιο υπό το οποίο δραστηριοποιούνται στην Ε.Ε.

Δέσποινα Θεοδοσίου (Wista International): Στην 96η θέση της παγκόσμιας κατάταξης των Lloyd’s για το 2017 βρίσκεται η δ/νουσα σύμβουλος της Tototheo Maritime, μιας εταιρείας που δραστηριοποιείται στον χώρο της τεχνολογίας και των δορυφορικών επικοινωνιών. Είναι μέλος του Δ.Σ του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Κύπρου και επικεφαλής της επιτροπής που έχει συγκροτήσει για την ανάπτυξη. Ο λόγος, ωστόσο, για τον οποίο συγκαταλέγεται στο Top 100, σύμφωνα με τους Lloyd’s, είναι το γεγονός πως είναι επικεφαλής της Διεθνούς Ένωσης Γυναικών για τη Ναυτιλία και το Εμπόριο (Women's International Shipping & Trading Association, WISTA). Μια Ένωση η οποία ενισχύει με γοργούς ρυθμούς την παρουσία της σε όλο τον κόσμο.

Ήταν αυτή που ίδρυσε τη Wista Cyprus το 2010, ανέλαβε Γραμματέας της Εκτελεστικής της Επιτροπής τη διετία 2015-2017, είχε καθοριστική συμβολή στη διοργάνωση του Wista 2016 International Conference στην Κύπρο. Εκλέχτηκε πρόεδρος της Ένωσης τον Σεπτέμβριο του 2017, στην ετήσια Σύνοδο της Ένωσης στο Ρότερνταμ.

Αναστάσιος Παπαγιαννόπουλος (BIMCO): O διευθύνων σύμβουλος της ναυτιλιακής Common Progress δεν συμπεριλαμβάνεται στο Top 100 του Lloyd’s List. Πιθανότατα, ωστόσο, αυτό θα συμβεί στην κατάταξη του 2018 καθώς εν τω μεταξύ  εκλέχτηκε πρόεδρος της Bimco. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη (αριθμητικά) διεθνή ναυτιλιακή ένωση καθώς αποτελείται από περισσότερα από 2.100 μέλη από 120 χώρες.

Πόσο σημαντική είναι η θέση που κατέλαβε προκύπτει από το γεγονός πως διαδέχθηκε τον γνωστό Γάλλο εφοπλιστή Philippe-Louis Dreyfus.

Μέλος, ταυτόχρονα, του Δ.Σ της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), ο Α. Παπαγιαννόπουλος έχει θέσει μεταξύ άλλων ως προτεραιότητα της θητείας του την προώθηση της ψηφιοποίησης σε όλο το εύρος των δραστηριοτήτων της ναυτιλίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v