Το ειδικό βάρος που έχουν αποκτήσει οι Έλληνες εφοπλιστές στη διεθνή ναυτιλία αποτυπώνουν πρόσφατα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons που δημοσιοποιήθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα.
Σύμφωνα με την Clarksons Research, η αξία των πλοίων που βρίσκονται υπό τον έλεγχο ναυτιλιακών εταιρειών ελληνικών συμφερόντων υπολογίζεται σε 105 δισ. δολάρια (88,45 δισ. ευρώ).
Στη δεκαετία που μεσολάβησε από το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης οι Έλληνες εφοπλιστές κατάφεραν, σύμφωνα με την Clarksons, να ενισχύσουν το μερίδιο που ελέγχουν στον παγκόσμιο στόλο από 13% όταν κατέρρεε η Lehman Brothers σε 17% σήμερα. Αρκετά μπροστά, όπως αναφέρει, από τη δεύτερη της κατάταξης Ιαπωνία (μερίδιο 13%) και την Κίνα (12%).
Ο διεθνής οίκος υπολόγισε πως στην δεκαετία που ακολούθησε το ξέσπασμα της κρίσης (2008-2018) ο ελληνόκτητος στόλος πρακτικά διπλασιάστηκε. Αυτό οφείλονταν τόσο στο μπαράζ παραγγελιών για τη ναυπήγηση νέων πλοίων όσο και τις αγοραπωλησίες πλοίων.
Σύμφωνα με την Clarksons, κατά τη δεκαετία που μεσολάβησε από την έναρξη της κρίσης μέχρι σήμερα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες επένδυσαν περισσότερα από 80 δισ. δολάρια (67,4 δισ. ευρώ). Ταυτόχρονα, οι Έλληνες εφοπλιστές ήταν οι κορυφαίοι του κόσμου με βάση τις αγορές μεταχειρισμένων πλοίων που πραγματοποίησαν, αλλά και πρώτοι στη αντίστοιχη λίστα των πωλητών του 2017.
Μόνο πέρυσι οι Έλληνες εφοπλιστές υπολογίζεται πως επένδυσαν περισσότερα από 9,4 δισ. δολάρια (7,92 δισ. ευρώ) για την περαιτέρω ενίσχυση του στόλου τους με σχεδόν 400 πλοία.
Το 2017 χαρακτηρίστηκε ως χρονιά ρεκόρ στον τομέα αγοραπωλησιών μεταχειρισμένων (second hand) πλοίων στη διεθνή ναυτιλία. Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons πως η σχετική δραστηριότητα κατέγραψε αύξηση 31% σε σύγκριση με το 2016. Σύμφωνα με τους σχετικούς υπολογισμούς άλλαξαν χέρια πλοία συνολικής χωρητικότητας 93,2 εκατ. τόνων (dwt) τα περισσότερα από τα οποία αγοράστηκαν από ελληνικά συμφέροντα.
Σύμφωνα με στοιχεία της Allied Shpbroking το 2017 οι Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν 289 μεταχειρισμένα ποντοπόρα πλοία επενδύοντας 4,64 δισ. δολάρια (3,91 δισ. ευρώ). Την ίδια χρονιά οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέλαβαν την πρώτη θέση μεταξύ των πωλητών πλοίων παγκοσμίως. Πιο συγκεκριμένα, πούλησαν 190 πλοία έναντι 2,657 δισ. δολάρια (2,24 δισ. ευρώ). Επιπλέον, 65 πλοία πουλήθηκαν έναντι μετρητών από ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων για να οδηγηθούν στα διαλυτήρια της Ασίας.
Οι Έλληνες εφοπλιστές πρωταγωνίστησαν για μια ακόμη χρονιά και στον τομέα των νέων παραγγελιών. Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) από τις παραγγελίες για τη ναυπήγηση 2.333 νέων πλοίων συνολικής χωρητικότητας 175,3 εκατ. τόνων (dwt) που καταγράφηκαν σε όλο τον κόσμο, οι παραγγελίες νέων πλοίων από ελληνικά συμφέροντα αφορούσαν 206 πλοία άνω των 1.000 τόνων (gt), συνολικής χωρητικότητας 24,47 εκατ. τόνων (dwt).
Από αυτά:
• 142 ήταν δεξαμενόπλοια που αντιστοιχούν σε 29,16% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) υπό παραγγελία.
• 33 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG / LPG που αντιστοιχούν στο 17,76% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) υπό παραγγελία.
• 58 ήταν φορτηγά χύδην ξηρού φορτίου που αντιπροσωπεύουν το 8,71% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) υπό παραγγελία ενώ
• 5 πλοία προορίζονται για μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και αντιστοιχούν στο 1,38% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) υπό παραγγελία.
Σύμφωνα με την VesselsValue η αξία των πλοίων που παρήγγειλαν το 2017 οι Έλληνες εφοπλιστές φθάνει τα 4,69 δισ. δολάρια (3,95 δισ. ευρώ).