Δεκαπέντε είναι τα προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της τέταρτης και τελευταίας αξιολόγησης που αφορούν το υπουργείο Εργασίας, με κάποια από αυτά να αποτελούν και τα μεγαλύτερα αγκάθια. Και αυτό, γιατί η δημιουργία μηχανισμού αντιπροσωπευτικότητας των εργοδοτικών οργανώσεων, η επανεξέταση του ρόλου της διαιτησίας και η κωδικοποίηση της εργατικής νομοθεσίας, αναμένεται να καθορίσουν το μέλλον των συλλογικών διαπραγματεύσεων και των κλαδικών συμβάσεων στη χώρα αμέσως μετά τη λήξη του προγράμματος.
Υπάρχουν βέβαια και οι… γνωστές δεσμεύσεις πίσω από τις οποίες «τρέχει» η ηγεσία του υπουργείου και αφορούν τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του κράτους προς τους πολίτες, ήτοι την έκδοση των εκκρεμών συντάξεων, έως τον Ιούλιο.
Η τέταρτη αξιολόγηση που ξεκίνησε τη Δευτέρα περιλαμβάνει τις… ουρές των μεταρρυθμίσεων σε ασφαλιστικό, εργασιακά και κοινωνική πρόνοια, που συμφωνήθηκαν και θεσμοθετήθηκαν κατά τις τρεις προηγούμενες αξιολογήσεις.
Στα εργασιακά, και δη στην υποχρέωση για επανεξέταση της λειτουργίας της διαιτησίας στις συλλογικές διαπραγματεύσεις, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Εργασίας έχει αναθέσει την εκπόνηση της προβλεπόμενης μελέτης για τις διαδικασίες διαμεσολάβησης και διαιτησίας σε δικηγορικό γραφείο. Μάλιστα, στο ραντεβού με τους δανειστές αναμένεται να ζητήσει πίστωση χρόνου από τους εκπροσώπους των δανειστών μέχρι την ολοκλήρωσή της. Φαίνεται μάλιστα, πως αν και πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σημαντικό και δύσκολο θέμα, καθώς οι δανειστές σχεδόν από το 2010 επιδιώκουν την κατάργηση της μονομερούς προσφυγής στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ), στο Οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης δεν ανησυχούν ιδιαίτερα καθώς, όπως αναφέρει και το επικαιροποιημένο μνημόνιο, οι όποιες αλλαγές συμφωνηθούν μετά από διαβούλευση, θα σέβονται την απόφαση του ΣτΕ που έκρινε ότι είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη η δυνατότητα μονομερούς προσφυγής στον Οργανισμό.
Το επικαιροποιημένο μνημόνιο προβλέπει επίσης τη δημιουργία μηχανισμού αντιπροσωπευτικότητας των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων. Ήδη υπάρχουν διαβουλεύσεις με τους κοινωνικούς εταίρους και το υπουργείο Οικονομικών, ενώ έχει ζητηθεί και η βοήθεια του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας (ILO), ώστε να βρεθεί ο τρόπος διακρίβωσης του αριθμού των επιχειρήσεων που ανήκουν σε κάθε κλάδο αλλά και του αριθμού των εργαζόμενων που απασχολούν.
Σε δικηγορικό γραφείο έχει ανατεθεί, από τις αρχές του χρόνου, και η κωδικοποίηση της εργατικής νομοθεσίας, όμως η έγκριση του έργου θα γίνει από ειδική αναθεωρητική επιτροπή που θα συγκροτηθεί στο υπουργείο.
Στον τομέα των συντάξεων, τα «αγκάθια» αφορούν την έκδοση του συνόλου των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης έως τον Ιούλιο, με βασικό παραδοτέο την έκδοση όλων των αιτήσεων για κύρια σύνταξη που υποβλήθηκαν έως το τέλος του 2016 (περίπου 23.200 αιτήσεις) καθώς και το 30% των αιτήσεων που υποβλήθηκαν στον ΕΦΚΑ το 2017 (συνολικά 68.250). Όσο για τις επικουρικές, το μνημόνιο ορίζει ότι έως τον Απρίλιο θα πρέπει το ΕΤΕΑΕΠ να έχει προχωρήσει στην έκδοση τουλάχιστον 13.800 συντάξεων, στόχος που θεωρείται ήδη σχεδόν αδύνατον να επιτευχθεί.
Την ίδια στιγμή μάλιστα, βάσει των υποχρεώσεων που περιλαμβάνονται μεταξύ των 88 προαπαιτούμενων για την ολοκλήρωση της δ' αξιολόγησης, στον τομέα της πρόνοιας, οι θεσμοί ξεκαθαρίζουν ότι οι αλλαγές στην Πρόνοια με νέο τρόπο αξιολόγησης της αναπηρίας θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί και να εφαρμοστούν σε πανεθνικό επίπεδο, έως τον Ιούνιο του 2018. Το πιλοτικό πρόγραμμα στην Αττική αναμένεται να ξεκινήσει το επόμενο διάστημα και στη συνέχεια θα πρέπει να αξιολογηθεί ώστε να εφαρμοστεί καθολικά.
Προσκόμματα θέτουν οι δανειστές και όσον αφορά τους κυβερνητικούς χειρισμούς στο θέμα των επιδομάτων στέγασης, καθώς επιθυμούν το μεγαλύτερο μέρος από τα περίπου 600 εκατ. ευρώ που προβλέπονται στα «αντίμετρα» να διοχετευθούν σε όσους βρίσκονται κάτω από το όριο της φτώχειας.
Τα 15 προαιπαιτούμενα
1) Ενιαία βάση δεδομένων για τις οφειλές από εισφορές κοινωνικής ασφάλισης στο ΚΕΑΟ.
2) Ανακατανομή των συνταξιοδοτικών παροχών. Διασταύρωση στοιχείων μεταξύ των ψηφιακών εγγράφων και των εγγράφων σε χαρτί, που θα πρέπει να ολοκληρωθεί στα μέσα Μαρτίου.
3) Επανυπολογισμός παλαιών και έκδοση νέων συντάξεων. Μέχρι τον Απρίλιο θα πρέπει να υπολογιστούν όλες οι παλαιές συντάξεις με βάση τον νόμο Κατρούγκαλου και να οριστικοποιηθούν οι προσωπικές διαφορές. Επίσης, θα πρέπει να εκδοθούν όλες οι εκκρεμείς αιτήσεις του 2016 και το 30% των αιτήσεων για κύριες συντάξεις που υποβλήθηκαν το 2017. Επίσης, θα πρέπει να πληρωθούν τουλάχιστον 13.800 νέες επικουρικές συντάξεις από αιτήσεις που υποβλήθηκαν από 1.1.2015 και 31.12.2016.
4) Η υπουργική απόφαση που ορίζει όλες τις λεπτομέρειες για την κατάργηση του ΕΚΑΣ το 2019 θα εκδοθεί μέχρι τον Ιούνιο του 2018.
5) Πλήρης εφαρμογή της μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού συστήματος. Μέσα σε ένα μήνα από την απόφαση του ΣτΕ για τον Οργανισμό και τον Κανονισμό λειτουργίας του ΕΦΚΑ, θα πρέπει να υπογραφεί το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα.
6) Η πλήρης ένταξη όλων των ασφαλισμένων και των συναφών δεδομένων στον EΦKA, συμπεριλαμβανομένων των μεταφορών του αρμόδιου προσωπικού από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους καθώς και όλων των νομικών ή διοικητικών βημάτων που απαιτούνται για την πραγματική μεταφορά βάσεων δεδομένων, λογισμικού και υποδομής πληροφορικής, θα πρέπει να ολοκληρωθεί πλήρως τον Μάιο. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και το ερώτημα που έχει αποσταλεί στη Eurostat για τον ΕΔΟΕΑΠ.
7) Μέχρι τον Μάιο του 2018, ο EΦΚA θα πρέπει να προβεί σε συγκεκριμένες ενέργειες για τη διαφοροποίηση του χαρτοφυλακίου επενδύσεων σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές, ώστε να διασφαλίσει ότι δεν θα κατέχει ελέγχουσα συμμετοχή σε καμία ιδιωτική εταιρεία.
8) Μέχρι τον Απρίλιο του 2018, θα καθιερωθεί απαίτηση για όλους τους δικαιούχους του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης που είναι ικανοί να εργαστούν και δεν απασχολούνται ούτε στην εκπαίδευση ούτε στην κατάρτιση, να εγγραφούν ως αιτούντες εργασία στον ΟΑΕΔ.
9) Το πιλοτικό πρόγραμμα του συστήματος αξιολόγησης της λειτουργικής αναπηρίας θα πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή μέχρι τον Φεβρουάριο. Η νομοθεσία για την εθνική ανάπτυξη του νέου συστήματος θα εγκριθεί τον Μάιο, εφαρμόζοντας τη νέα αξιολόγηση αναπηρίας σε όλες τις επιδοτούμενες παροχές αναπηρίας και πρόνοιας, προκειμένου να αρχίσει να εφαρμόζεται σε εθνικό επίπεδο μέχρι τον Ιούνιο του 2018, λαμβάνοντας υπόψη τις οδηγίες της τεχνικής βοήθειας από την Παγκόσμια Τράπεζα.
10) Μέχρι τον Μάιο, θα πρέπει να αρχίσει η εφαρμογή της μεταρρύθμισης του συστήματος επιδοτήσεων μεταφορών, μετά την εισαγωγή της μεταρρύθμισης των ηλεκτρονικών εισιτηρίων. Το ξεκίνημα θα γίνει από την πόλη των Αθηνών.
11) Μέχρι τον Μάρτιο, θα θεσπιστεί νέα νομοθεσία για τον προσδιορισμό ενός συστήματος επιδότησης της στέγασης, το οποίο θα αναπτυχθεί με τη συμβολή της Παγκόσμιας Τράπεζας, στο πλαίσιο των μέτρων ενίσχυσης της ανάπτυξης.
12) Προκειμένου να προωθηθεί και να παρακολουθηθεί η αντιπροσωπευτικότητα των τομεακών συλλογικών συμβάσεων, η κυβέρνηση, σε διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και σε συμφωνία με τους θεσμούς, θα πρέπει να αναπτύξει ένα αξιόπιστο διοικητικό σύστημα για την εκτίμηση της αντιπροσωπευτικότητας, το οποίο θα τεθεί σε λειτουργία έως τον Μάρτιο.
13) Μέχρι τον Μάρτιο, οι ελληνικές αρχές: α) σε συνεννόηση με τους κοινωνικούς εταίρους, θα πρέπει να επανεξετάσουν τις τρέχουσες διαδικασίες διαμεσολάβησης και διαιτησίας και β) λαμβάνοντας υπόψη την ανεξάρτητη νομική έκθεση και τα αποτελέσματα των διαβουλεύσεων με τους κοινωνικούς εταίρους, θα πρέπει να θεσπίσουν όλα τα αναγκαία μέτρα, κατόπιν διαβουλεύσεων με τα θεσμικά όργανα και σύμφωνα με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
14) Μέχρι τον Μάιο θα έχει ολοκληρωθεί η λειτουργία των αναγκαίων μέσων για την αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των βάσεων δεδομένων του Υπουργείου Εργασίας, του Υπουργείου Οικονομικών, του ΣΕΠΕ, της ΑΑΔΕ, του ΟΑΕΔ, του ΙΚΑ (EΦKA) και της ελληνικής αστυνομίας.
15) Προβλέπεται να εισαχθεί το νέο μοντέλο για τις ενεργητικές πολιτικές, με πιλοτική εφαρμογή από τον Μάιο.