Πτωτικά οι ηλεκτρονικές αγορές το α' τρίμηνο 2016

Υποχώρηση καταγράφουν οι ηλεκτρονικές αγορές σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές της χώρας, σε σχέση με το 2015. Αντίθετα, ανοδικά κινούνται οι τραπεζικές συναλλαγές. Προτίμηση στις εγχώριες επιχειρήσεις δείχνει το 85% των καταναλωτών.

Πτωτικά οι ηλεκτρονικές αγορές το α τρίμηνο 2016

Μείωση εμφανίζουν οι ηλεκτρονικές αγορές το α΄ τρίμηνο του 2016 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους, όπως προκύπτει από την έρευνα χρήσης ηλεκτρονικού εμπορίου της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα, 3 στα 10 άτομα (32,8%), ηλικίας 16-74 ετών, που έχουν οποτεδήποτε χρησιμοποιήσει το διαδίκτυο έκαναν κατά το α΄ τρίμηνο του 2016 κάποια ηλεκτρονική αγορά ή παραγγελία αγαθών ή υπηρεσιών μέσω του διαδικτύου. Σε σχέση με το α΄ τρίμηνο του 2015, το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές παρουσίασε μείωση 3%.

Ωστόσο, την τελευταία πενταετία, το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που πραγματοποίησαν, το α΄ τρίμηνο κάθε έτους, αγορές ή παραγγελίες αγαθών μέσω του διαδικτύου παρουσιάζει αύξηση 39%, ενώ ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης ανέρχεται στο 7%. Το ποσοστό για όσους δεν έχουν πραγματοποιήσει ποτέ αγορές ή παραγγελίες αγαθών μέσω του διαδικτύου καταγράφει μείωση 23,2%.

Το 2016, πάντως, μειώσεις παρατηρούνται σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές της χώρας, σε σχέση με το 2015. Σύμφωνα με την έρευνα, η μεγαλύτερη μείωση στις ηλεκτρονικές αγορές καταγράφεται στην περιοχή της Κεντρικής Ελλάδας (-9%).

Αγοραζόμενα / παραγγελόμενα είδη και υπηρεσίες

Με βάση τα στοιχεία της έρευνας, από τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες που αγοράστηκαν ή παραγγέλθηκαν περισσότερο από το διαδίκτυο για προσωπική χρήση, κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2015 - Μαρτίου 2016, η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφεται στην αγορά φαρμάκων (+29,9%) και σε αυτήν των υπηρεσιών διαμονής σε κατάλυμα(+26,6%).

Αντίθετα, για την αγορά εξαρτημάτων και περιφερειακού εξοπλισμού (hardware) ηλεκτρονικού υπολογιστή και βιβλίων, περιοδικών, εφημερίδων καταγράφεται μείωση 20,7% και 15,5%, αντίστοιχα.

Προτιμάμε Ελληνικά

Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι το στοιχείο ότι το 85% των καταναλωτών επιλέγει να κάνει ηλεκτρονικές αγορές από εγχώριες επιχειρήσεις, ποσοστό που σε σχέση με το 2015 παρουσιάζει αύξηση 13%.

Το 28% κάνει ηλεκτρονικές αγορές από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το 12,8% από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι δεν γνωρίζουν τη χώρα προέλευσης των πωλητών ανέρχεται στο 1,7%.

Συνολικά 1 έως 2 αγορές/παραγγελίες ειδών μέσω του διαδικτύου πραγματοποίησε 1 στους 2 (51,7%), ηλικίας 16-74 ετών, που το α΄ τρίμηνο του 2016 πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές και, αντίστοιχα, 1 στους 2 (50,6%) πλήρωσε αντίτιμο έως 99 ευρώ για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που αγόρασε/παρήγγειλε.

Ποσοστό 13,5% όσων πραγματοποίησαν αγορές ή παραγγελίες μέσω διαδικτύου, κατά την χρονική περίοδο Απριλίου 2015 - Μαρτίου 2016, αντιμετώπισαν κάποιο πρόβλημα.

Σύμφωνα με την έρευνα, λόγω της πληθώρας των πληροφοριών που υπάρχει στο διαδίκτυο οι καταναλωτές πριν προβούν στην αγορά / παραγγελία των προϊόντων / υπηρεσιών αναζητούν πληροφορίες οι οποίες προέρχονται από συγκεκριμένες πηγές, όπως:

- η ιστοσελίδα του πωλητή, του παραγωγού ή του παρόχου της υπηρεσίας,
- η σύγκριση των χαρακτηριστικών ή των τιμών των προϊόντων (σε ιστοσελίδες ή εφαρμογές) και
- οι κριτικές όσων αναρτούν πληροφορίες για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σε ιστοσελίδες ή blogs.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, 7 στους 10 που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2015 - Μαρτίου 2016, πριν από την αγορά ή παραγγελία, έλαβαν πληροφορίες από την ιστοσελίδα του πωλητή, του παραγωγού ή του παρόχου της υπηρεσίας. Η ίδια αναλογία ισχύει και για όσους χρησιμοποίησαν ιστοσελίδες ή εφαρμογές που κάνουν σύγκριση των χαρακτηριστικών ή των τιμών προϊόντων, ενώ 6 στους 10 διάβασαν κριτικές άλλων πελατών που αναρτώνται σε ιστοσελίδες ή blogs.

Η εμπιστοσύνη που οι καταναλωτές δείχνουν σε διαφημιζόμενα προϊόντα ή υπηρεσίες αξιολογείται από το αν κάνουν τις ηλεκτρονικές αγορές ή τις παραγγελίες τους απευθείας από διαφημίσεις που εμφανίζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σύμφωνα με τα στοιχεία, μόλις 1 στους 10 αγοράζει/παραγγέλνει προϊόντα ή υπηρεσίες «κλικάροντας» απευθείας στη διαφήμιση που εμφανίζεται.

Αύξηση των ηλεκτρονικών τραπεζικών συναλλαγών

Η πραγματοποίηση τραπεζικών συναλλαγών (ενημέρωση για λογαριασμό, μεταφορά, πληρωμή λογαριασμών κλπ.), μέσω διαδικτύου είναι δραστηριότητα η οποία πραγματοποιείται από το 27,7% όσων χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο κατά το α΄ τρίμηνο του 2016 και η οποία καταγράφει τα τελευταία χρόνια αύξηση (+33,2% σε σχέση με το α΄ τρίμηνο του 2015).

Με την έρευνα καταγράφεται, επίσης, η πραγματοποίηση χρηματοοικονομικών δραστηριοτήτων μέσω διαδικτύου, οι οποίες περιλαμβάνουν:

1. Αγορά ή πώληση μετοχών, ομολόγων, κεφαλαίων ή άλλων επενδυτικών προϊόντων.

2. Αγορά ασφαλιστηρίων συμβολαίων ή ανανέωση υπαρχόντων ασφαλιστηρίων κάθε είδους, όπως, για παράδειγμα, η ταξιδιωτική ασφάλεια που πληρώνεται μαζί με την αγορά αεροπορικού εισιτηρίου.

3. Λήψη δανείων και ρύθμιση οφειλών σε οποιαδήποτε τράπεζα ή άλλο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα.

Τα ποσοστά των χρηστών του διαδικτύου που πραγματοποίησαν τις παραπάνω χρηματοοικονομικές δραστηριότητες είναι 0,5%, 3,7% και 1,6%, αντίστοιχα.

Ασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων

Σε ότι αφορά την ασφάλεια και προστασία των προσωπικών δεδομένων που παρέχονται κατά την πραγματοποίηση δραστηριοτήτων μέσω διαδικτύου, σύμφωνα με την έρευνα, περίπου 1 στους 3 (29%) παρέχει στο διαδίκτυο στοιχεία πληρωμών, αριθμό πιστωτικής/χρεωστικής ή άλλης κάρτας, αριθμό τραπεζικού λογαριασμού κ.λπ.

Με την έρευνα συλλέγονται, ακόμη, πληροφορίες αναφορικά με τα μέτρα που λαμβάνονται από τους χρήστες του διαδικτύου, προκειμένου να γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς χρησιμοποιούνται τα προσωπικά στοιχεία που παρέχουν, να ελέγχουν και να περιορίζουν το πώς και από ποιόν αυτά χρησιμοποιούνται και γενικά να προστατεύουν τον εαυτό τους από την όποια κατάχρηση των προσωπικών τους στοιχείων, αλλά και από το ηλεκτρονικό έγκλημα.

Όσον αφορά στα ληφθέντα μέτρα προστασίας, τα ποσοστά του πληθυσμού που χρησιμοποίησε το διαδίκτυο κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2015 - Μαρτίου 2016 έχουν ως εξής:

• Διάβασαν την πολιτική απορρήτου πριν δώσουν τα προσωπικά τους δεδομένα, 32,1%.

• Επέλεξαν να υπάρχει περιορισμένη πρόσβαση σε στοιχεία που αφορούν στη γεωγραφική τους θέση, 17,9%.

• Επέλεξαν να υπάρχει περιορισμένη πρόσβαση στο προφίλ τους και στις πληροφορίες και τις φωτογραφίες που αναρτούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, 28,0%.

• Αρνήθηκαν να χρησιμοποιηθούν τα προσωπικά τους στοιχεία για διαφημιστικούς λόγους, 28,1%.

• Έλεγξαν την ασφάλεια της ιστοσελίδας στην οποία έπρεπε να παράσχουν τα προσωπικά τους στοιχεία (π.χ. αν πρόκειται για ιστοσελίδα https ή αν υπάρχει πιστοποιητικό ή logo ασφάλειας), 22,3%.

• Αναζήτησαν σε ιστοσελίδες ή μηχανές αναζήτησης που τηρούν προσωπικά τους δεδομένα τρόπο να έχουν πρόσβαση στα προσωπικά τους στοιχεία για να τα επικαιροποιήσουν ή και να τα διαγράψουν, 9,8%.

Επιπλέον, σύμφωνα με την έρευνα, το 55,5% όσων έχουν χρησιμοποιήσει το διαδίκτυο τους τελευταίους 12 μήνες (Απρίλιος 2015 - Μάρτιος 2016) είναι ενημερωμένοι ότι τα cookies μπορούν να χρησιμοποιηθούν για ανίχνευση των κινήσεων τους στο διαδίκτυο και στη συνέχεια για την αποστολή διαφημίσεων που μπορεί να τους ενδιαφέρουν.

Σε σχέση με την έρευνα του 2015, αύξηση 9,7% καταγράφεται στο ποσοστό όσων δηλώνουν ενημερωμένοι για τα cookies (50,6%).

Μάλιστα, σύμφωνα με την έρευνα, περίπου 7 στους 10 (65%) από όσους χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, ανησυχούν για το ότι οι online δραστηριότητές τους καταγράφονται και μετά χρησιμοποιούνται για την αποστολή διαφημίσεων για θέματα που τους ενδιαφέρουν.

Ωστόσο, μόνο 1 στους 3 (33,7%), από όσους ανησυχούν για την καταγραφή των online δραστηριοτήτων τους στο διαδίκτυο, αρνήθηκαν να χρησιμοποιηθούν τα προσωπικά τους δεδομένα για διαφημιστικούς λόγους.



Από όσους δηλώνουν ενημερωμένοι για τα cookies, 4 στους 10 (39,1%) έχουν τροποποιήσει τις παραμέτρους των προγραμμάτων πλοήγησης στο διαδίκτυο, προκειμένου να αποφύγουν ή να περιορίσουν την είσοδο των cookies στον υπολογιστή τους, και 3 στους 10 (33,9%) χρησιμοποιούν αντιανιχνευτικά (anti-tracking) προγράμματα για να περιορίσουν τη δυνατότητα ανίχνευσης των δραστηριοτήτων τους στο διαδίκτυο.

Τα στοιχεία προέρχονται από τη δειγματοληπτική Έρευνα Χρήσης Τεχνολογιών Πληροφόρησης και Επικοινωνίας από Νοικοκυριά και Άτομα, έτους 2016, όπου ερευνήθηκαν 4.774 ιδιωτικά νοικοκυριά και ισάριθμα μέλη αυτών, σε ολόκληρη την Ελλάδα, με προϋπόθεση την ύπαρξη ενός, τουλάχιστον, μέλους ηλικίας 16-74 ετών σε κάθε νοικοκυριό

*Δείτε αναλυτικά τα στοιχεία της έρευνας στη στήλη «Συνοδευτικό υλικό».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v