Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Telecoms: Σχέδιο για δίκτυο υπερυψηλής ταχύτητας

Ανάπτυξη δικτύου νέας γενιάς με «έμπρακτη δημόσια υποστήριξη», που θα λειτουργεί συμπληρωματικά με τις υποδομές των ιδιωτών, στις προτεραιότητες της κυβέρνησης. Οι επτά άξονες της ψηφιακής στρατηγικής που βρίσκεται σε διαβούλευση.

Telecoms: Σχέδιο για δίκτυο υπερυψηλής ταχύτητας

Η ανάπτυξη των δικτύων Νέας Γενιάς αποτελεί τον πρώτο από τους επτά άξονες της νέας στρατηγικής για τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών (ΤΠΕ) που έθεσε χθες σε δημόσια διαβούλευση (μέχρι τις 21 Νοεμβρίου) ο νέος υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Νίκος Παππάς. 

Στο κείμενο επαναλαμβάνεται ο σχεδιασμός της κυβέρνησης αφενός για στήριξη των ιδιωτικών επενδύσεων (με απλοποίηση διοικητικών διαδικασιών κ.λπ.) στα Νέα Δίκτυα (NGA) και αφετέρου, για την ανάπτυξη ενός δικτύου κορμού «με έμπρακτη δημόσια υποστήριξη».

Όπως είχε υποστηρίξει πρόσφατα και ο Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων Βασίλης Μαγκλάρας, πρόκειται για «το «ευρυζωνικό δίκτυο πολύ υψηλής ταχύτητας» (Superfast Broadband), με στόχο την κάλυψη αστικών περιοχών με υποδομές NGA, κατάλληλες για την παροχή πραγματικής ταχύτητας τουλάχιστον 100 Mbps στους τελικούς καταναλωτές, στηρίζοντας τις ιδιωτικές επενδύσεις για την επέκταση των δικτύων πρόσβασης οπτικών ινών τουλάχιστον μέχρι το επίπεδο του κτιρίου (FTTB)».

Λεπτομέρειες για το μοντέλο ανάπτυξης του συγκεκριμένου δικτύου, το εκτιμώμενο κόστος κ.λπ. δεν υπάρχουν στο κείμενο της διαβούλευσης, αλλά όπως είχε τονίσει και ο κ. Μαγκλάρας, στόχος είναι να λειτουργήσει συμπληρωματικά των επενδύσεων που προωθούν οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών στην ανάπτυξη υποδομών δικτύων Νέας Γενιάς. Η κυβέρνηση, σύμφωνα με το ίδιο κείμενο, προτίθεται να προχωρήσει και σε πρωτοβουλίες για την «τόνωση ζήτησης βασικών ευρυζωνικών υπηρεσιών» καθώς ακόμα και σήμερα σχεδόν ένας στους τρεις Ελληνες δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ το Διαδίκτυο!

Ο δεύτερος άξονας της ψηφιακής στρατηγικής είναι η «επιτάχυνση της ψηφιοποίησης της οικονομίας» μέσω μέτρων ενίσχυσης των τεχνολογιών πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών (ΤΠΕ) από τους ελεύθερους επαγγελματίες και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ) και «ενίσχυσης της εξωστρέφειας του ηλεκτρονικού εμπορίου».

Επισημαίνεται πως σε ό,τι αφορά στον αριθμό των ΜμΕ που πραγματοποιούν πωλήσεις μέσω διαδικτύου, η Ελλάδα βρίσκεται στην προτελευταία θέση (27η) μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε. Αντίστοιχα χαμηλό είναι και το ποσοστό των εσόδων των ελληνικών ΜμΕ από το ηλεκτρονικό εμπόριο, κατατάσσοντας τη χώρα στην τελευταία θέση. Στον ίδιο άξονα εντάσσονται και μέτρα ενίσχυσης της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.

Η ενίσχυση του κλάδου επιχειρήσεων των ΤΠΕ αποτελεί τον τρίτο άξονα της ψηφιακής στρατηγικής, με την επισήμανση πως «συνεισφέρει πολύ περιορισμένα στην οικονομία της χώρας και στην απασχόληση και η εξωστρέφειά του είναι πολύ περιορισμένη». Εξαιτίας της κρίσης, ο κλάδος έχει συρρικνωθεί στα 5,7 δισ. ευρώ ετησίως, καταγράφοντας, με αφετηρία το 2009, ταχύτερη ύφεση (33%) σε σχέση με το σύνολο της οικονομίας, όταν την ίδια χρονική περίοδο στις περισσότερες χώρες έχει εμφανίσει ανάπτυξη.

Σε ό,τι αφορά στη σύνθεση του κλάδου, οι τηλεπικοινωνίες αποτελούν στην Ελλάδα το 60% (μόλις το 31% στη Δυτική Ευρώπη), ο εξοπλισμός πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών το 21% (το ίδιο με τη Δυτική Ευρώπη) και οι υπηρεσίες πληροφορικής και λογισμικού μόνο το 19% (ενώ φτάνουν το 47% στη Δυτική Ευρώπη).

Στον ίδιο άξονα εντάσσονται η εστίαση στην επιχειρηματική αξιοποίηση της καινοτομίας σε ΤΠΕ, η αξιοποίηση της καινοτομίας ΤΠΕ στους τομείς προτεραιότητας της οικονομίας, η δημιουργία ευνοϊκού περιβάλλοντος για νεοφυείς επιχειρήσεις ΤΠΕ, καθώς και η στήριξη νεοφυών επιχειρήσεων και ΜΜΕ στον κλάδο των ΤΠΕ.

Ειδική αναφορά γίνεται στις αλλαγές του τρόπου με τον οποίο προμηθεύεται προϊόντα και υπηρεσίες ΤΠΕ το δημόσιο.

Όπως αναφέρεται, ο σχεδιασμός, ο τρόπος προμήθειας και οι εξαντλητικοί χρόνοι αποπληρωμής των δημοσίων έργων ΤΠΕ δεν συμβάλλουν στην ανάπτυξη ενός υγιούς οικοσυστήματος ΤΠΕ στη χώρα. Με το νέο πλαίσιο, «διευκολύνεται η συμμετοχή των ΜΜΕ σε έργα ΤΠΕ του Δημοσίου, διευρύνοντας τη βάση προμηθευτών του Δημοσίου και εξασφαλίζοντας ένα δίκαιο πεδίο ανταγωνισμού. Επιπλέον, η διεύρυνση της χρήσης συμβάσεων-πλαίσιο θα ενθαρρύνει τις ΜΜΕ να επενδύσουν σε νέες λύσεις για την παροχή υπηρεσιών ΤΠΕ προς το Δημόσιο».

Το ανθρώπινο δυναμικό

Στον τέταρτο άξονα εντάσσεται η ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού με ψηφιακές δεξιότητες, με ενίσχυση της έρευνας και ανάπτυξης, στήριξης της ψηφιακών δεξιοτήτων με αρχή από το σχολείο και προώθησης της δια βίου μάθησης.

Μεγάλο τμήμα του κειμένου της νέας ψηφιακής πολιτικής καταλαμβάνει ο πέμπτος άξονας που αφορά στη «ριζική αναθεώρηση του τρόπου παροχής ψηφιακών υπηρεσιών του Δημοσίου (…), με στόχο την αποτελεσματικότητα, τη διαλειτουργικότητα και την παροχή ολοκληρωμένων ψηφιακών υπηρεσιών προς τους πολίτες.

Επισημαίνεται πως εξαιτίας της έλλειψης σύγχρονου και σταθερού πλαισίου λειτουργίας, της απουσίας κεντρικού σχεδιασμού για έργα και δράσεις ΤΠΕ με αποτέλεσμα να υπάρχουν επαναλήψεις, επικαλύψεις αλλά και τεχνικές λύσεις τύπου «σιλό», καθώς και των χρονοβόρων διαδικασιών και των δύσκαμπτων διαδικασιών του συστήματος παραγωγής έργων και προμηθειών που δεν είναι συμβατές με τις απαιτήσεις του κύκλου ζωής των έργων ΤΠΕ, μεγάλος αριθμός έργων δεν οδήγησε σε ορατά αποτελέσματα.

Γι’ αυτό απαιτείται «να αλλάξει συνολικά το πλαίσιο σχεδιασμού και υλοποίησης έργων πληροφορικής του Δημοσίου, με στροφή προς τον σχεδιασμό μικρότερων έργων, την υιοθέτηση ευέλικτων μεθόδων υλοποίησης, την ολιστική αντιμετώπιση των αναγκών (από τη φάση της αρχικής σύλληψης της ιδέας έως και τη φάση της οριστικής απόσυρσης των συστημάτων μετά την ολοκλήρωση του ωφέλιμου κύκλου ζωής τους) και την υιοθέτηση προτύπων και σύγχρονων μεθόδων και διαδικασιών σε όλες τις επιμέρους φάσεις του κύκλου ζωής τους».

Με τη σύσταση της Γενικής Γραμματείας Ψηφιακής Πολιτικής (ΓΓΨΠ), «συγκροτήθηκε ένα κεντρικό όργανο που θα έχει την ευθύνη για τον κεντρικό σχεδιασμό, την προτεραιοποίηση, την έγκριση και την τεχνική εξειδίκευση των έργων πληροφορικής όλων των φορέων του Δημοσίου και εκπληρώθηκε επίσης και ένα πάγιο αίτημα του κλάδου των επιχειρήσεων ΤΠΕ στη χώρα μας». Στον ίδιο άξονα εντάσσονται πρωτοβουλίες ενίσχυσης της διαλειτουργικότητας των συστημάτων του δημοσίου, παροχής υπηρεσιών με ενιαίο «πρόσωπο» προς τους πολίτες κ.λπ.

Η άρση των αποκλεισμών και διάχυση των ωφελειών της ψηφιακής οικονομίας είναι ο έκτος άξονας και εστιάζεται στην άρση του κοινωνικού αποκλεισμού, στην ανοιχτή διακυβέρνηση και την ώθηση της χρήσης των ΤΠΕ σε τομείς ειδικού ενδιαφέροντος (γεωγραφικές περιοχές, κοινωνικές ομάδες). Ο έβδομος άξονας είναι η ενίσχυση ασφάλειας και εμπιστοσύνης κατά τη χρήση ΤΠΕ, με τη θεσμοθέτηση και εφαρμογή πολιτικών ασφάλειας και προστασίας της ιδιωτικότητας και τη θωράκιση των κρίσιμων συστημάτων της δημόσιας διοίκησης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v