Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΟΤΕ: Διάταξη express για ”μπλόκο” στη MIG (upd)

Νομοθετική διάταξη - με άμεση ισχύ - που προβλέπει ότι για ανώνυμες εταιρίες εθνικής στρατηγικής σημασίας που έχουν στην κατοχή τους ή διαχειρίζονται δίκτυα, η απόκτηση δικαιωμάτων ψήφου από 20% και πάνω προυποθέτει έγκριση της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποίησεων, κατέθεσε ο Γ. Αλογοσκούφης. Πιέσεις στις μετοχές ΟΤΕ - MIG.

ΟΤΕ: Διάταξη express για ”μπλόκο” στη MIG (upd)
της Ελενας Λάσκαρη

Νομοθετική διάταξη στη Βουλή η οποία ισχύει από την ώρα της κατάθεσής της, κατέθεσε ο κ . Αλογοσκούφης. Η διάταξη προβλέπει:

- Για ανώνυμες εταιρίες εθνικής στρατηγικής σημασίας που έχουν στην κατοχή τους δίκτυα ή διαχειρίζονται δίκτυα η απόκτηση δικαιωμάτων ψήφου από 20% και πάνω προυποθέτει έγκριση της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποίησεων.

- Αποφάσεις εταιριών εθνικής στρατηγικής σημασίας πρέπει να εγκρίνονται από τον υπουργό Οικονομίας,με διατύπωση που αφήνει σαφώς να εννοηθεί ότι κάτι τέτοιο θα ισχύει ακόμη κι όταν έχει αλλάξει χέρια η πλειοψηφία και η διοίκηση αυτών των εταιριών κι έχει περάσει σε ιδιώτες.

Ο κ. Αλογοσκούφης αιτιολόγησε αυτή την απόφαση στο πλαίσιο θωράκισης του εθνικού συμφέροντος και των συμφερόντων των καταναλωτών. Ωστόσο, είναι προφανές ότι βασικό αντικείμενο της κατεπείγουσας ρύθμισης είναι η μεγάλη συμμετοχή της MIG στον ΟΤΕ.

Απο πλευράς MIG η επίσημη απάντηση είναι ”ουδέν σχόλιο”, ενώ γνωστοποιήθηκε ότι θα γίνει συνέντευξη Τύπου τη Δευτέρα στις 13.00.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση η γνωμοδότηση των νομικών συμβούλων του ελληνικού δημοσίου στις Βρυξέλες θεωρεί ότι τα κριτήρια που τίθενται συνάδουν απόλυτα με το Ευρωπαϊκό κοινοτικό δίκαιο προς διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος.

Η ανακοίνωση έχει προκαλέσει πιέσεις στη μετοχή του Οργανισμού. Ο τίτλος του ΟΤΕ κατέγραφε λίγο πριν την ανακοίνωση άνοδο 2,5%, στα 25,32 ευρώ, ενώ μετά την ανακοίνωση έφθασε να υποχωρεί έως και 5%. Πιέσεις δέχεται και η μετοχή της MIG η οποία υποχωρεί κατά 3,7% περίπου.

*** Η ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σ.ν. ”Σύσταση Εθνικού Ταμείου Κοινωνικής Συνοχής και άλλες διατάξεις”

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Η μεγιστοποίηση της οικονομικής δύναμης των διεθνών επενδυτικών κεφαλαίων, σε συνδυασμό με την ανάγκη ελέγχου των χρηματοοικονομικών προϊόντων και υπηρεσιών από πλευράς νομιμότητας καθιστούν επιτακτική τη νομοθετική παρέμβαση σε περιπτώσεις που τρίτα φυσικά ή νομικά πρόσωπα εισέρχονται στο μετοχικό κεφάλαιο ανωνύμων εταιρειών εθνικής στρατηγικής σημασίας για την ελληνική οικονομία.

Η ανάγκη αυτή αναγνωρίζεται σήμερα από το σύνολο των Κρατών – Μελών της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης, ιδίως όσον αφορά τις ανώνυμες εταιρείες που έχουν στην κυριότητά τους ή εκμεταλλεύονται δίκτυα εθνικών υποδομών, στις οποίες μέτοχος είναι και το Δημόσιο, εν προκειμένω το Ελληνικό Δημόσιο.

Η απόκτηση μετοχών των εν λόγω εταιρειών από τρίτα φυσικά ή νομικά πρόσωπα, πλην του Ελληνικού Δημοσίου, από ένα σημαντικό ποσοστό και πάνω, το οποίο συνεπάγεται τη δυνατότητα άσκησης κρίσιμων καταστατικών δικαιωμάτων, θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μερική αποκρατικοποίηση των εν λόγω εταιρειών, για την οποία θα πρέπει να τύχουν εφαρμογής διαδικασίες ελέγχου και θωράκισης του αναμφισβήτητου σε αυτές τις περιπτώσεις εθνικού συμφέροντος.

ΑΡΘΡΟ

1. Επί ανωνύμων εταιριών εθνικής στρατηγικής σημασίας, που έχουν ή είχαν μονοπωλιακό χαρακτήρα, και ιδίως όταν πρόκειται για εταιρίες που έχουν στην κυριότητά τους ή εκμεταλλεύονται ή διαχειρίζονται εθνικά δίκτυα υποδομών, η απόκτηση από άλλο μέτοχο, εκτός του Ελληνικού Δημοσίου, ή από συνδεδεμένες με αυτόν επιχειρήσεις κατά την έννοια του άρθρου 42 ε του κωδ. ν. 2190/1920, ή από μετόχους που δρούν από κοινού με εναρμονισμένο τρόπο, δικαιωμάτων ψήφου από 20% του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου και άνω, προϋποθέτει την προγενέστερη έγκριση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων του ν. 3049/2002, κατά τη διαδικασία του νόμου αυτού.

2. Η έγκριση χορηγείται εφόσον πληρούνται κριτήρια αξιολόγησης προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, ώστε να διασφαλίζεται η συνεχής και απρόσκοπτη παροχή των προσφερομένων υπηρεσιών και λειτουργία των δικτύων.

Ενδεικτικά λαμβάνονται υπόψη ως κριτήρια αξιολόγησης και συνεκτιμώνται α) η εμπειρία των τρίτων μετόχων στο αντικείμενο των ανωτέρω επιχειρήσεων, β) η φερεγγυότητά τους, γ) πληροφορίες αναφορικά με τις επενδυτικές τους στρατηγικές, δ) η διαφάνεια των συναλλαγών τους, ε) τα συγκεκριμένα επιχειρηματικά τους σχέδια, στ) το μέγεθος και το είδος του επενδυτικού τους προγράμματος, ζ) το ιδιοκτησιακό τους καθεστώς, η) η διασφάλιση των θέσεων εργασίας, θ) η δομή του μετοχικού τους κεφαλαίου και ιδίως η συμμετοχή κεφαλαίων εκτός της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης, βάσει της αρχής της διαφάνειας και της αμοιβαιότητας ι) ο τρόπος λήψεως αποφάσεων.

3. Οι αποφάσεις των ως άνω εταιριών εθνικής στρατηγικής σημασίας που αναφέρονται στα ακόλουθα θέματα υπόκεινται για την εγκυρότητά τους σε έγκριση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών προς διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος.

Α) Στη διάλυση της εταιρίας, τη θέση της σε εκκαθάριση και τον ορισμό εκκαθαριστών,

Β) Σε οποιοδήποτε εταιρικό μετασχηματισμό των ανωτέρω επιχειρήσεων, όπως ενδεικτικά στη μετατροπή, τη συγχώνευση με άλλη εταιρία, τη συγχώνευση με σύσταση νέας ανώνυμης εταιρίας, τη διάσπαση, με οποιαδήποτε μορφή και αν αυτή πραγματοποιείται, ή την απόσχιση κλάδου ή κλάδων, η οποία μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την παροχή υπηρεσιών σε τομείς στρατηγικής σημασίας.

Γ) Σε οποιαδήποτε μεταφορά, μεταβολή ή μετατροπή, οποιαδήποτε εκχώρηση, παροχή ως εγγύηση, καθώς και σε οποιαδήποτε μεταβολή ή αλλαγή του προορισμού των στρατηγικής σημασίας στοιχείων του ενεργητικού των ανωτέρω εταιριών και των βασικών δικτύων και υποδομών για την οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας καθώς και για την ασφάλειά της.

4. Η έγκριση της προηγουμένης παραγράφου παρέχεται με υπουργική απόφαση που εκδίδεται εντός χρονικού διαστήματος 30 ημερών από της υποβολής της αποφάσεως της εταιρείας στον Υπουργό. Σε περίπτωση παρόδου άπρακτης της προθεσμίας αυτής, θεωρείται ότι η απαιτούμενη έγκριση έχει παρασχεθεί.

5. Η ισχύς των διατάξεων του παρόντος άρθρου αρχίζει από την κατάθεσή του στη Βουλή των Ελλήνων.

*** Δήλωση Γ. Αλογοσκούφη

Ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γιώργος Αλογοσκούφης έκανε σήμερα το μεσημέρι την ακόλουθη δήλωση:

”Είναι γνωστό ότι σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης προωθούνται διαδικασίες αποκρατικοποίησης, οι οποίες συχνά αφορούν Ανώνυμες Εταιρίες που έχουν στην κυριότητά τους ή εκμεταλλεύονται δίκτυα εθνικών υποδομών. Η απόκτηση μετοχών των εταιριών αυτών από τρίτα φυσικά ή νομικά πρόσωπα, από ένα σημαντικό ποσοστό και πάνω, το οποίο συνεπάγεται τη δυνατότητα άσκησης κρίσιμων καταστατικών δικαιωμάτων, δεν μπορεί να γίνεται χωρίς να εφαρμόζονται διαδικασίες ελέγχου και θωράκισης του εθνικού και κοινωνικού συμφέροντος.

Για το λόγο αυτό, η Κυβέρνηση, σταθμίζοντας το εθνικό συμφέρον, το συμφέρον του κοινωνικού συνόλου γενικότερα και την ανάγκη εύρυθμης λειτουργίας των αγορών, κατέθεσε σήμερα στη Βουλή διάταξη, με την οποία ορίζονται τα ακόλουθα:

Πρώτον: για Ανώνυμες Εταιρίες εθνικής στρατηγικής σημασίας και ιδίως όταν πρόκειται για εταιρίες που έχουν στην κυριότητά τους ή διαχειρίζονται εθνικά δίκτυα υποδομών, η απόκτηση δικαιωμάτων ψήφου από το 20% του μετοχικού κεφαλαίου και άνω προϋποθέτει την προγενέστερη έγκριση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων. Η έγκριση αυτή χορηγείται, εφόσον πληρούνται συγκεκριμένα κριτήρια για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος.

Δεύτερον: αποφάσεις των εταιριών εθνικής στρατηγικής σημασίας που αφορούν σε συγκεκριμένα θέματα που ορίζονται στη διάταξη, πρέπει να εγκρίνονται από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, ώστε να διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον.

Η διάταξη αυτή, που είναι μια σημαντική θεσμική διάταξη για τη χώρα μας και για τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος, ισχύει από την ώρα κατάθεσής της στη Βουλή σήμερα”.

***Γνωμοδότηση των Νομικών Συμβούλων του Ελληνικού Δημοσίου στις Βρυξέλες

Η Κυβέρνηση κατέθεσε σήμερα στη Βουλή ρύθμιση επί εταιριών στρατηγικής σημασίας, που θέτει τις προϋποθέσεις και τους όρους για την απόκτηση από άλλους μετόχους, εκτός του Ελληνικού Δημοσίου δικαιωμάτων ψήφου άνω του 20% του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου.

Τα κριτήρια που τίθενται συνάδουν απόλυτα με το Ευρωπαϊκό Κοινοτικό δίκαιο προς διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος με σκοπό την απρόσκοπτη λειτουργία και παροχή υπηρεσιών σε τομείς που κρίνονται στρατηγικής σημασίας για τα ελληνικά συμφέροντα.

Ενόψει των αρχών της διαφάνειας, της αναλογικότητας, της ίσης μεταχείρισης και της αμοιβαιότητας, το Κοινοτικό δίκαιο δίνει την ευχέρεια στις κυβερνήσεις να θεσπίζουν τα κατάλληλα μέτρα ώστε να προστατεύουν τομείς υπηρεσιών γενικού συμφέροντος.

Τονίζεται ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις ουδόλως αποτρέπουν την επένδυση ξένων κεφαλαίων στη χώρα μας.

Κρίνεται αναγκαίο, σε τομείς στρατηγικής σημασίας, οι επίδοξοι επενδυτές να πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια φερεγγυότητας, διαφάνειας και σχετικής εμπειρίας, ώστε να αποτρέπεται η λήψη αποφάσεων που μπορεί να οδηγήσουν σε αποτελέσματα που θέτουν σε κίνδυνο την παροχή υπηρεσιών σε αυτούς τους τομείς.

Η Ελληνική ρύθμιση έχει διατυπωθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι απόλυτα σύμφωνη με τις επιταγές του κοινοτικού δικαίου. Παράλληλα με την Ελλάδα και άλλες χώρες προτίθενται να λάβουν αντίστοιχα μέτρα, για την προστασία σε τομείς κλειδιά της οικονομίας τους από επενδύσεις αμφίβολες ως προς τους επενδυτικούς τους σκοπούς.

***Νωρίτερα το euro2day σε άρθρο με τίτλο ”OTE: ”Εξοστρακισμό” της MIG εξετάζει η κυβέρνηση” μετέδωσε:

Το ενδεχόμενο νομοθετικής παρέμβασης κατά τα πρότυπα του σχεδίου Μέρκελ φέρεται να εξετάζει σοβαρά η κυβέρνηση προκειμένου να ”μπλοκάρει” την πιθανή διεύρυνση της συμμετοχής επενδυτών μέσω του χρηματιστηρίου στο μετοχικό κεφάλαιο επιχειρήσεων στρατηγικού χαρακτήρα για την Ελλάδα, σε ποσοστό άνω του 25%.

Ωστόσο, είναι αμφίβολο κατά πόσο μια τέτοια νέα ρύθμιση θα μπορούσε να εφαρμοστεί χωρίς ένα σοβαρό διάστημα διεργασιών (νομικοί κύκλοι το τοποθετούν μεταξύ 1-3 ετών) και αμφισβητήσεων, στους κόλπους της ίδιας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σε κάθε περίπτωση, τον δρόμο στην ελληνική κυβέρνηση ”έδειξε” η πρόσφατη πρωτοβουλία της καγκελαρίου Μέρκελ, η οποία επιδιώκει να ανακόψει διά νόμου την επέκταση της συμμετοχής αλλοδαπών κρατικών κεφαλαίων (Sovereign Funds) σε επιχειρήσεις της Γερμανίας που θεωρούνται σημαντικές για την εθνική ασφάλεια, με τη δικαιολογία ότι οι επενδύσεις τους έχουν πολιτικά κίνητρα.

Kύριος στόχος θεωρείται ότι είναι τυχόν επενδύσεις από κρατικές εταιρίες της Ρωσίας, όπως η Gazprom, σε γερμανικές επιχειρήσεις ενέργειας.

Προς αυτή την κατεύθυνση, άλλωστε, έδειξε και ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών με τις χθεσινές δηλώσεις του στη Βουλή, σύμφωνα με τις οποίες η κυβέρνηση έχει ”ένα συγκεκριμένο σχέδιο –δεν θα πω περισσότερα σήμερα- και αυτό το σχέδιο έχει διαμηνυθεί σε όλους τους ενδιαφερομένους, όπως έχει διαμηνυθεί και η σταθερή βούληση της κυβέρνησης για τον ΟΤΕ”.

Ο υπουργός συμπλήρωσε ότι υπάρχει συνεργασία της Ελλάδας με τους Ευρωπαίους εταίρους μας, ”προκειμένου να μπορούν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να αντιμετωπίσουν τυχόν -δεν λέω ότι γίνεται αυτή τη στιγμή- κίνηση επιθετικής εξαγοράς, αλλά και τυχόν επιθετικές εξαγορές σε οργανισμούς στρατηγικής σημασίας όπως ο ΟΤΕ”.

Πάντως και στη Γερμανία, σύμφωνα με προχθεσινό δημοσίευμα των ”Finacial Times”, προκύπτουν ήδη καθυστερήσεις και διαφωνίες στην προετοιμασία αυτής της ρύθμισης, καθώς άλλα υπουργεία –πέραν του υπουργείου Οικονομικών- θέλουν να έχουν άποψη για το αν θα πρέπει να μπλοκαριστεί και μέσα σε ποιο χρονικό διάστημα μια ξένη επένδυση. Την ίδια ώρα, υπάρχουν φόβοι ότι η κίνηση της γερμανικής κυβέρνησης αποτελεί ουσιαστικά προάγγελο μιας

πολιτικής ”προστατευτισμού” της βιομηχανίας της.

Στον αντίποδα φαίνεται ότι κινείται η Μεγάλη Βρετανία, η οποία μέσω δηλώσεων διαφόρων παραγόντων ”καλωσορίζει” τις επενδύσεις κρατικών επενδυτικών κεφαλαίων.

Πληροφορίες τις οποίες επικαλείται με σημερινό του δημοσίευμα ο ”Ελεύθερος Τύπος” αναφέρουν ότι η κυβέρνηση ετοιμάζει ρύθμιση που θέτει ανώτατο πλαφόν έως 25% στα μερίδια που μπορεί να έχει ένας επενδυτής σε επιχειρήσεις στρατηγικού χαρακτήρα, για τομείς όπως οι τηλεπικοινωνίες, η ενέργεια και η αμυντική βιομηχανία. Μάλιστα, σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ, σε μια τέτοια προοπτική δεν διαφωνεί το ΠΑΣΟΚ.

Συνεργάτες του κ. Γ. Αλογοσκούφη στους οποίους τέθηκε σχετικό ερώτημα παρέπεμπαν με νόημα στις χθεσινές δηλώσεις του υπουργού στη Βουλή, χωρίς όμως ούτε να διαψεύδουν ούτε και να επιβεβαιώνουν τέτοιο περιεχόμενο ενδεχόμενης νομοθετικής ρύθμισης.

Δεδομένο πάντως θεωρείται ότι η κυβέρνηση θα παρέμβει στην κατεύθυνση της διασφάλισης έναντι του ενδεχομένου εκδήλωσης επιθετικών εξαγορών σε οργανισμούς στρατηγικής σημασίας, όπως είναι άλλωστε δεδομένο ότι τέτοιος θεωρείται πρωτίστως ο ΟΤΕ, λόγω της έντονης παρουσίας της MIG, στο μετοχικό του κεφάλαιο.

Ωστόσο, η MIG δεν εμπίπτει στον ορισμό των Sovereign Funds, καθώς η πλειονότητα των κεφαλαίων της προέρχεται από διεθνείς θεσμικούς επενδυτές (οι μεγαλύτεροι των οποίων μετέχουν στην επενδυτική της επιτροπή) και εγχώρια επενδυτικά κεφάλαια, με το Dubai Financial να κατέχει αυτή τη στιγμή ποσοστό 9%, με την προοπτική να το αυξήσει στο 20%.

Υ.Γ.: Διαβάστε στη στήλη Χαμαιλέων την άλλη λύση που προτείνει το euro2day.gr για την επίλυση αυτού του... ακανθώδους θέματος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v