Ένα νέο επεισόδιο στο σίριαλ της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ βρίσκεται από χθες σε εξέλιξη. Οι Κινέζοι της Cosco διαμηνύουν στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) και στην κυβέρνηση -με επιστολή προς τη Βουλή, το Ταμείο και το υπουργείο Ναυτιλίας- πως το κείμενο της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ OΛΠ και ελληνικού δημοσίου, που κατατέθηκε τα μεσάνυχτα της Τρίτης στη Βουλή με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, περιέχει αλλαγές σε σχέση με το κείμενο που είχε συμφωνηθεί αρχικά. Στην ουσία, αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο να μην προχωρήσουν στην εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου του OΛΠ.
Τις τελευταίες ώρες βρίσκονται μάλιστα σε εξέλιξη διαβουλεύσεις με στόχο να κατέβουν οι τόνοι καθώς εντός των ημερών υπάρχει προγραμματισμένο ταξίδι του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο Πεκίνο. Επιπλέον, η κύρωση της σύμβασης παραχώρησης είναι προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της διαδικασίας πώλησης του OΛΠ στην Cosco.
Πηγές του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) υποστηρίζουν μάλιστα πως «πρόκειται για κάποιες νομοτεχνικές αλλαγές που έγιναν. Δεν είναι ουσιώδεις και δεν αλλάζουν κάτι στη συμφωνία. Ομως, προς αποφυγή παρεξηγήσεων θα αποσαφηνιστούν».
Η κινεζική πλευρά δεν θεώρησε, πάντως, τις αλλαγές επουσιώδεις, όπως προκύπτει και από την επιστολή. Η σκληρή αντίδραση της κινεζικής πλευράς δείχνει, πάντως, πως ίσως είναι απαραίτητη η παρέμβαση του Μεγάρου Μαξίμου, ώστε να αντιμετωπιστεί ο νέος «δάκτυλος Δρίτσα». Στο λιμάνι χρεώνουν τις αλλαγές στον υπουργό Ναυτιλίας Θεόδωρο Δρίτσα, ο οποίος δεν έχει κρύψει την αντίθεσή του στη συμφωνία με τους Κινέζους.
Οι τελευταίοι φαίνεται πως στην αρχική έκδοση της σύμβασης είχαν εξασφαλίσει προνόμια τα οποία δεν εντάχθηκαν στο τελικό κείμενο. Με βάση την επιστολή προς το ΤΑΙΠΕΔ και το υπουργείο Ναυτιλίας, προκύπτει πως μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η πρόβλεψη σύμφωνα με την οποία κάθε μελέτη που υποβάλλει για έγκριση ο ΟΛΠ, ώστε να προχωρήσει μια επένδυση, πρέπει να έχει εγκριθεί εντός 90 ημερών. Σε διαφορετική περίπτωση, θα θεωρείται αυτομάτως ως εγκεκριμένη. Πρόκειται για σημείο που αφαιρέθηκε από το κείμενο που κατατέθηκε στη Βουλή.
Αλλαγή υπήρξε και στο άρθρο που προέβλεπε πως ο OΛΠ θα προκηρύσσει διαγωνισμούς ως ιδιωτική εταιρεία. Στο κείμενο που πήγε στη Βουλή προβλέπεται πως οι διαγωνισμοί θα γίνονται από τον OΛΠ σαν να είναι δημόσια εταιρεία και ας έχει πωληθεί η πλειοψηφία στην Cosco. Αλλαγές φαίνεται πως υπήρξαν και με την κατάργηση του άρθρου 5 που αφορά στις εργασιακές σχέσεις καθώς και στο σημείο που αναφέρονται τα δικαστήρια στα οποία θα επιλύονται τυχόν διαφορές μεταξύ δημοσίου και ΟΛΠ μέσω διαιτησίας.
Δρίτσας: Θα ληφθεί υπόψη η επιστολή της COSCO
«Η κυβέρνηση θα μελετήσει την επιστολή της COSCO και θα δούμε αύριο πώς θα ρυθμιστεί το θέμα με την κινεζική εταιρεία», είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο κατά την αυριανή συνεδρίαση της κύρωσης στην ολομέλεια να υπάρξουν νομοτεχνικές βελτιώσεις.
Ο κ. Δρίτσας άφησε να εννοηθεί πως η στάση της κινεζικής εταιρείας δεν είναι η καλύτερη και ξεκαθάρισε πως δεν πρόκειται για ακύρωση των συμφωνηθέντων, όπως υποστηρίζει στο υπόμνημά της η COSCO. «Η επιστολή θα ληφθεί και αυτή υπόψη. Η κυβέρνηση θα δει τις αντιρρήσεις και θα προβληματιστεί για πιθανές βελτιώσεις», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Δρίτσας.
Παράλληλα ο ίδιος συνέστησε «ψυχραιμία» στα κόμματα της αντιπολίτευσης. «Πρέπει να ηρεμήσουμε, αυτό είναι το πλαίσιο. Ότι υπάρχουν διαφορές όντως υπάρχουν στο πλαίσιο της δικαιοδοσίας που έχει η κυβέρνηση. Οι αναφορές που στοχοποιούν εμένα είναι ανούσιες να συζητούμε σε αυτό το επίπεδο. Δεν είναι σκόπιμο να συζητούμε στη Βουλή σε αυτό το επίπεδο, ανάμεσα σε έναν υπουργό και σε μία εταιρεία», είπε ο υπουργός Ναυτιλίας.
Παράλληλα ο κ. Δρίτσας τόνισε ότι «οι σχέσεις μας με την Κίνα είναι σταθερές και με αναπτυξιακή προοπτική και όλη η κυβέρνηση, όλα τα μέλη της μηδενός εξαιρουμένου, υπηρετούν αυτό τον σχεδιασμό. Όλα τα άλλα είναι δημοσιογραφικά παραπολιτικού χαρακτήρα».
H ΕΠΙΣΤΟΛΗ