Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κατασκευαστικές: Έργα 20 δισ. ευρώ στον ορίζοντα

Έργα περί τα 20 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων ιδιωτικών επενδύσεων ύψους 5 δισ., δρομολογούνται για την προσεχή διετία στις κατασκευές, ενώ στα έργα που προωθούνται μέσω ΣΔΙΤ οι εκκρεμότητες είναι πολλές, καθώς μέχρι στιγμής έχουν ενταχθεί στον θεσμό 24 έργα, συνολικού προϋπολογισμού περί τα 3 δισ. ευρώ. Οι προκηρύξεις που αναμένονται μετά τις εκλογές.

Κατασκευαστικές: Έργα 20 δισ. ευρώ στον ορίζοντα
του Φώτη Κόλλια

* Οι αναλυτικοί πίνακες με τις προβλέψεις για την ελληνική αγορά κατασκευών αλλά και τα έργα που βρίσκονται υπό σχεδιασμό και δημοπράτηση την προσεχή διετία, δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη ”Συνοδευτικό Υλικό”

Έργα περί τα 20 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων ιδιωτικών επενδύσεων ύψους 5 δισ. ευρώ, δρομολογούνται για την προσεχή διετία και υπό τη σκέπη της επόμενης κυβέρνησης.

Οι εκκρεμότητες που αφήνει η παρούσα κυβέρνηση στα δημόσια έργα είναι, πάντως, περιορισμένες και δεν αναμένονται θεσμικές εκπλήξεις π.χ. στη διαδικασία ανάθεσης των δημοσίων έργων.

Η προηγούμενη εκλογική αναμέτρηση είχε σημαδευτεί από τις πολύμηνες καθυστερήσεις σε αναθέσεις δεκάδων έργων (λόγω της διαμάχης για τον μαθηματικό τύπο) που οδήγησαν ακόμα και στην πτώχευση τεχνικών εταιριών.

Σήμερα η κατάσταση έχει ομαλοποιηθεί, αλλά η αξιωματική αντιπολίτευση συνεχίζει να υποστηρίζει ότι οι διαγωνισμοί δημοσίων έργων χαρακτηρίζονται από εξαιρετικά υψηλές εκπτώσεις.

Το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ ανέθεσε σε χρόνο-ρεκόρ τα συγχρηματοδοτούμενα έργα οδοποιίας, με εξαίρεση τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, προϋπολογισμού περί τα 2 δισ. ευρώ, που αναμένεται να προκηρυχθούν μετά τις εκλογές (αν γίνουν τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο).

Ο σχεδιασμός του συγκεκριμένου έργου, που προκηρύχθηκε το 2000, έχει περάσει από χίλια μύρια κύματα και ουδείς γνωρίζει την τελική μορφή του διαγωνισμού. Θα περιλαμβάνονται οι επεκτάσεις προς Λαύριο και Ραφήνα;

Οι ΣΔΙΤ

Στα έργα που προωθούνται μέσω Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) οι εκκρεμότητες είναι πολλές, κυρίως επειδή ο θεσμός είναι καινούργιος και απαιτείται χρόνος για τον σχεδιασμό των προκηρύξεων. Μέσω των συμπράξεων οι ιδιώτες αναλαμβάνουν τη χρηματοδότηση, κατασκευή και εκμετάλλευση υποδομών ή την παροχή υπηρεσιών.

Μέχρι στιγμής έχουν ενταχθεί στον θεσμό των ΣΔΙΤ 24 έργα, συνολικού προϋπολογισμού περί τα 3 δισ. ευρώ. Έχουν κατατεθεί προσφορές μόνο σε έναν διαγωνισμό, και συγκεκριμένα στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και τεχνική διαχείριση επτά νέων κτιρίων του Πυροσβεστικού Σώματος, ύψους 31,5 εκατ. ευρώ (χωρίς το κόστος συντήρησης).

Το σοβαρό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε στον συγκεκριμένο διαγωνισμό, καθώς μεταξύ των υποψηφίων ήταν και η γαλλική Vinci, δείχνει ότι οι ΣΔΙΤ μπορούν να συμβάλουν στην προσέλκυση ξένων επενδυτών.

Αντίστοιχο ενδιαφέρον είχε επιδείξει και η γερμανική Hochtief, αλλά στο υπουργείο Οικονομίας γνωρίζουν ότι οι ξένοι θα συμμετάσχουν μόνο σε έργα μεγάλου προϋπολογισμού. Σε εξέλιξη βρίσκεται και ο κλειστός διαγωνισμός για την υλοποίηση του Διεθνούς Συνεδριακού Κέντρου Αθηνών στο Κλειστό Γυμναστήριο Φαλήρου, προϋπολογισμού 54 εκατ. ευρώ. Παράλληλα εξελίσσεται ο διαγωνισμός για την εξειδικευμένη εταιρία που θα διαχειρίζεται το συνεδριακό κέντρο.

Στα μεγάλα έργα που εντάσσονται στις ΣΔΙΤ περιλαμβάνονται τα συστήματα ασφαλείας των λιμανιών, το νέο κτίριο του υπουργείου Οικονομίας, δεκάδες σχολικές αίθουσες ανά την Ελλάδα, νοσοκομειακές μονάδες αλλά και ανταποδοτικά έργα (οι δημότες θα καταβάλλουν τέλη), όπως το Σύστημα Διαχείρισης Απορριμμάτων της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και ο βιολογικός καθαρισμός της Ραφήνας.

Το επόμενο ΚΠΣ

Περίπου 60 έργα, συνολικού ύψους περί τα 8 δισ. ευρώ, εντάσσονται στο επόμενο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (Δ΄ ΚΠΣ), με βάση τους σχεδιασμούς του ΥΠΕΧΩΔΕ και άλλων υπουργείων. Οι σχετικές μελέτες έχουν ανατεθεί εδώ και αρκετούς μήνες από τα αρμόδια υπουργεία. Εν μέσω σοβαρών καθυστερήσεων προωθούνται εδώ και χρόνια στην Ελλάδα τα σιδηροδρομικά έργα.

Παρά τις κατά καιρούς ενστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την επόμενη περίοδο προβλέπεται ότι θα χρηματοδοτήσει έργα αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου συνολικού ύψους περί τα 2 δισ. ευρώ.

Ένα από τα ενδιαφέροντα, αλλά πρώιμα από πλευράς σχεδιασμού, έργα είναι η μελέτη σκοπιμότητας και, σε δεύτερη φάση, η υλοποίηση του άξονα Θεσσαλονίκη - Αμφίπολη - Καβάλα - Ξάνθη, καθώς και η επέκταση του δικτύου προς Καλαμπάκα - δυτική Μακεδονία (Σιάτιστα - Κοζάνη) και από Καλαμπάκα προς Ιωάννινα και Ηγουμενίτσα. Βεβαίως, προτεραιότητα για τον ΟΣΕ αποτελεί η πολυθρύλητη αναβάθμιση του άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη, που δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.

Από τις αποφάσεις της επόμενης κυβέρνησης θα εξαρτηθεί και η πορεία των νέων συγχρηματοδοτούμενων έργων οδοποιίας στην Αττική.

Στο υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ σχεδιάζουν, για παράδειγμα, έναν υπόγειο άξονα, ο οποίος θα ξεκινά από τη Λεωφ. Υμηττού στην Καισαριανή και θα φτάνει στο κέντρο της Αθήνας. Σε αρχικό στάδιο βρίσκεται, επίσης, και η μελέτη για την αναβάθμιση του άξονα Ελευσίνα - Θήβα, μέσω του οποίου θα ανακουφιστεί η εθνική οδός Αθηνών - Λαμίας. Η επέκταση της Λεωφ. Κύμης μέχρι την εθνική οδό θα συμβάλει, επίσης, στον περιορισμό της κυκλοφορίας στην Αττική Οδό, που εμφανίζει σημάδια συμφόρησης.

Από το Χωροταξικό Σχέδιο που παρουσίασε προ εβδομάδων ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, κ. Γ. Σουφλιάς, προκύπτει ότι παρά τα τρία Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, στη χώρα μας υπάρχουν σοβαρά κενά σε σιδηροδρομικές, λιμενικές και αεροπορικές υποδομές, ενώ αντίστοιχες ελλείψεις παρατηρούνται και σε κρίσιμους τομείς για την οικονομική ανάπτυξη, όπως είναι τα διαμετακομιστικά κέντρα (logistic centers) και οι τεχνολογικές υποδομές για συνδυασμένες μεταφορές.

Ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν για τους εργολήπτες...

* Οι αναλυτικοί πίνακες με τις προβλέψεις για την ελληνική αγορά κατασκευών αλλά και τα έργα που βρίσκονται υπό σχεδιασμό και δημοπράτηση την προσεχή διετία, δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη ”Συνοδευτικό Υλικό”

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v