Άλλο ένα νεκρό δίμηνο για τα έργα και τις ιδιωτικοποιήσεις προβλέπουν τα στελέχη της αγοράς μετά την απόφαση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα για παραίτηση της κυβέρνησης και εκλογές.
Η απερχόμενη κυβέρνηση είχε εξαγγείλει πως έπειτα από έξι μήνες καθυστερήσεων, αναβολών και ακυρώσεων, εντός του προσεχούς διμήνου θα προχωρούσαν διαγωνισμοί μεγάλων έργων, όπως για το τμήμα Πάτρα - Πύργος (περί τα 450 εκατ. ευρώ), ενώ θα επέστρεφαν στα εργοτάξια οι χιλιάδες εργαζόμενοι που αποχώρησαν λόγω των καθυστερήσεων στις πληρωμές. Υποτίθεται πως εντός των προσεχών ημερών θα έβγαιναν «σε διαβούλευση» οι νέοι όροι του διαγωνισμού για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, που προωθείται με σύμβαση παραχώρησης.
Το τελευταίο διάστημα στο υπουργείο Οικονομίας επιχειρούσαν να πείσουν την αγορά πως υπάρχει κινητοποίηση, ώστε να ξεκινήσουν νέοι διαγωνισμοί και να προχωρήσουν τα υπόλοιπα έργα αμέσως μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας. Στόχος του υπουργείου, υποστήριζαν, ήταν η επιστροφή των παλαιότερων ρυθμών απορρόφησης κοινοτικών κονδυλίων ώστε να μη χαθούν πόροι από το προηγούμενο ΕΣΠΑ που ολοκληρώνεται στις 31/12/2015, εκτός και αν δοθεί εξάμηνη παράταση, όπως έχει ζητήσει η Ελλάδα.
Επιπλέον, η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί στο νέο μνημόνιο πως θα προχωρούσε «το δυνατόν συντομότερο» σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων καθώς και διαγωνισμούς για τις ιδιωτικοποιήσεις. Ορισμένοι από αυτούς έχουν ολοκληρωθεί εδώ και δύο χρόνια (όπως συμβαίνει στην Κασσιόπη Κέρκυρας), αλλά οι επενδυτές δεν έχουν καταφέρει να αναλάβουν τη διαχείριση του περιουσιακού στοιχείου που απέκτησαν, γιατί εκκρεμούν χωροταξικές και άλλες διευθετήσεις. Σε άλλες περιπτώσεις, οι επενδυτές αγόρασαν ακίνητα (στην Πλάκα) αλλά οι αρμόδιες κρατικές επιχειρήσεις δεν έχουν προχωρήσει στην έξωση καταπατητών, οι οποίοι τα χρησιμοποιούσαν (δωρεάν) για χρόνια. Κάποιοι άλλοι διαγωνισμοί, όπως για την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, θα επανεκκινούσαν μέσα στον Σεπτέμβριο με την επιλογή νέων συμβούλων.
Τώρα πολλοί θεωρούν δεδομένες τις νέες αναβολές στις δημοπρατήσεις δημόσιων έργων καθώς εκκρεμούν υπουργικές αποφάσεις π.χ. για τον τεμαχισμό του τμήματος Πάτρα - Πύργος σε οκτώ εργολαβίες, ενώ ούτε χρήματα περισσεύουν. Το ίδιο ισχύει και για τον διαγωνισμό για το αεροδρόμιο στο Καστέλι, αφού παρά τις εξαγγελίες του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, στην αγορά θεωρούν πως η προετοιμασία καθυστερεί, ενώ αντίστοιχη εικόνα εμφανίζεται και για τον διαγωνισμό που αφορά το διαμετακομιστικό κέντρο στο Θριάσιο. Ειδικά για το τελευταίο υπάρχει εκνευρισμός σε κυβερνητικά στελέχη που θεωρούν πως έπρεπε να βγει παράλληλα με τον διαγωνισμό πώλησης του ΟΛΠ ως «κράχτης» για την επίτευξη καλύτερου τιμήματος.
Το χρονοδιάγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων προβλέπει πως για ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και εταιρεία τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (ROSCO) θα υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές εντός του προσεχούς τριμήνου. Μάλιστα θεωρείται εφικτό πως η σύμβαση πώλησης του ΟΛΠ θα ψηφιστεί από τη Βουλή τον Φεβρουάριο του 2016 και για τον OΛΘ, τον Ιούνιο του επόμενου χρόνου. Την ίδια στιγμή, όμως, εκκρεμούν δύο ντουζίνες υπουργικές αποφάσεις και ρυθμίσεις που θεωρούνται προαπαιτούμενα για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, όπως π.χ. οι συμβάσεις παραχώρησης (Master Concession) σε ΟΛΠ και OΛΘ, οι εποπτικές αρχές στα λιμάνια, το μοντέλο συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου κ.λπ.
Για να υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές εντός του Νοεμβρίου για τον ΟΛΠ και τον Δεκέμβριο για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco, πρέπει οι κρατικές υπηρεσίες και οι αρμόδιοι υπουργοί να τρέχουν εν μέσω προεκλογικής περιόδου, υποστηρίζουν όσοι παρακολουθούν το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Οι ίδιοι τονίζουν πως ούτως ή άλλως τα χρονοδιαγράμματα ήταν υψηλού ρίσκου. Υψηλού ρίσκου αποδεικνύεται, όμως, και η προσπάθεια ώστε να σωθεί ό,τι μπορεί να σωθεί από τα κονδύλια του προηγούμενου ΕΣΠΑ. Στο συγκεκριμένο μέτωπο φαίνεται πως η απερχόμενη κυβέρνηση έχει σηκώσει ψηλά τα χέρια (ανεξάρτητα από τις διάφορες δηλώσεις) και ελπίζει στην εξάμηνη παράταση. Αλλά και για την εξάμηνη παράταση, πρέπει κάποιος να διαπραγματευθεί.