Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων και η παλαιά πρόταση ΙΟΒΕ

Πολύ κοντά σε μια πρόταση που είχε καταθέσει το ΙΟΒΕ τον Μάρτιο του 2011, για την ίδρυση Ελληνικού Στρατηγικού Ταμείου Ανάπτυξης (ΕΣΤΑ), κινείται το κυβερνητικό σχέδιο για τον οργανισμό που θα διαδεχθεί το ΤΑΙΠΕΔ.

Το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων και η παλαιά πρόταση ΙΟΒΕ

Η δημιουργία Ταμείου Ανάπτυξης στο οποίο θα ενταχθούν προς αξιοποίηση περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού δημοσίου, που προωθεί η κυβέρνηση προς αντικατάσταση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), φέρνει στην επιφάνεια μια αντίστοιχη πρόταση για τη σύσταση του Ελληνικού Στρατηγικού Ταμείου Ανάπτυξης (ΕΣΤΑ) που είχε προτείνει το 2011 το ΙΟΒΕ.

Το σχέδιο του ιδρύματος είχε δημοσιευθεί στην Τριμηνιαία Εκθεση για την Οικονομία τον Μάρτιο του 2011, όπως μας υπενθύμισε το μέλος του Δ.Σ. του ΙΟΒΕ κ. Δημήτρης Βερροιόπουλος, ο οποίος έχει μάλιστα αρθρογραφήσει σχετικά αρκετές φορές την τελευταία τετραετία.

Το 2011, βέβαια, η κατάσταση ήταν διαφορετική από τη σημερινή καθώς η τότε κυβέρνηση είχε εξαγγείλει και την πρωτοβουλία για το "fast track", δηλαδή την ταχεία αδειοδότηση μεγάλων επενδύσεων. Ούτε το "fast track", ούτε το ΤΑΙΠΕΔ απέδωσαν τα αναμενόμενα μέχρι σήμερα. Το αντίθετο, μάλιστα, οι επιδόσεις τόσο στο μέτωπο των επενδύσεων, όσο και των ιδιωτικοποιήσεων είναι πενιχρές. Γι' αυτό αρκετοί θεωρούν πως η ίδρυση ενός ενιαίου ταμείου αξιοποίησης διαφόρων περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου (από ακίνητα μέχρι τα μελλοντικά δικαιώματα εξόρυξης υδρογονανθράκων, αν οι σχετικές έρευνες έχουν θετικό αποτέλεσμα) μπορεί να προσφέρει μια νέα αρχή τόσο για τις επενδύσεις, όσο και για τις παραχωρήσεις/ιδιωτικοποιήσεις.

Το ΙΟΒΕ πρότεινε το ΕΣΤΑ να "ιδρυθεί από το Ελληνικό ∆ηµόσιο µε καταβολή µετρητών έναντι έκδοσης κοινών µετοχών που θα παραµείνουν στη κυριότητά του. Θα έχει τη νοµική µορφή και τα φορολογικά πλεονεκτήµατα µίας Ανώνυµης Εταιρίας Επενδύσεων Χαρτοφυλακίου (αφορολόγητη διανοµή µερισµάτων και ενδεχοµένως απαλλαγή από φόρο υπεραξίας), αλλά θα είναι ειδικού τύπου λόγω των ιδιαιτεροτήτων της επενδυτικής πολιτικής (fund of funds, διαφοροποίηση κινδύνων, µη εισηγµένες επενδύσεις, µόχλευση)".

Με βάση την ίδια πρόταση, "το ∆ηµόσιο αλλά και τα Ταµεία, οι µη εισηγµένες ∆ΕΚΟ και οι ΟΤΑ θα εισφέρουν περιουσιακά στοιχεία αξιοποιήσιµα και ελεύθερα βαρών µέσω των Εταιριών Ειδικού Σκοπού που θα ιδρυθούν ως θυγατρικές του ΕΣΤΑ.

Οι επενδύσεις θα υλοποιηθούν µέσα από τις Εταιρίες Ειδικού Σκοπού, εκ των οποίων άλλες θα ελέγχονται µετοχικά από sovereign funds ή στρατηγικούς επενδυτές και άλλες θα τις διαχειρίζονται εταιρείες private equity, ανάλογα µε τη γεωγραφική περιοχή, την ειδικότητά τους και το επενδυτικό τους ενδιαφέρον. To αναπτυξιακό µοντέλο στηρίζεται στην αρχή της συνεπένδυσης ∆ηµόσιου-Ιδιωτικού Τοµέα σε µεγάλο εύρος, καθώς και στην κατανοµή των αρµοδιοτήτων".

Οσο για τα περιουσιακά στοιχεία που θα μπορούσαν να ενταχθούν, στο ΙΟΒΕ πρότειναν πως "η κάθε θυγατρική του ΕΣΤΑ θα αντιστοιχεί εναλλακτικά:

α) σε holding της αξιοποιήσιµης ακίνητης περιουσίας του ∆ηµοσίου,

β) σε συγκεκριµένη συµµετοχή του ∆ηµοσίου σε ∆ΕΚΟ εισηγµένη, η οποία µπορεί να αποτελέσει τον πυρήνα ανάπτυξης ενός ολόκληρου τοµέα (Λιµάνια, ∆ιαχείριση Υδάτινων Πόρων),

γ) σε συγκεκριµένη συµµετοχή του ∆ηµοσίου σε ∆ΕΚΟ µη εισηγµένη, η οποία µπορεί να αποτελέσει τον µοχλό ανάπτυξης ενός ολόκληρου τοµέα (ΟΣΕ, διαµετακοµιστικό Κέντρο),

δ) σε δικαιώµατα εκµετάλλευσης που αφορούν σε συγκεκριµένο έργο µε µέτοχο στρατηγικό επενδυτή (Αστακός, Θριάσιο, Ελληνικό, Αυτοκινητόδροµοι),

ε) σε δικαιώµατα εκµετάλλευσης του ∆ηµοσίου σε ΑΠΕ,

στ) σε συγκεκριµένο τοµέα µε διαχειριστή private equity fund (ΑΠΕ, Τουρισµός, διαχείριση αποβλήτων, Αγροτική Ανάπτυξη, distressed debt).

Η πρόταση του ΙΟΒΕ προέβλεπε πως "σε πρώτη φάση, θα περιέλθουν προνοµιούχες µετοχές στο ∆ηµόσιο και στους φορείς του ευρύτερου ∆ηµοσίου Τοµέα (Ταµεία, ΟΤΑ, ∆ΕΚΟ), σε αντάλλαγµα της εισφοράς περιουσιακών στοιχείων όπως περιγράφεται ανωτέρω.

Σε δεύτερη φάση, οι µετοχές αυτές θα διατεθούν µέσω ιδιωτικής τοποθέτησης σε θεσµικούς επενδυτές, Έλληνες και ξένους, και ισχυρούς ιδιώτες επενδυτές. Σε τρίτη φάση, θα εκδοθούν νέες προνοµιούχες µετοχές µέσω αύξησης κεφαλαίου, οι οποίες και θα αποτελούν τη βασική πηγή χρηµατοδότησης. Σε τέταρτη φάση, το ΕΣΤΑ θα µπορεί να εισαχθεί στο Χρηµατιστήριο (δηµόσια προσφορά και ιδιωτική τοποθέτηση), από το οποίο θα αντλεί και συµπληρωµατικά κεφάλαια µέσω µεταγενέστερων αυξήσεων κεφαλαίου, ανάλογα µε τις επενδυτικές ανάγκες και τη διαχείριση κινδύνων.

Το μοντέλο διοίκησης

Σύμφωνα με την πρόταση που είχε καταθέσει το ΙΟΒΕ, "το ΕΣΤΑ αναθέτει τη διαχείριση σε ΕΠΕΥ (σ.σ. συμβουλευτική επενδυτική εταιρεία) του ∆ηµοσίου αποκλειστικού σκοπού. Η ΕΠΕΥ συγκροτεί ανεξάρτητη επενδυτική επιτροπή, η οποία έχει ρόλο προπαρασκευαστικό, διαµορφώνει τις επενδυτικές προτάσεις και τις υποβάλλει στην επενδυτική επιτροπή του Ταµείου.

Τα µέλη της Επιτροπής της ΕΠΕΥ ορίζονται από το ∆ηµόσιο σύµφωνα µε αυστηρές προδιαγραφές. Το διοικητικό συµβούλιο του ΕΣΤΑ αποτελείται από 7 µέλη, 3 ορίζονται από το ∆ηµόσιο και από τη Γενική Συνέλευση των προνοµιούχων µετόχων (Advisory Board).

Το ∆ιοικητικό Συμβούλιο ορίζει ανεξάρτητη επενδυτική επιτροπή αποτελούµενη από µέλη διεθνούς αναγνώρισης η οποία λαµβάνει τις επενδυτικές αποφάσεις µόνον κατόπιν εισήγησης της ΕΠΕΥ. Η επιτροπή θα αναλάβει να χαράξει τη συνολική στρατηγική κατανοµής των επενδύσεων (strategic asset allocation), να επιλέγει τους επιµέρους διαχειριστές (managers' selection), να ασκεί αυστηρή διαχείριση κινδύνων και της συνολικής µόχλευσης (risk management). Οι Εταιρείες Ειδικού Σκοπού θα έχουν ανεξάρτητη επενδυτική επιτροπή η καθεµία".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v