Εγκαινιάζεται σήμερα η πρώτη, πιλοτική, μονάδα της νέας ΜΟΜΑ

Στο 747 Ειδικό Τάγμα Μηχανικού (ΕΤΜΧ) της Σχολής Μηχανικού στο Λουτράκι θα βρεθεί σήμερα ο υπουργός Αμυνας Πάνος Καμμένος προκειμένου να εγκαινιάσει την πρώτη από τις δύο μονάδες που θα ενταχθούν στην «αναστημένη» ΜΟΜΑ που θα εκτελεί δημόσια έργα.

Εγκαινιάζεται σήμερα η πρώτη, πιλοτική, μονάδα της νέας ΜΟΜΑ

Με βάση τις εξαγγελίες του κ. Καμμένου, το 747 ΕΤΜΧ θα λειτουργήσει πιλοτικά και σύντομα θα είναι σε θέση να αναλάβει εργασίες, ενώ θα ακολουθήσει το 723 ΕΤΜΧ στην Θεσσαλονίκη και μία μονάδα της Πολεμικής Αεροπορίας. Ο υπουργός Αμυνας έχει, μάλιστα, δηλώσει πως στην υπό συγκρότηση ΜΟΜΑ πρόκειται να ενταχθούν μηχανήματα οδοποιίας του ρωσικού στρατού, ενώ αναζητούνται και μηχανήματα από τις ΗΠΑ. Μέσω του προσωπικού του λογαριασμού στο Twitter ενημέρωσε πως σήμερα θα βρεθεί στο Λουτράκι.

Αποτελεί, πάντως, μεγάλο ερωτηματικό με ποιο νομικό καθεστώς θα αναλαμβάνουν έργα, καθώς και πως θα αποφευχθούν οι μαζικοί διορισμοί πολιτικού προσωπικού που οδήγησαν στην απαξίωσή τους από τις αρχές της δεκαετίας ‘ του ’80 και στην κατάργησή τους το 1992.

Οι Μικτές Μονάδας Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως (ΜΟΜΑ) είχαν ιδρυθεί το 1957 με στόχο την αποκατάσταση και αναβάθμιση των βασικών υποδομών της Ελλάδας οι οποίες είχαν καταστραφεί από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και τον Εμφύλιο. Οι ΜΟΜΑ χρησιμοποιούσαν εξοπλισμό και τεχνικούς του Ελληνικού Στρατού, αλλά στα έργα συμμετείχαν ενίοτε και οι πολίτες μέσω του θεσμού της «προσωπικής εργασίας». Για περίπου 45 χρόνια λειτούργησαν επτά ΜΟΜΑ ανά την Ελλάδα με έδρες σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο Κρήτης, Πάτρα, Λαμία, Λάρισα και Ιωάννινα.

Παρά το τεράστιο έργο που είχαν επιτελέσει, οι ΜΟΜΑ απαξιώθηκαν όταν από τις αρχές της δεκαετίας του ’80 άρχισαν να προσλαμβάνουν πολιτικό προσωπικό με αποτέλεσμα να εκτοξευθούν οι δαπάνες λειτουργίας, σε βάρος των κονδυλίων που προορίζονταν για την υλοποίηση έργων. Στην ουσία οι δαπάνες λειτουργίας τους διογκώθηκαν με αποτέλεσμα να μη μπορούν να εκτελέσουν έργα με λογικό κόστος Στο τέλος, με το άρθρο 18 του νόμου 2026 του 1992, επί κυβέρνησης Κ. Μητσοτάκη, οι ΜΟΜΑ καταργήθηκαν και ο τεράστιος στόλος φορτηγών και μηχανημάτων εκποιήθηκε, ενίοτε εν διαμαρτυριών για παρατράγουδα.

Από έναν απολογισμό της δράσης των μονάδων της ΜΟΜΑ προκύπτει πως στον σχεδόν μισό αιώνα λειτουργίας είχαν κατασκευάσει ή βελτιώσει περί τα 15.000 χιλιόμετρα του εθνικού και επαρχιακού δικτύου της χώρας, διαδρόμους προσγείωσης σε 17 αεροδρόμια κυρίως της νησιωτικής Ελλάδας, καθώς και σειρά υδραυλικών, εγγειοβελτιωτικών και οικοδομικών έργων. Εκτός από εγκαταστάσεις στρατοπέδων, στα οικοδομικά έργα της ΜΟΜΑ περιλαμβάνονται και κτίρια νοσοκομείων, πανεπιστημίων, κλπ.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v