Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΟΦΑΕ: Όργιο παράνομης μεταφοράς τοξικών με καράβια

Τοξικές και χημικές βόμβες που ανά πάσα στιγμή θα μπορούσαν να δημιουργήσουν πολύ σοβαρό πρόβλημα για την δημόσια ασφάλεια είναι τα φορτηγά που διακινούν τέτοια φορτία χωρίς να λαμβάνουν τα ενδεδειγμένα μέτρα. Τι καταγγέλουν οι αυτοκινητιστές.

ΟΦΑΕ: Όργιο παράνομης μεταφοράς τοξικών με καράβια

Σοβαρές καταγγελίες για όργιο παράνομης μεταφοράς επικίνδυνων φορτίων, τοξικών και χημικών υλικών, με φορτηγά τα οποία χρησιμοποιούν τα καράβια που συνδέουν την Ελλάδα με την Ιταλία έκανε η Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας (ΟΦΑΕ).

Με αφορμή το τραγικό περιστατικό του πλοίου Norman Atlantic στο οποίο έχασαν την ζωή τους και αυτοκινητιστές, οδηγοί και ιδιοκτήτες φορτηγών, που έκαναν δρομολόγια στη συγκεκριμένη γραμμή ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ σε συνέντευξη Τύπου παραδέχθηκε ότι υπάρχει πολύ σοβαρό πρόβλημα ασφάλειας με φορτηγά οχήματα που δεν δηλώνουν στα καράβια ότι μεταφέρουν ειδικά φορτία, τοξικά και χημικά. Αυτό γίνεται προκειμένου να αποφύγουν το πρόσθετο κόστος που συνεπάγεται η μεταφορά τέτοιων φορτίων, για τα οποία ο νόμος προβλέπει ειδικές συνθήκες μεταφοράς και σήμανσης, που έχουν ως συνέπεια αύξηση της τιμής του εισιτηρίου.

Ειδικότερα ο κ. Απόστολος Κενανίδης υποστήριξε ότι σε πολλές περιπτώσεις οχήματα που μεταφέρουν νόμιμα φορτία με χημικά ή τοξικά υλικά, τα οποία έχουν προορισμό ελληνικές ή ξένες βιομηχανίες φορτώνονται στα καράβια ως απλά φορτία, χωρίς να λαμβάνονται τα ειδικά μέτρα που προβλέπονται στις περιπτώσεις αυτές. Το πρόβλημα αφορά τα καράβια που κάνουν το δρομολόγιο Ιταλία – Ελλάδα και όχι αυτά που εκτελούν την αντίθετη διαδρομή, αφού πρόκειται για προϊόντα που η χώρα μας εισάγει και δεν εξάγει.

Θέλοντας να περιγράψει το μέγεθος του προβλήματος ο κ. Κενανίδης τόνισε ότι αν η πυρκαγιά στο Norman Atlantic εκδηλώνονταν στο δρομολόγιο από την Ιταλία με προορισμό τη χώρα μας και όχι το αντίστροφο όπως έγινε, δεν θα υπήρχε κανένας επιζών, εξαιτίας των αναθυμιάσεων που δημιουργούνταν από την καύση των χημικών και τοξικών υλικών.

Πινακίδες ευκαιρίας

Ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ σημείωσε ότι κατά κύριο λόγο αυτό γίνεται από ελληνικών συμφερόντων φορτηγά οχήματα τα οποία όμως δουλεύουν τα τελευταία χρόνια με πινακίδες «ευκαιρίας» άλλων χωρών (Βουλγαρία κλπ) προκειμένου να εκμεταλλευθούν το ευνοϊκότερο, σε σχέση με την Ελλάδα, φορολογικό και ασφαλιστικό καθεστώς. Όπως σημείωσε η μεταφορά των χημικών και τοξικών φορτίων γίνεται με ειδικούς όρους και ειδική σήμανση με αποτέλεσμα το κόστος τους να είναι υψηλότερο σε σχέση με τα συνήθη φορτία και για το λόγο αυτό εσκεμμένα αποκρύπτεται από τους μεταφορείς.

Παράλληλα ο ίδιος τόνισε ότι το ρίσκο είναι μικρό, αφού όπως σημείωσε οι έλεγχοι είναι εξαιρετικά σπάνιοι και η πιθανότητα να εντοπιστεί ένα τέτοιο φορτίο σχεδόν μηδαμινή. Αξίζει δε να σημειώσουμε ότι σε πολλές περιπτώσεις τοξικά ή χημικά φορτία δεν επιτρέπεται να φορτωθούν σε καράβι και η μετακίνησή τους θα πρέπει υποχρεωτικά να γίνει οδικώς.

Το προεδρείο της ΟΦΑΕ έκανε λόγο για φορτία στη μετακίνηση των οποίων χρησιμοποιείται ως καμουφλάζ άλλο φορτίο προκειμένου να μην εντοπιστούν. Μάλιστα όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που χημικά ή τοξικά υλικά «συνταξιδεύουν» με τρόφιμα προκειμένου να περάσουν απαρατήρητα.

Τρόφιμα για καμουφλάζ

Οι μεταφορείς προτιμούν να παρανομήσουν και να διακινδυνεύσουν και την προσωπική τους ασφάλεια παρά να μετακινηθούν οδικώς εξαιτίας των μεγάλων καθυστερήσεων που συνεπάγεται η οδική μεταφορά μέσω των χωρών της πρώην Γιουγκοσλαβίας. Ο επικεφαλής της ΟΦΑΕ τόνισε ότι, μετά και την πτώση της τιμής του πετρελαίου, η οδική μεταφορά είναι σαφώς φθηνότερη.

Ωστόσο σημείωσε οι μεγάλες καθυστερήσεις στα σημεία τελωνειακού ελέγχου δεν επιτρέπουν στους μεταφορείς να επιλέξουν την διέλευση από τις χώρες των Βαλκανίων, αφού με τις παρούσες συνθήκες είναι σχεδόν αδύνατο να εκτιμηθεί πότε θα φτάσει ένα φορτίο στον προορισμό του. Πάντως ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι οι Έλληνες αυτοκινητιστές που κάνουν διεθνείς μεταφορές κατηγορούν τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη γραμμή Ιταλία – Ελλάδα ότι έχουν πολύ υψηλές τιμές, ενώ σε ξένα οχήματα προσφέρουν πακέτα με πολύ χαμηλότερες τιμές.

Δέσμη προτάσεων για την ανάκαμψη της μεταφοράς

Η δέσμη έξι προτάσεων της ΟΦΑΕ για την ανάκαμψη των οδικών μεταφορών περιλαμβάνει:

-κίνητρα για δημιουργία εταιρειών: με χρηματοδότηση τους ανάλογα με τον αριθμό των αυτοκινητιστών.
-πάταξη της παράνομης μεταφοράς: Σύμφωνα με την ΟΦΑΕ οι ξένοι μεταφορείς εκμεταλλεύονται την ανυπαρξία ελέγχων στη χώρας μας εκτελώντας παράνομες μεταφοράς από και προς την Ελλάδα.
-Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: πρόταση για αφαίρεση του επίναυλου καυσίμου που είχε προστεθεί στην τιμή των εισιτηρίων όταν η τιμή του πετρελαίου κινούνταν ανοδικά. Επίσης ζητείται να μην τεθούν σε ισχύ οι αυξήσεις που έχουν ανακοινώσει οι εταιρείες.
-Ρύθμιση χρεών προς ταμεία και δημόσιο: η ΟΦΑΕ ζητά να τριετές πάγωμα των οφειλών και στην συνέχεια ρύθμισή τους, αλλά και δυνατότητα στους αυτοκινητιστές να επιλέγουν οι ίδιοι την κατηγορία ασφάλισή τους και όχι να εντάσσονται υποχρεωτικά.
-Διάθεση αδειών τρίτων χωρών: ζητείται να αναλάβει η Ομοσπονδία την διάθεση των αδειών, αφού, όπως επισημαίνεται, με το παρόν σύστημα δημιουργούνται σοβαρά εμπόδια στην επιχειρηματική δραστηριότητα.
-Αφορολόγητο πετρέλαιο: να σταματήσει η χορήγηση αφορολόγητου καυσίμου στα μη κοινοτικά οχήματα από τα Καταστήματα Αφορολόγητων Ειδών, όπως έχει γνωμοδοτήσει σχετικά και η ΕΕ.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΟΦΑΕ με τις παραλείψεις της ελληνικής πολιτείας η οποία έχει αδιαφορήσει για τον κλάδο ένα μεγάλο ποσοστό της εγχώριας μεταφοράς έχει «εκχωρηθεί» πλέον σε ξένους και περισσότερα από 1 δις ευρώ ετησίως χάνονται για την Ελλάδα. Ο κ. Κενανίδης ζήτησε ένταση των ελέγχων αλλά και ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού προκειμένου να αναπτυχθεί ο κλάδος στηρίζοντας, παράλληλα, την ελληνική οικονομία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v