Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μεταφορές: Το... transit δεν αφήνει κέρδος για την Ελλάδα

Έμφαση στην μεταποίηση και την ανασυρμολόγηση προϊόντων πρέπει να δώσει η Ελλάδα ώστε να αποκομίσει τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη από την αύξηση των διερχόμενων φορτίων. Βελτιώνονται οι προοπτικές για τον κλάδο.

Μεταφορές: Το... transit δεν αφήνει κέρδος για την Ελλάδα

Μικρά παραμένουν, ακόμη και σήμερα, τα οφέλη που αποκομίζει η χώρα μας από την διέλευση σημαντικών όγκων εμπορικών φορτίων, που προέρχονται από τις χώρες της Ασίας και έχουν ως προορισμό την Ευρώπη.

Η παρουσία της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά αναβάθμισε τη σημασία της Ελλάδας ως κόμβου διαμετακόμισης, χωρίς, όμως, το διερχόμενο φορτίο, στην συντριπτική του πλειοψηφία, να υφίσταται κάπου είδους μεταποίηση επί ελληνικού εδάφους. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 80% των φορτίων, που φτάνουν στον Πειραιά για λογαριασμό της Cosco, μεταφορτώνεται προκειμένου να κατευθυνθεί σε άλλους προορισμούς, ενώ μόνο το 20% εισέρχεται στην ελληνική αγορά.

Το αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής είναι ότι, προς το παρόν, η Ελλάδα συνεχίζει να αποκομίζει σχετικά μικρά οφέλη, καθώς τα εν λόγω εμπορεύματα χρησιμοποιούν τις ελληνικές υποδομές, χωρίς όμως να αφήνουν ένα μέρος της υπεραξίας τους στη χώρα.

Μελέτη της Infobank Hellastat για τον κλάδο των logistics επισημαίνει ότι η Ελλάδα θα πρέπει να δώσει έμφαση στην ανάπτυξη δραστηριοτήτων ανασυναρμολόγησης και μεταποίησης των διερχόμενων φορτίων, προκειμένου να ευνοηθεί από την άνοδο που αναμένεται ότι θα έχουν οι ασιατικές οικονομίες, οι οποίες θα συνεχίσουν να αναζητούν πύλες για την είσοδο των προϊόντων τους στην Ευρώπη.

Η ίδια η μελέτη της Infobank Hellastat διαβλέπει ομαλοποίηση στην αγορά των μεταφορών και των 3PL providers (σ.σ. εταιρείες που παρέχουν όλο το εύρος των υπηρεσιών logistics) από την βελτίωση των μακροοικονομικών συνθηκών της χώρας. Η οικονομική ύφεση οδήγησε σε σημαντικό περιορισμό της κατανάλωσης, της παραγωγής και του εμπορίου εισαγωγικού και εξαγωγικού. Η εξέλιξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα να υποχωρήσει η ζήτηση για υπηρεσίες διακίνησης, αποθήκευσης και γενικότερης διαχείρισης των εισαγόμενων προϊόντων.

Άμεση αρνητική συνέπεια αποτέλεσε ο σημαντικός περιορισμός του μεταφορικού έργου και των υπηρεσιών logistics, καθώς τα αποθέματα και οι ποσότητες ανά παράδοση των εταιρειών-πελατών μειώθηκαν αισθητά.

Οι επιπτώσεις ανάλογες με την δραστηριότητα

Πρέπει, όμως, να σημειωθεί ότι οι επιπτώσεις της ύφεσης στον τομέα των logistics διαφοροποιούνται ανάλογα με την κατηγορία πελατών που συνεργάζεται κάθε επιχείρηση. Τα μεγαλύτερα προβλήματα αντιμετώπισαν και συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν εταιρείες οι οποίες είχαν συνεργάτες που αποφάσισαν να αποσυρθούν από τους κλάδους τους ή αντιμετωπίζουν σημαντικά μειωμένη ζήτηση, με συνέπεια να μειώνουν τα αποθέματά τους.

Τέτοιες είναι οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, ειδών ένδυσης /υπόδησης, αυτοκινήτων και οικοδομικών υλικών. Συνέπεια της κατάστασης αυτής είναι πολλοί αποθηκευτικοί χώροι να μένουν μερικώς κενοί και ανεκμετάλλευτοι, με αποτέλεσμα να αναζητούνται νέοι τρόποι λειτουργίας αποθήκης.

Μικρότερη ήταν η επίπτωση της ύφεσης στις εταιρείες που μεταφέρουν και διαχειρίζονται τρόφιμα, φάρμακα και προϊόντα που έχουν σχέση με την πράσινη τεχνολογία. Η οικονομική ύφεση που εκδηλώθηκε από τα τέλη του 2008, σε συνδυασμό με τα μέτρα δημοσιονομικής εξυγίανσης, περιόρισαν σημαντικά την κατανάλωση, την παραγωγή και συνεπώς το εξαγωγικό και εισαγωγικό εμπόριο. Επίσης πρόβλημα για τον κλάδο παραμένει το χαμηλό ποσοστό χρήσης των υπηρεσιών logistics στη χώρας φτάνοντας μόλις στο 23% ενώ την ίδια στιγμή στην Ευρώπη ανέρχεται στο 49%.

Νέα ήθη στην αγορά

Βέβαια, σημαντικά είναι και τα προβλήματα ρευστότητας, τόσο λόγω της δυσκολίας της είσπραξης, όσο και λόγω των δυσχερειών που υπάρχουν στην δανειοδότηση. Μάλιστα η κατάσταση αυτή έχει οδηγήσει σε νέα ήθη στον κλάδο, αφού δεν είναι λίγες οι φορές που φορές η είσπραξη τοις μετρητοίς τίθεται ως προϋπόθεση για την πραγματοποίηση των παραδόσεων. Μεταξύ των κινήσεων που κάνουν οι εταιρείες του κλάδου των logistics για την μείωση των λειτουργικών τους εξόδων και οι προσπάθειες που εστιάζονται στην μείωση του κόστους ενοικίασης επαγγελματικών χώρων.

Οι περιοχές κοντά στην Αθήνα, κατά μήκος των δύο εθνικών οδών, εξακολουθούν να είναι οι πλέον δημοφιλείς για την αναζήτηση αποθηκευτικών χώρων για ενοικίαση. Το κόστος ενοικίασης τέτοιων χώρων είναι από 1 εως 5 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, ανάλογα με την περιοχή και τα ειδικά χαρακτηριστικά του χώρου. Τέλος να σημειώσουμε ότι πολύ διαφορετικά, σε σχέση με παλιότερα, είναι τα χαρακτηριστικά της ζήτησης χώρων, καθώς πλέον οι περισσότερες εταιρείες στρέφουν την αναζήτησή τους σε υφιστάμενους χώρους, μικρότερου εμβαδού, όπου η διαθεσιμότητα καταγράφεται σαφώς αυξημένη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v