Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Περιφερειακά Αεροδρόμια: Τρεις παίκτες για δυο φιλέτα

Τις οικονομικές προσφορές αποσφραγίζει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ. Θα ζητηθούν βελτιωμένες προτάσεις αν η αποτίμηση των αεροδρομίων είναι υψηλότερη. Το προφίλ των τριών υποψηφίων επενδυτικών σχημάτων για τα δυο «πακέτα» αεροδρομίων.

Περιφερειακά Αεροδρόμια: Τρεις παίκτες για δυο φιλέτα

Σε χέρια ιδιωτών για τα επόμενα 40 χρόνια θα περάσουν 14 από τα μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Ο διαγωνισμός αποκρατικοποίησης, που ξεκίνησε στις αρχές του 2013, βαίνει προς ολοκλήρωση, καθώς σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στο άνοιγμα των οικονομικών προσφορών των τριών υποψηφίων.

Οι τεχνικές προσφορές των επενδυτικών σχημάτων CASA (Corporation America S.A.) – METKA Α.Ε., FRAPORT AG- SLENTEL Ltd και VINCI Airports S.A.S. – ΑΚΤOR Παραχωρήσεις Α.Ε. κρίθηκαν πλήρεις, σύμφωνα με τα κριτήρια που έχουν τεθεί, και στην χθεσινή συνεδρίασή του το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ ενέκρινε το πέρασμά τους στην τελική φάση του διαγωνισμού.

Μάλιστα η εξέλιξη «διέψευσε» και στην φημολογία των προηγούμενων ημερών που ανέφερε ότι η τεχνική προσφορά του ενός κοινοπρακτικού σχήματος δεν ήταν ικανοποιητική.

Σήμερα στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, πέρα από τις οικονομικές προσφορές, θα «αποκαλυφθεί» και η αποτίμηση των ανεξάρτητων αεροδρομίων, που διενεργήθηκε μέσα στο καλοκαίρι από ανεξάρτητο εκτιμητή.

Πρόκειται για το πλέον κρίσιμο σημείο της διαδικασίας, καθώς η στάθμιση της οικονομικής προσφοράς είναι ιδιαίτερα σημαντική στη λήψη της τελικής απόφασης. Χαρακτηριστικά, το προηγούμενο διάστημα πηγές προσκείμενες στο ΤΑΙΠΕΔ ανέφεραν ότι «η όλη διαδικασία θα κριθεί τελικά στο ύψος του προσφερόμενου τιμήματος». Είναι πιθανόν, σε περίπτωση που οι προσφορές των υποψήφιων επενδυτών υπολείπονται της αποτίμησης του εκτιμητή, το ΤΑΙΠΕΔ να ζητήσει από τα κοινοπρακτικά σχήματα να προχωρήσουν στην κατάθεση νέων, βελτιωμένων, προσφορών.

Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, η διαδικασία αξιολόγησης των δεσμευτικών προσφορών αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός των επόμενων ημερών, λαμβάνοντας υπόψη, όπως προβλέπεται, και τη γνώμη του συμβουλίου εμπειρογνωμόνων.

Η ανακοίνωση των πλειοδοτών, εφόσον δεν υπάρξουν εμπλοκές στη διαδικασία, αναμένεται να γίνει σύντομα.

Πληροφορίες από πηγές που παρακολουθούν από κοντά την προσπάθεια αποκρατικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων επισημαίνουν ότι οι υποψήφιοι επενδυτές, ανάλογα με τα αποτελέσματα, δεν αποκλείουν την κατάθεση ενστάσεων, ωστόσο αυτό θα κριθεί από τις λεπτομέρειες των προσφορών.

Αποκρατικοποίηση στο καλύτερο timing

Γεγονός είναι πάντως ότι το εγχείρημα αποκρατικοποίησης των αεροδρομίων προχωρά στην καλύτερη χρονική στιγμή, αφού τα φετινά ρεκόρ του ελληνικού τουρισμού αναμένεται να καταρριφθούν από τις υψηλότερες επιδόσεις που εκτιμάται ότι θα έχει ο κλάδος το 2015.

Η εξέλιξη αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική. Αρκεί μόνο να ληφθεί υπόψη ότι η συντριπτική πλειοψηφία των επισκεπτών της χώρας φτάνουν στην Ελλάδα αεροπορικώς. Οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι η κίνηση στα υπό αποκρατικοποίηση περιφερειακά αεροδρόμια από τα 20 εκατομμύρια επιβάτες φέτος, θα ξεπεράσει τα 22 εκατομμύρια την επόμενη χρονιά.

Στις δύο ομάδες που έχουν συγκροτηθεί περιλαμβάνονται τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας, πλην της Αθήνας και του Ηρακλείου. Ειδικότερα η πρώτη ομάδα αποτελείται από τα αεροδρόμια: Θεσσαλονίκης, Χανίων, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου και Καβάλας. Αντίστοιχα στην δεύτερη ομάδα έχουν ενταχθεί οι αερολιμένες: Ρόδου, Κω, Σκιάθου, Μυκόνου, Σαντορίνης, Σάμου και Μυτιλήνης.

Ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων από την αρχή συγκέντρωσε υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον καθώς 11 σχήματα μετείχαν στην αρχική φάση. Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού προχώρησαν 7 επενδυτικά σχήματα, εκ των οποίων, τελικώς, δεσμευτικές προσφορές κατέθεσαν τρεις κοινοπραξίες. Οι ανάδοχοι, που θα αναδειχθούν από την διαδικασία, θα πρέπει εντός ορισμένων προθεσμιών να πραγματοποιήσουν τις προβλεπόμενες επενδύσεις, ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να έχουν το δικαίωμα, στη συνέχεια, να προχωρήσουν στην αύξηση των χρεώσεων.

Το προφίλ των τριών επενδυτικών σχημάτων

Οι τρεις υποψήφιοι της τελικής φάσης του διαγωνισμού διαθέτουν σημαντική τεχνογνωσία και εμπειρία στον τομέα της διαχείρισης αεροδρομίων. Αναλυτικότερα:

- VINCI Airports S.A.S. – ΑΚΤOR Παραχωρήσεις Α.Ε (όμιλος Μπόμπολα). Ο γαλλικός κατασκευαστικός όμιλος την προηγούμενη χρονιά διά της θυγατρική του εταιρείας, Vinci Airports, την προηγούμενη χρονιά με προσφορά 3 δισ. ευρώ, ήταν ο πλειοδότης που ανέλαβε τη διαχείριση συνολικά δέκα αεροδρομίων της Πορτογαλίας (Πόρτο, Φάρο, Χόρτα, Μαδέιρα, Πόντα Δελγκάντα, Πόρτο Σάντο, Σάντα Μαρία, Φλόρες, Μπέιζα). Στη Γαλλία διαχειρίζεται τα αεροδρόμια της Ναντ, της Βρετάννης, του Κλερμόν-Φεράν, του Σαμπερί, του Πουατιέ, του Σεν Ναζέρ και του Πεΐ ντ' Ανσενί. Επιπλέον, ελέγχει τον αερολιμένα της Πνομ Πεν, στην Καμπότζη, και άλλα δύο αεροδρόμια της χώρας αυτής.

- Fraport AG - SLENTEL Ltd (όμιλος Κοπελούζου). Η διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης, το τρίτο μεγαλύτερο της Ευρώπης, συνεργάζεται ήδη με τον όμιλο Κοπελούζου στην περίπτωση του αεροδρομίου της Αγίας Πετρούπολης. Η Fraport διαχειρίζεται επίσης το Αεροδρόμιο του Καΐρου. Επίσης συμμετοχή και στους αερολιμένες: της Λιουμπλιάνα, του Ανόβερο, του Πούλκοβο στη Ρωσία, της Λίμα του Περού, της Αττάλειας στην Τουρκία, της Βάρνα και του Μπουργκάς στη Βουλγαρία, ενώ ελέγχει δύο διεθνείς αερολιμένες στη Σαουδική Αραβία.

- Corporation America S.A. – METKA Α.Ε. (όμιλος Μυτιληναίου). Ο αργεντίνικος όμιλος είναι ένα από τους μεγαλύτερους ιδιώτες διαχειριστές αεροδρομίων στον κόσμο με παρουσία σε 53 αεροδρόμια παγκοσμίως. Τα αεροδρόμια που διαχειρίζεται βρίσκονται κατά κύριο λόγο στην Αμερική, αλλά και την Ευρώπη. Να σημειωθεί ότι μεγάλη είναι η εμπειρία του αργεντίνικου ομίλου στη διαχείριση αεροδρομίων μεσαίου μεγέθους, με περίπλοκη δικτύωση και διαχείριση, χαρακτηριστικά δηλαδή που σε μεγάλο βαθμό που προσομοιάζουν με αυτά των ελληνικών αερολιμένων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v