Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τράπεζες: Ερχεται η ρύθμιση για το tax credit

Ως τις αρχές Σεπτεμβρίου η νομοθετική ρύθμιση. Τι προβλέπει το προσχέδιο. . Η ανησυχία για το χρέος και γιατί προκρίνεται το ισπανικό μοντέλο. Πώς ενισχύεται η κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών χωρίς επίπτωση στο χρέος.

Τράπεζες: Ερχεται η ρύθμιση για το tax credit

Άμεσα πρόκειται να κατατεθεί από την κυβέρνηση νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα επιτρέπει στις τράπεζες να μετατρέπουν τον αναβαλλόμενο φόρο σε φορολογική απαίτηση (tax credit), εξασφαλίζοντας έτσι πριν την ολοκλήρωση της άσκησης προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων ένα πρόσθετο κεφαλαιακό μαξιλάρι για τις τράπεζες.

Στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι η νομοθετική ρύθμιση να ψηφισθεί ως τις αρχές Σεπτεμβρίου, ώστε η αλλαγή της νομοθεσίας να συνυπολογισθεί στην άσκηση προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων, κάτι που αποτελεί και αίτημα της χώρας προς την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών έχει ήδη στα χέρια του προσχέδιο της ρύθμισης, το όποιο εκπόνησε ελεγκτική εταιρεία με διεθνή εμπειρία σε τέτοια θέματα, και έχει προβεί σε σειρά παρατηρήσεων. Η ρύθμιση αναμένεται να κατατεθεί με τη μορφή τροπολογίας σε νομοσχέδιο που θα είναι προς συζήτηση στη Βουλή.

Το προσχέδιο κινείται στην πεπατημένη αντίστοιχων ρυθμίσεων που έχουν εισάγει οι χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου (Πορτογαλία, Ισπανία, Ιταλία) και επιδιώκει να ενισχύσει κεφαλαιακά τις τράπεζες, χωρίς την ίδια στιγμή να αυξηθεί το χρέος της χώρας. Τη σχετική πρόθεση είχε αποκαλύψει το Euro2day, παρουσιάζοντας τις προτάσεις ξένων επενδυτών προς την κυβέρνηση για αντιγραφή του πορτογαλικού μοντέλου.

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες η ρύθμιση ακολουθεί τη λογική των αντίστοιχων ρυθμίσεων Πορτογαλίας και Ισπανίας. Το Δημόσιο δηλαδή, θα εγγυηθεί ότι θα δώσει ομόλογα ή μετρητά στις τράπεζες ακόμη και στην ακραία περίπτωση που δεν συμψηφίσουν τον αναβαλλόμενο φόρο με τα κέρδη της επόμενης 30ετίας.

Τα σημεία της ρύθμισης που παραμένουν υπό εξέταση αφορούν στο τι επιπτώσεις μπορεί να έχει στα δημοσιονομικά και το χρέος η παροχή εγγύησης από πλευράς Δημοσίου. Στελέχη ελεγκτικών εταιρειών σημειώνουν ότι με τα διεθνή λογιστικά πρότυπα δεν προκύπτει αύξηση του χρέους ή του δημοσιονομικού ελλείμματος παρά μόνο αν ασκηθεί η υποχρέωση παροχής εγγύησης μετά το πέρας της 30ετίας.

Προκειμένου πάντως να είναι απόλυτα σίγουρο το Υπουργείο Οικονομικών έχει ζητήσει διευκρινίσεις επί του θέματος.

Προκρίνεται το ισπανικό μοντέλο

Εφόσον δεν υπάρξει σχετικό μπλόκο από την Τρόικα, πρόθεση του υπουργείου είναι να ακολουθήσει το ισπανικό μοντέλο, χορηγώντας ως εγγύηση στις τράπεζες κρατικά ομόλογα στην περίπτωση που μετά τη παρέλευση 30ετίας δεν έχουν συμψηφίσει με κέρδη τον αναβαλλόμενο φόρο.

Στον αντίποδα απορρίπτεται η πρόταση για έκδοση conversion rights που προβλέπει ο αντίστοιχος πορτογαλικός νόμος. Δικαιωμάτων, δηλαδή, που θα εκδίδουν οι τράπεζες και θα αγοράζουν οι επενδυτές τα οποία θα μετατρέπονται υποχρεωτικά σε μετοχές, όταν η τράπεζα εμφανίζει ζημιές.

Με δεδομένο ότι το ΤΧΣ έχει εκδώσει warrants ως εργαλεία για την ιδιωτικοποίηση των τραπεζών κρίνεται ότι η έκδοση νέων δικαιωμάτων θα δημιουργούσε σύγχυση στους επενδυτές, λειτουργώντας εις βάρος των warrants.

Με λίγο από ιταλική συνταγή

Πέραν όμως του αναβαλλόμενου φόρου από τις ζημιές του PSI θα δοθεί στις τράπεζες και η δυνατότητα σχηματισμού φορολογικής απαίτησης για τις ζημιές που θα εγγράφουν από εδώ και εμπρός όταν αναδιαρθρώνουν ή ρυθμίζουν επιχειρηματικά δάνεια.

Η Ιταλία θεσμοθέτησε τη φορολογική απαίτηση (tax credit) για τις ζημιές που εγγράφουν οι τράπεζες, όταν προχωρούν σε ενεργητική αναδιάρθρωση επιχειρηματικών και μόνο δανείων. Το ύψος της ζημιάς που εκπίπτει αντιστοιχεί στο φορολογικό συντελεστή.

Την ιταλική συνταγή έχει προτείνει σε ανύποπτο χρόνο η PriceWaterhouseCoopers και σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζεται από το οικονομικό επιτελείο.

Τα οφέλη για τις τράπεζες

Η μετατροπή του αναβαλλόμενου φόρου σε απαίτηση έχει μεγάλη σημασία καθώς οι τέσσερις συστημικές τράπεζες, λόγω των τεράστιων ζημιών από το PSI+, έχουν αναγνωρίσει λογιστικά αναβαλλόμενο φόρο, αθροιστικού ύψους 11 δισ. ευρώ.

Με βάση τις λογιστικές καταστάσεις του α΄ τριμήνου η Eurobank έχει αναγνωρίσει αναβαλλόμενο φόρο ύψους 3 δισ., η Alpha και η Πειραιώς από 2,8 δισ. έκαστη και η Εθνική 2,4 δισ.. Η τελευταία έχει τη δυνατότητα να αναγνωρίσει λογιστικά επιπλέον 1,8 δισ. και από τη μέχρι τώρα τακτική της έχει φανεί ότι θα το κάνει σταδιακά στο μέλλον.

Αν η κυβέρνηση ακολουθήσει τo πορτογαλικό μοντέλο οι τράπεζες δεν θα χρειασθεί να (από)μειώνουν κατά 10% ετησίως τον αναβαλλόμενο φόρο από το 2015 ως το 2023. Αυτό σημαίνει ότι τα 11 δισ. ευρώ θα αναγνωριστούν από τώρα ως εποπτικά κεφάλαια και ο δείκτης Core Tier I θα είναι ισοδύναμος με αυτόν που θα ισχύει με την πλήρη εφαρμογή της Βασιλείας ΙΙΙ.

Mε τα υφιστάμενα δεδομένα η ΕΚΤ αναγνωρίζει ως εποπτικά κεφάλαια στο stress test τα 8,8 δισ. από τα 11 δισ. του αναβαλλόμενου λόγω της μείωσης του ποσού κατά 10% ετησίως την διετία 2015-16. Αν ο αναβαλλόμενος φόρος μετατραπεί σε απαίτηση θα προσμετρήσει στα εποπτικά κεφάλαια και τα 11 δισ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v