Τις βλέψεις τους και στο λιμάνι του Πειραιά, εν όψει της επικείμενης αποκρατικοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, επεκτείνουν οι Ρώσοι οι οποίοι εμφανίζονται, τουλάχιστον σε επίπεδο δηλώσεων, αποφασισμένοι να αποκτήσουν ισχυρή θέση σε βασικές υποδομές στις οποίες το Ελληνικό Δημόσιο έχει βάλει «πωλητήριο».
Μετά τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), για τον οποίο έχουν ξεκαθαρίσει εδώ και καιρό το ενδιαφέρον τους, αλλά και την συμμετοχή τους στους διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς και της επισκευαστικής εταιρείας ROSCO ( Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού- ΕΕΣΣΤΥ), οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι εμφανίζονται μεταξύ των ενδιαφερομένων και για τον ΟΛΠ.
Το σχετικό ενδιαφέρον για την αγορά μετοχών του ελληνικού δημοσίου στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά εξέφρασε ο Διευθύνων Σύμβουλος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων (RZD), Βλαντιμίρ Γιακούνιν, ο οποίος δήλωσε ότι η εταιρεία του εξετάζει με ενδιαφέρον το αν στον ΟΛΠ υπάρχουν ευκαιρίες για σιδηροδρομικές μεταφορές. Η δήλωση του στενού φίλου και συνεργάτη του προέδρου Πούτιν, που είναι επικεφαλής μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες στη Ρωσία, μένει τώρα να επιβεβαιωθεί και στην πράξη με την εκδήλωση αρχικού ενδιαφέροντος στην πρώτη φάση της διαδικασίας για την πώληση του 67% του ΟΛΠ, στις 28 Απριλίου.
Ο κ. Γιακούνιν στις δηλώσεις του προσέθεσε ότι οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι διατηρούν το ενδιαφέρον τους να την απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το λιμένα της Θεσσαλονίκης και της επισκευαστικής εταιρείας ROSCO και αναμένουν τις αποφάσεις της ελληνικής πλευράς.
Μάλιστα ο Ρώσος αξιωματούχος δεν παρέλειψε σ να αφήσει αιχμές για την διαδικασία που ακολουθείται στην περίπτωση της αποκρατικοποίησης της σιδηροδρομικής εταιρείας σημειώνοντας ότι η ρωσική εταιρεία δεν έχει ακόμη λάβει «από τους Έλληνες την τελική απόφασή τους πώς θα προχωρήσουν την ιδιωτικοποίηση, γιατί συνεργάζονται με την ΕΕ και η ΕΕ τώρα λέει: Ας μην διαγράψουμε τα χρέη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ας την ιδιωτικοποιήσετε πρώτα. Όμως έτσι δεν μπορεί να γίνει. Θα δούμε τι θα κάνουμε».
Με ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ ζητούν αποκρατικοποίηση – πακέτο
Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, οι οποίοι στους διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco κατέρχονται με την συνεργασία της ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ, έχουν εδώ και καιρό ξεκαθαρίσει ότι το ενδιαφέρον για τις εταιρείες του σιδηρόδρομου υπάρχει εφόσον πάει «πακέτο» με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος και για τον ΟΛΠ, για τον οποίο έως τώρα δεν είχαν, τουλάχιστον επισήμως, αφήσει να φανεί ότι περιλαμβάνεται στα σχέδιά τους, επιβεβαιώνει όσους υποστηρίζουν ότι στρατηγική της ρωσικής «αρκούδας» είναι να χρησιμοποιήσει την Ελλάδα ως σταθμό διαμετακόμισης σημαντικών εμπορικών ροών.
Αποκτώντας τον έλεγχο ενός ή και περισσότερων ελληνικών λιμανιών – κατά καιρούς πληροφορίες φέρουν και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης να περιλαμβάνεται στο σχεδιασμό τους – αλλά και της σιδηροδρομικής εταιρείας οι RZD θα μπορούν να διαμετακομίζουν μέσω της Ελλάδας εμπορεύματα τα οποία θα μεταφέρουν τα πλοία που διαπλέουν το Σουέζ. Με τον τρόπο αυτόν ισχυροποιούν τη θέση τους στην ευρωπαϊκή εφοδιαστική αλυσίδα.
Παράλληλα αυτονομούνται από την χρήση των λιμανιών της Βόρειας Ευρώπης, η χρήση των οποίων για τα εμπορεύματα που έρχονται μέσω του Σουέζ, είναι όχι μόνο περισσότερα χρονοβόρα, αλλά έχει και υψηλότερο κόστος.
Οι «μνηστήρες»
Πέραν της Cosco, της οποίας το ενδιαφέρον είναι δεδομένο, ενδιαφέρον για τον ΟΛΠ έχει εκφράσει και η New Zeland Super Fund, ενώ στη λίστα των πιθανών μνηστήρων περιλαμβάνονται ακόμη η Dubai Ports World αλλά και η ΜSC.
Ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά θα γίνει σε δύο φάσεις. Στην πρώτη θα υπάρξει η εκδήλωση ενδιαφέροντος από τους υποψηφίους και όσοι εξ' αυτών περάσουν στην επόμενη φάση θα κληθούν σε διάστημα τριών περίπου μηνών να υποβάλλουν τις δεσμευτικές προσφορές τους.
Το επόμενο διάστημα αναμένεται να γίνει αναθεώρηση ή τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης που έχει συνάψει ο ΟΛΠ με το Ελληνικό Δημόσιο ώστε εισαχθούν σε αυτή μα σειρά από παραμέτρους που κρίνονται απαραίτητες και σχετίζονται κατά κύριο λόγο με τις δραστηριότητες της ακτοπλοϊας, ενώ θα προβλέπονται και οι επενδύσεις που πρέπει να υλοποιηθούν.
Προκειμένου να έχουν δυνατότητα συμμετοχής το διαγωνισμό οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να διαθέτουν ίδια κεφάλαια 250 εκατ. ευρώ και εμπειρία διαχείρισης εμπορευματικών σταθμών με ετήσια ικανότητα 750.000 εμπορευματοκιβωτίων, ή τερματικό σταθμό διακίνησης αυτοκινήτων ετήσιας ικανότητας 400.000 οχημάτων ή ακτοπλοϊκό τερματικό σταθμό που διακινεί περισσότερους από 1 εκατομμύριο επιβάτες.