Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στουρνάρας: Λύση στο χρέος το α' 6μηνο

Αισιόδοξος δηλώνει ο Γιάννης Στουρνάρας για τη δυνατότητα να δοθεί λύση στο χρέος το α' εξάμηνο. Πώς απαντά στα επικριτικά γερμανικά δημοσιεύματα. Ποιες είναι οι προτεραιότητες για την ελληνική προεδρία.

Στουρνάρας: Λύση στο χρέος το α 6μηνο

Την εκτίμηση ότι μπορεί να υπάρξει απόφαση για το ζήτημα του ελληνικού χρέους εντός του α΄εξαμήνου εξέφρασε ο Γιάννης Στουρνάρας, στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου για την ανάληψη της ελληνικής προεδρίας.

Ο υπουργός Οικονομικών διευκρίνισε ότι εάν τηρηθεί ο αρχικός προγραμματισμός οι αποφάσεις μπορεί να ληφθούν ως το τέλος Ιουνίου και σημείωσε ότι από τον Απρίλιο, οπότε θα υπάρξει πιστοποίηση των ελληνικών δημοσιονομικών στοιχείων από τη Eurostat, έως τον Ιούνιο υπάρχει αρκετό περιθώριο ώστε να καταλήξει η συμφωνία.

Απαντώντας άλλωστε σε ερωτήσεις για το εάν τα τελευταία αρνητικά δημοσιεύματα, κυρίως στον γερμανικό τύπο, αντανακλούν εχθρικό κλίμα των Ευρωπαίων εταίρων απέναντι στη χώρα, υπογράμμισε «δεν βλέπω κανένα εχθρικό ή αρνητικό κλίμα για την Ελλάδα στο Eurogroup», ενώ νωρίτερα είχε τονίσει την άριστη όπως είπε συνεργασία ανάμεσα στο Βερολίνο και την Αθήνα.

Αναφορικά με το εάν η ανάληψη της προεδρίας της Ε.Ε. βοηθά στη διευθέτηση κρίσιμων ελληνικών ζητημάτων, ο υπουργός Οικονομικών απάντησε μάλλον διπλωματικά λέγοντας πως «πάντα μια καλή προεδρία βοηθά, είναι κυρίως όμως τα επιτεύγματα της δημοσιονομικής πολιτικής αυτά που βοηθούν και όχι αυτή καθαυτήν η προεδρία».

Περιγράφοντας άλλωστε τις προτεραιότητές της, μεταξύ των οποίων η τραπεζική ένωση, η έκθεση Λικάνεν για την εξασφάλιση της ευστάθειας των τραπεζών, η εμβάθυνση της ΟΝΕ, σε συνδυασμό με μεταρρυθμίσεις για δημιουργία θέσεων εργασίας και ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, αλλά και η πρόταση οδηγίας για ενοποιημένη βάση φορολογίας επιχειρήσεων στην Ε.Ε. και υιοθέτηση οδηγίας για φορολόγηση αποταμιεύσεων, ο κ. Στουρνάρας δήλωσε ότι «θα δουλέψουμε με αυταπάρνηση από το πρωί ως το βράδυ για μια προεδρία αντάξια της Ιστορίας μας».

Σχολιάζοντας το θέμα που ανέκυψε αναφορικά με το γεγονός ότι το Δημόσιο θα πληρώνει μικρότερο τόκο όταν καθυστερεί τις οφειλές έναντι αυτού που ζητά από τους φορολογούμενους, σημείωσε ότι ως τώρα το κράτος δεν πλήρωνε καθόλου, ενώ αιτιολόγησε τη διαφορά λέγοντας ότι υπάρχει ο παράγοντας ρίσκου που δεν υφίσταται από την πλευρά του Δημοσίου, το οποίο πάντα θα πληρώνει στην ώρα του.

Οι προτεραιότητες της προεδρίας

Ξεκινάμε την προεδρία ως χώρα όχι σε κρίση, αλλά ως χώρα σε ανάκαμψη και έχουμε ένα αρκετά βαρύ πρόγραμμα μπροστά μας, ιδιαίτερα εμείς που θα είμαστε στο ECOFIN, όπου υπάρχουν τρεις «περιοχές» που θα καταλάβουν την ελληνική προεδρία στο επόμενο εξάμηνο, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών.

Η πρώτη περιοχή έχει να κάνει με τη μακροοικονομική πολιτική - αυτό που λέμε με την «εμβάθυνση της ΟΝΕ». Εκεί το ζήτημα είναι κυρίως ο καλύτερος συντονισμός των πολιτικών και η κοινωνική συνοχή. Δηλαδή αν θα μπορούσα να βάλω έναν τίτλο, αυτόν θα διάλεγα να βάλω.

Τα θέματα που θα απασχολήσουν την ελληνική προεδρία στον χώρο αυτό είναι τα εξής:

Το ευρωπαϊκό εξάμηνο που έχει να κάνει με τον ετήσιο οικονομικό προγραμματισμό και με τις ειδικές συστάσεις σε κάθε χώρα. Αυτό θα είναι το ζήτημα που θα πρέπει να διαχειριστεί η ελληνική προεδρία.

Το δεύτερο είναι η εμβάθυνση της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης, που έχει να κάνει με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα, ακολουθώντας τις οδηγίες του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Δεκεμβρίου, μεταρρυθμίσεις, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και κοινωνική συνοχή.
Εκεί η ελληνική προεδρία πρέπει να θέσει προτεραιότητες, γιατί είναι πάρα πολλά τα θέματα, και να δουλέψει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και με τις χώρες-μέλη και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και φυσικά να διευκολύνει τη συζήτηση.

Το τρίτο θέμα είναι η οικονομική διακυβέρνηση, τα περίφημα 6 pack και 2 pack legislation, όπου υπάρχουν κανόνες για το πώς η δημοσιονομική προσαρμογή θα γίνει όσο πιο αποτελεσματική γίνεται. Σε αυτό ξέρετε κι εμείς έχουμε τον οργανικό νόμο για το δημοσιονομικό έλλειμμα και ο σκοπός της προεδρίας είναι ακριβώς πώς να θέσει προτεραιότητες, ούτως ώστε τα θέματα στα build and growth facts, του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, να προωθηθούν κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Το τέταρτο θέμα είναι η εκπροσώπηση στο G20 των υπουργών Οικονομικών, των διοικητών κεντρικών τραπεζών και των υφυπουργών, όπου εκεί, όπως ξέρετε, την προεδρία την έχει σήμερα η Αυστραλία. Η ελληνική προεδρία θα προσπαθήσει να συντονιστεί όσο το δυνατόν καλύτερα και να παρουσιάσει τις θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά εξελίξεις στην παγκόσμια οικονομία, την οικονομική ανάπτυξη, τη χρηματοδότηση και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Το πέμπτο θέμα -η πέμπτη θεματική στο πλαίσιο που αφορά ιδιαίτερα την Ελλάδα- έχει να κάνει με μακροχρόνια χρηματοδότηση των οικονομιών και κυρίως με πρωτοβουλίες για τη χρηματοδότηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Εκεί μάλιστα θα έχουμε συζήτηση και στο άτυπο ECOFIN που θα γίνει στην Αθήνα την 1η Απριλίου. Εκεί ο σκοπός μας είναι να προωθήσουμε τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Το έκτο θέμα έχει να κάνει με έναν κανονισμό για το ισοζύγιο πληρωμών, που αφορά κυρίως χρηματοδότηση χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δεν ανήκουν στο ευρώ. Στόχος μας είναι εάν μπορούμε να πιέσουμε για μία συμφωνία.

Το έβδομο και το όγδοο θέμα είναι λιγότερο σημαντικά. Έχουν να κάνουν με την εκπροσώπηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για παράδειγμα στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, πώς θα μπορεί να εκπροσωπηθεί καλύτερα και με καλύτερο συντονισμό.

Το τελευταίο θέμα αφορά ειδικότερα ζητήματα, όπως τη βοήθεια στην Τυνησία, την αύξηση του κεφαλαίου του European Investment Fund και άλλα.

Η δεύτερη περιοχή ενδιαφέροντος για το ECOFIN έχει να κάνει με την τραπεζική ένωση και τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες. Στόχος της τραπεζικής ένωσης είναι η χρηματοοικονομική σταθερότητα. Τα θέματα που αφορούν τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες έχουν στόχο κυρίως την προστασία του καταναλωτή, την εναρμόνιση των κανόνων και τη διαφάνεια.

Εκεί υπάρχουν τέσσερις περιοχές ενδιαφέροντος: Η πρώτη αφορά την τραπεζική ένωση. Στόχος της ελληνικής προεδρίας είναι ο ενιαίος μηχανισμός εξυγίανσης το Single Reservation Mechanism, πώς θα μπορέσουμε να συζητήσουμε με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και να υπάρξει ένας συμβιβασμός μεταξύ των αποφάσεων του ECOFIN που ελήφθησαν τον Δεκέμβριο και προτείνουν έναν συγκεκριμένο τρόπο προώθησης της τραπεζικής ένωσης και των απόψεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Αυτό κατά την άποψή μου είναι και το σημαντικότερο καθήκον που έχουμε στον τομέα αυτόν.

Κατόπιν υπάρχουν κάποια θέματα που αφορούν χρηματοοικονομικές υπηρεσίες που δεν έχουν να κάνουν με τραπεζική ένωση, αλλά είναι πάρα πολύ σημαντικά, όπως το δικαίωμα να έχουν όλοι οι πολίτες τουλάχιστον έναν λογαριασμό στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ο κανονισμός για τις πληρωμές που έχει να κάνει με όρια, το πόσο μπορούν οι τράπεζες να επιβάλλουν προμήθειες σε διασυνοριακές συναλλαγές. Έχουμε να κάνουμε με την οδηγία MiFID, δηλαδή για τις αγορές κεφαλαίου, ζήτημα αρκετά ώριμο, και θα έλεγα ότι είναι δεύτερο σε προτεραιότητα μετά την τραπεζική ένωση.

Αυτό αφορά τη διαφάνεια στις συναλλαγές, στις αγορές κεφαλαίου αλλά και ομολόγων και την εισαγωγή νέων κανόνων για διαφάνεια. Όχι μόνο σε μετοχές, αλλά και σε ομόλογα και σε άλλα χρηματοοικονομικά προϊόντα.
Άλλη οδηγία που θα προωθήσουμε έχει να κάνει με τα money market funds, δηλαδή με συλλογικές επενδύσεις. Επίσης σημαντικό ζήτημα είναι το anti-money laundering, δηλαδή η οδηγία για το ξέπλυμα χρήματος.

Τέλος, μετά το ζήτημα που ανέκυψε με το σκάνδαλο στο Libor, τι είδους benchmarks, τι είδους πρότυπα πρέπει να προωθηθούν στη συμπεριφορά των συμμετεχόντων στην αγορά αυτή.

Ένα πολύ σημαντικό θέμα που θα έρθει στο δεύτερο μέρος της προεδρίας μας έχει να κάνει με την έκθεση Liikanen, που αφορά κυρίως αυτό που λέμε το πώς ν' αποφύγουμε το too big to fail για τις τράπεζες, δηλαδή το πώς θα εξασφαλίσουμε την ευστάθεια των μεγάλων πιστωτικών ιδρυμάτων. Αυτό είναι πάρα πολύ πιθανό να συζητηθεί μάλιστα και στο άτυπο ECOFIN την 1η Απριλίου στην Αθήνα.

Το τελευταίο θέμα, η τελευταία θεματική ενότητα, έχει να κάνει με φορολογικά ζητήματα και με τον Προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εκεί τα θέματα που θα μας απασχολήσουν αφορούν την προσπάθεια για τη μη διάβρωση της φορολογικής βάσης και μετατόπισης κερδών και αφορά και τον ΟΟΣΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ένα άλλο σημαντικό θέμα έχει να κάνει με το πώς μπορεί να φορολογείται η ψηφιακή οικονομία, τι κανόνες θα υπάρξουν για τη φορολόγησή της.

Το τρίτο σημαντικό ζήτημα που σχετίζεται με την άμεση φορολογία είναι η υιοθέτηση πρότασης αναθεώρησης της οδηγίας για φορολόγηση τόκων των αποταμιεύσεων, όπου ακόμα δεν έχει υπάρξει συμφωνία και η ελληνική προεδρία καλείται να διαχειριστεί και να επιτύχει έναν συμβιβασμό.

Στο ίδιο αντικείμενο είναι η επέκταση της αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών σχετικά με ζητήματα φορολογικά. Εδώ η ελληνική προεδρία στοχεύει μέσω τεχνικών συζητήσεων αφενός να συνεισφέρει στην ανάπτυξη της σημαντικής ενότητας των σχολείων του παγκόσμιου προτύπου του ΟΟΣΑ και αφετέρου έπειτα από επεξεργασία να υιοθετηθεί η πρόταση τροποποίησης της οδηγίας για διοικητική συνεργασία, δηλαδή για την ανταλλαγή πληροφοριών.

Επίσης, σημαντικό θέμα είναι η πρόταση Οδηγίας για κοινή ενοποιημένη βάση φορολογίας εταιρειών. Όλα αυτά έχουν να κάνουν με το να μην υπάρχει διάβρωση της φορολογικής βάσης μέσω φορολογικού ανταγωνισμού, μετατόπισης κερδών από τη μία χώρα στην άλλη, εκμεταλλευόμενες διάφορες εταιρείες τα διαφορετικά φορολογικά καθεστώτα.

Στην έμμεση φορολογία, κυρίως το ζήτημα που θα προωθήσουμε είναι ένα κοινό σύστημα ΦΠΑ όσον αφορά τη μεταχείριση κουπονιών, που κυρίως έχει να κάνει με φορολόγηση ηλεκτρονικών ή τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών εντός της Ένωσης από 1η/1/2015.

Ένα πολύ σημαντικό ζήτημα είναι να δούμε αν θα υπάρξει τελικά συμφωνία για πρόταση οδηγίας για την καθιέρωση κοινού συστήματος φόρου χρηματοπιστωτικών συναλλαγών. Εκεί όπως ξέρετε, 11 κράτη-μέλη μεταξύ των οποίων και η χώρα μας, δηλαδή η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία, η Αυστρία, η Ελλάδα, το Βέλγιο, η Εσθονία, η Σλοβακία, η Σλοβενία, η Ισπανία και η Αυστρία έλαβαν έγκριση από το Συμβούλιο να υιοθετήσουν έναν τέτοιο φόρο μέσω μιας ενισχυμένης συνεργασίας, απόφαση η οποία λαμβάνει χώρα για πρώτη φορά σε φορολογικά ζητήματα.
Αυτή η απόφαση έχει προσβληθεί από ορισμένες χώρες και εδώ, λόγω του υψηλού πολιτικού ενδιαφέροντος, και καθώς έχει ολοκληρωθεί η πρώτη ανάγνωση του φακέλου, η ελληνική προεδρία θα προσπαθήσει να υιοθετήσει έστω και μια μερική συμβιβαστική πρόταση μεταξύ των 11 κρατών-μελών, πιθανόν στο ECOFIN του Φεβρουαρίου και του Μαΐου.

Υπάρχουν μια σειρά τελωνειακά θέματα που κι εκεί έχουν να κάνουν κυρίως με σύγκληση κανόνων και κανονισμών. Έχουν να κάνουν με αμοιβαία συνδρομή μεταξύ Διοικητικών Αρχών των κρατών-μελών, για παράδειγμα για τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων και επίσης για τη θέσπιση υποχρέωσης των δημοσίων και ιδιωτικών φορέων να παρέχουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή πληροφορίες για την εν λόγω διακίνηση.

Επίσης, η ομάδα τελωνειακής συνεργασίας θα συντονίσει την εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κύκλου Πολιτικής για τις προτεραιότητες αυτού που ονομάζεται σοβαρό και οργανωμένο διεθνές έγκλημα, όπως είναι η παράνομη μετανάστευση, η εμπορία ανθρώπων, τα παραποιημένα προϊόντα, η απάτη σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης, τα ναρκωτικά, το ηλεκτρονικό έγκλημα, πυροβόλα όπλα και το έγκλημα κατά ιδιοκτησίας, υπογράμμισε ο κ. Στουρνάρας.

Ποιες αρμοδιότητες αναλαμβάνει ο Χρ. Σταϊκούρας

Ένα σημαντικό θέμα είναι τα δημοσιονομικά και ο προϋπολογισμός όπου εκεί έχουμε εκχωρήσει στον κ. Σταϊκούρα την αρμοδιότητα να χειριστεί το θέμα εκ μέρους της προεδρίας, ανέφερε ο κ. Στουρνάρας.

Σ' αυτό το κομμάτι του προϋπολογισμού 6 είναι τα σημεία στα οποία θα επικεντρωθεί η ελληνική προεδρία.

Το πρώτο αφορά το 2014. O στόχος είναι η διασφάλιση με βάση τη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση της ομαλής εκτέλεσης του προϋπολογισμού της τρέχουσας χρήσης του 2014.

Η δεύτερη ενότητα, πρόδηλη, αφορά τις κατευθυντήριες γραμμές και τον προϋπολογισμό του 2015. Αυτός θα οριστικοποιηθεί το β' εξάμηνο, αλλά οι κατευθυντήριες γραμμές θα είναι το α΄ εξάμηνο, λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη για ρεαλιστικές προβλέψεις ώστε να αποφευχθεί και πάλι το φαινόμενο διαδοχικών διορθωτικών προϋπολογισμών - εννιά έγιναν το 2013. Η τρίτη ενότητα είναι η χορήγηση απαλλαγής στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2012.

Η τέταρτη είναι η παρακολούθηση της εφαρμογής των διατάξεων του νέου δημοσιονομικού κανονισμού και ενδεχομένως η αναθεώρηση κάποιων διατάξεων αυτού. Η πέμπτη ενότητα είναι η προστασία των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης εστιάζοντας στο πεδίο της καταπολέμησης της απάτης στην εκτέλεση του κοινοτικού προϋπολογισμού.

Η έκτη και τελευταία ενότητα είναι η περαιτέρω επεξεργασία αξιολόγηση και δυνητικά μελλοντική αναθεώρηση του συστήματος ιδίων πόρων, με στόχο την εξασφάλιση της συνέχισης στην έγκαιρη και ομαλή χρηματοδότηση όμως των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τόνισε ο κ. Στουρνάρας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v