Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πρόστιμα «φωτιά» για ληξιπρόθεσμες οφειλές

Τόκους αλλά και... πέναλντι που φτάνει ως το 30% θα πρέπει να πληρώνει ο φορολογούμενος για τα ληξιπρόθεσμα χρέη. Υποχρεωτική η ενημέρωση πριν από την κατάσχεση ακινήτου, σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο. Παραμένει ο χαμηλός ΦΠΑ σε εστίαση. Μπλόκο και σε ΠΑΕ.

Πρόστιμα «φωτιά» για ληξιπρόθεσμες οφειλές

Βαριές καμπάνες προστίμων, από τον δεύτερο κιόλας μήνα, όπου μια οφειλή προς το Δημόσιο θα γίνει ληξιπρόθεσμη, καθιερώνει το υπουργείο Οικονομικών με διάταξη νόμου η οποία περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για τους πλειστηριασμούς.

Από την 1η Ιανουαρίου 2014, σε κάθε ληξιπρόθεσμη οφειλή προς το Δημόσιο θα επιβάλλεται τόκος αλλά και πρόστιμα τα οποία θα ξεκινούν από 10% και θα φτάνουν έως και 30%, αντί της μηνιαίας προσαύξησης 2,5% που ισχύει σήμερα.

Με τον τρόπο αυτό, το υπουργείο Οικονομικών επιχειρεί να οδηγήσει στα ταμεία της εφορίας, όσο το δυνατόν νωρίτερα -υπό την απειλή τσουχτερού προστίμου στην αρχή- τους φορολογούμενους με ληξιπρόθεσμες οφειλές.

Με άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου, διατηρείται και το 2014 ο χαμηλός συντελεστής ΦΠΑ στην εστίαση, ορίζεται η υποχρέωση της φορολογικής διοίκησης να ενημερώνει τους οφειλέτες αν πρόκειται να γίνει κατάσχεση στο σπίτι τους και διευκρινίζεται ότι ο φορολογούμενος μπορεί να διαλέξει ποιο από τα ληξιπρόθεσμά του θα πληρώσει πρώτο μόνο στην περίπτωση οικειοθελούς συμμόρφωσης. Σε αντίθετη περίπτωση, όπου γίνεται κατάσχεση ή συμψηφισμός, η εφορία επιλέγει ποια οφειλή θα εξοφληθεί πρώτη.

Αναλυτικά με τις φοροδιατάξεις του νομοσχεδίου:

1. Παραμένει ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ 13% στην εστίαση μέχρι τις 31-12-2014. «Η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου δεν οδήγησε σε σημαντική μείωση των εσόδων του Δημοσίου» αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου και σημειώνεται ότι οι προτεινόμενες διατάξεις έχουν στόχο τη διατήρηση των τελικών τιμών στον τομέα και της ανταγωνιστικής θέσης στον τουρισμό, καθώς και τον περαιτέρω περιορισμό της φοροδιαφυγής. Ωστόσο η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους μιλά για απώλειες εσόδων 44 - 107 εκατ. ευρώ από τον μειωμένο συντελεστή.

2. Τέλος στις προσαυξήσεις ληξιπρόθεσμης οφειλής (2,5% για κάθε μήνα καθυστέρησης). Έρχονται μηνιαίοι τόκοι και πρόστιμο εκπρόθεσμης καταβολής, για οφειλές που βεβαιώνονται από την 1η-1-2014. Το επιτόκιο αναμένεται να καθοριστεί σε 8,5% σε ετήσια βάση ή 0,7% για κάθε μήνα καθυστέρησης και μπαίνει «καπέλο» πριν από το πρόστιμο.

Αν οποιοδήποτε ποσό χρέους δεν καταβληθεί το αργότερο εντός 2 μηνών από την παρέλευση της προθεσμίας πληρωμής, εκτός από τους τόκους επιβάλλεται και πρόστιμο 10% επί του χρέους που δεν καταβλήθηκε εμπρόθεσμα.

Μετά την πάροδο ενός έτους, το πρόστιμο ανεβαίνει σε 20% και μετά από δύο χρόνια φτάνει στο 30%. Αν ο οφειλέτης αρχίσει να πληρώνει, πρώτα ξεπληρώνει τα έξοδα είσπραξης και στη συνέχεια τους τόκους και το πρόστιμο και στο τέλος το αρχικό ποσό της οφειλής.

Οι τόκοι και τα πρόστιμα υπολογίζονται και για έσοδα υπέρ ΟΤΑ, Ειδικών Ταμείων και Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου που συνεισπράττονται με τα δημόσια έσοδα από τη φορολογική διοίκηση. Προβλέπεται απαλλαγή από τόκους και πρόστιμα μόνο για λόγους ανωτέρας βίας (το αίτημα υποβάλλεται γραπτώς στον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων ο οποίος απαντά εντός 30 ημερών) και εφόσον έχει εξοφληθεί στο σύνολό της η αρχική οφειλή.

Από τους τόκους και τα πρόστιμα γλιτώνουν εκτός από τους στρατευμένους (ισχύουν ήδη σχετικές διατάξεις) και οι ανήλικοι για όσο διάστημα στερούνται εκπροσώπηση και επί ένα εξάμηνο μετά την απόκτηση αυτής. Όλες οι παραπάνω διατάξεις εφαρμόζονται από την 1η Ιανουαρίου 2014.

3. Μπορούν να εισπράττονται από τη φορολογική διοίκηση (Δ.Ο.Υ., τελωνεία) και κάθε είδους χρηματικές αποζημιώσεις που επιδικάζονται ή επιβάλλονται υπέρ του Δημοσίου στο πλαίσιο ποινικών δικών που αφορούν αδικήματα προβλεπόμενα από τη φορολογική και την τελωνειακή νομοθεσία, όπως η αποζημίωση υπέρ του Δημοσίου για ηθική βλάβη στο πλαίσιο ποινικής δίκης για αδικήματα φοροδιαφυγής ή λαθρεμπορίας, οι χρηματικές ποινές στο πλαίσιο της λαθρεμπορίας κ.λπ., χωρίς βεβαίως να αποκλείεται και η βεβαίωση κατά το έως σήμερα υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο.

4. Σε περίπτωση οφειλέτη με πολλές ληξιπρόθεσμες οφειλές, εφόσον γίνεται κατάσχεση ή αυτεπάγγελτος συμψηφισμός, αυτός δεν μπορεί να διαλέξει ποιο χρέος εξοφλεί με την κατάσχεση. Επιλέγει η φορολογική διοίκηση. Μπορεί να διαλέξει τη σειρά εξόφλησης στην περίπτωση ρύθμισης.

5. Υποχρεωτική η κοινοποίηση ατομικής ειδοποίησης (ταχυδρομικά, με ηλεκτρονικά μέσα ή με επίδοση μέσω δικαστικού κλητήρα), για τη λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης κατά της ακίνητης περιουσίας του οφειλέτη. Με άλλη διάταξη στο νομοσχέδιο για τον φόρο ακινήτων πάντως, καταργείται η υποχρέωση ειδοποίησης προκειμένου για κατασχέσεις εις χείρας τρίτων.

6. Αποφάσεις δικαστηρίου ή διοικητικού οργάνου για αναστολή δεν μπλοκάρουν τους συμψηφισμούς.

7. Διευρύνονται οι αρμοδιότητες του Χάρη Θεοχάρη. Αποκλειστική αρμοδιότητα του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων για την είσπραξη εσόδων με βάση τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (κατασχέσεις).

8. Συγχωνεύονται οι Γενικές Διευθύνσεις Φορολογίας και Φορολογικών Ελέγχων σε μία Γενική Διεύθυνση Φορολογικής Διοίκησης για λόγους καλύτερου συντονισμού και αποτελεσματικότητας.

Φορομπλόκο σε περιπτώσεις ειδικής εκκαθάρισης των ΠΑΕ

Στο νομοσχέδιο περιελήφθη και ρύθμιση για τις ΠΑΕ, η οποία όμως αποσύρθηκε το πρωί της Παρασκευής και... επέστρεψε το απόγευμα. Όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, σε περιπτώσεις ειδικής εκκαθάρισης Ποδοσφαιρικών Ανωνύμων Εταιρειών που δεν διαθέτουν κινητή ή ακίνητη περιουσία, για την εξόφληση των ληξιπροθέσμων υποχρεώσεών τους προς το Δημόσιο, είναι δυνατόν, κατόπιν αίτησης του εκκαθαριστή, η οποία γίνεται δεκτή με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, το Δημόσιο να αποδέχεται την εκχώρηση των απαιτήσεων, από σύμβαση ή αδικοπραξία, του υπό ειδική εκκαθάριση νομικού προσώπου κατά τρίτων, εφόσον αυτές έχουν αναγνωριστεί με τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις. Η αίτηση του προηγούμενου εδαφίου συνοδεύεται απαραίτητα από:

α)επικυρωμένο αντίγραφο των εκδοθεισών δικαστικών αποφάσεων, β) πιστοποιητικό τελεσιδικίας τους και γ) έκθεση ορκωτών ελεγκτών, από την οποία προκύπτει η έλλειψη ακίνητης ή κινητής περιουσίας του υπό ειδική εκκαθάριση νομικού προσώπου, για την ικανοποίηση των απαιτήσεων του Δημοσίου. Η απόφαση του Γενικού Γραμματέα, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο, εκδίδεται εντός τριάντα ημερών από την κατάθεση της αιτήσεως.

Η σύμβαση εκχώρησης συνάπτεται μεταξύ του εκκαθαριστή του νομικού προσώπου, ο οποίος ενεργεί για λογαριασμό του εκχωρητή, και του προϊσταμένου της αρμόδιας φορολογικής αρχής του υπό ειδική εκκαθάριση νομικού προσώπου, ο οποίος ενεργεί για λογαριασμό του Δημοσίου, εντός τριάντα ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης του Γενικού Γραμματέα της πρώτης παραγράφου.

Μετά την αναγγελία της εκχώρησης στους οφειλέτες, το Δημόσιο υπεισέρχεται αυτοδικαίως στα δικαιώματα του εκχωρητή και δύναται να παρίσταται και ως πολιτικώς ενάγων σε κάθε ποινική δίκη, η οποία άρχεται μετά τον χρόνο αυτό, σχετική με αδίκημα, με το οποίο συνδέονται οι εκχωρηθείσες απαιτήσεις, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης νόμου.

Η εκχώρηση, σύμφωνα με τις διατάξεις των προηγούμενων παραγράφων, δεν επηρεάζει την προβλεπόμενη από γενικές ή ειδικές διατάξεις ευθύνη της υπό ειδική εκκαθάριση Ποδοσφαιρικής Ανώνυμης Εταιρείας καθώς και την προσωπική ευθύνη κάθε τρίτου συνυποχρέου με αυτή, έναντι του Ελληνικού Δημοσίου, για τις σχετικές με την εκχώρηση οφειλές, ούτε οποιαδήποτε άλλη προβλεπόμενη από κάθε διάταξη ευθύνη τους. Το Ελληνικό Δημόσιο, και μετά την εκχώρηση, δεν κωλύεται να λάβει οποιοδήποτε προβλεπόμενο από τις κείμενες διατάξεις μέτρο αναγκαστικής εκτέλεσης για την είσπραξη της οφειλής και κατά των προσώπων του προηγούμενου εδαφίου.

 

***Το νομοσχέδιο για τους πλειστηριασμούς και η αιτιολογική έκθεση δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό". 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v