Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΥΠΟΙΚ: Ράβει κουστούμι για αποθεματικά

Αναδρομικό λογαριασμό και προσαυξήσεις ...δεκαετίας στέλνει το ΥΠΟΙΚ σε εκατοντάδες επιχειρήσεις για τα «αφορολόγητα» αποθεματικά επενδύσεων των χρήσεων 2004-2005. Κρίθηκαν ως παράνομη ενίσχυση από ΕΕ. ΟΛΗ η εγκύκλιος.

ΥΠΟΙΚ: Ράβει κουστούμι για αποθεματικά

Τρελά «κοστούμια» φόρων με προσαυξήσεις κοντά στα δέκα χρόνια μπορεί να προκύψουν για εκατοντάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες κάνοντας χρήση των νόμων που ίσχυαν τότε, δημιούργησαν αφορολόγητα αποθεματικά επενδύσεων τα έτη 2004 και 2005.

Μετά τα μπερδέματα με την Ε.Ε και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο που έκριναν παράνομες αυτές τις κρατικές ενισχύσεις και ζήτησαν ανάκτησή τους, το υπουργείο Οικονομικών ξεκινά σαφάρι ελέγχων για να κλείσει την «εκκρεμότητα».

Τα αφορολόγητα αποθεματικά επενδύσεων αποτελούν μία ακόμα χαρακτηριστική περίπτωση «σταθερού» φορολογικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα, ώστε ο επιχειρηματίας να αναλάβει το ρίσκο και να κάνει επενδύσεις...

Η εγκύκλιος που έστειλε ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Χάρης Θεοχάρης στις εφορίες είναι σαφής: έχουμε κάνει τη λίστα με όλες τις επιχειρήσεις που έκαναν χρήση των διατάξεων για δημιουργία αφορολόγητου αποθεματικού επενδύσεων, ξεκινήστε τους ελέγχους και προχωρήστε σε ανακτήσεις.

Ας δούμε ένα παράδειγμα- το παράδειγμα είναι του υπουργείου Οικονομικών- ενδεικτικό, της φορολογικής επιβάρυνσης που θα αντιμετωπίσει μια μικρομεσαία επιχείρηση η οποία σχημάτισε από τα καθαρά της κέρδη ειδικό αφορολόγητο αποθεματικό βάσει των διατάξεων του άρθρου 2 ν.3220/2004:

α. ποσού 500.000 € της χρήσης 1/1-31/12/2003, οικον. έτους 2004 (ημερομηνία χορήγησης ενίσχυσης 24/5/2004). Και

β. ποσού 1.000.000 € της χρήσης 1/1-31/12/2004, οικον. έτους 2005 (ημερομηνία χορήγησης ενίσχυσης 26/5/2005).

Ο συντελεστής φορολογίας εισοδήματος της επιχείρησης και στα δύο οικονομικά έτη είναι 35%.

Από τον έλεγχο που διενεργήθηκε διαπιστώθηκε ότι η επιχείρηση τήρησε στο σύνολο τους τις διατάξεις του άρθρου 2 ν.3220/2004. Για την εν λόγω επιχείρηση δεν είχε γίνει ανάκτηση κανενός ποσού βάσει των διατάξεων του άρθρου 47 ν.3614/2007. Από τον έλεγχο συμβατότητας της ενίσχυσης διαπιστώθηκε ότι: Για την κάλυψη του ειδικού αφορολόγητου αποθεματικού που σχημάτισε το οικ. έτος 2004 δεν είχε πραγματοποιήσει καμία επιλέξιμη δαπάνη.

Για την κάλυψη του ειδικού αφορολόγητου αποθεματικού που σχημάτισε το οικ. έτος 2005 είχε πραγματοποιήσει επιλέξιμες δαπάνες ποσού 600.000€ από τις οποίες 200.000€ πραγματοποιήθηκαν το 2005, 200.000€ το 2006 και 200.000€ το 2007. Από τις 600.000€ οι 500.000€ είναι επενδυτικές δαπάνες με μέγιστη ένταση ενίσχυσης 55% ενώ οι 100.000€ είναι δαπάνες αμοιβών συμβούλων με μέγιστη ένταση ενίσχυσης 50%) οι οποίες καταβλήθηκαν το 2005.

Βάσει των παραπάνω δεδομένων τα ποσά που πρέπει να ανακτηθούν από την εν λόγω επιχείρηση ανά οικονομικό έτος προσδιορίζονται:

Οικ. έτος 2004:

Με εφαρμογή ενός μαθηματικού τύπου τον οποίο κοινοποιεί το υπουργείο Οικονομικών ( του τύπου Α= Ar-Ag- (PVs*a) και εφόσον Ar=500.000*35% = 175.000€, Ag=0 και PVs=0 ) προκύπτει Α=175.000-0-0 = 175.000€

Με δεδομένο ότι δεν είχε ανακτηθεί κανένα ποσό βάσει των διατάξεων του άρθρου 47 ν.3614/2007, με ημερομηνία ανάκτησης 31/3/2013 οι τόκοι ανάκτησης υπολογίζονται σε 69.716,73€ και το συνολικό προς ανάκτηση ποσόν σε 244.716,73€.

Οικ. Έτος 2005:

Από τις δαπάνες που πραγματοποίησε για την κάλυψη του αποθεματικού οι επιλέξιμες δαπάνες είναι ποσού 600.000€.

Δαπάνες ποσού 200.000€ (100.000€ αμοιβές συμβούλων + 100.000€ επενδυτικές δαπάνες) έγιναν μέσα στο 2005 οπότε η παρούσα αξία αυτών είναι 200.000€.

Υπολογίζουμε την παρούσα αξία των δαπανών που έγιναν τα επόμενα έτη 2006 και 2007.

Το προεξοφλητικό επιτόκιο στις 26/5/2005 ήταν 4,08%.

Ο αριθμός των ημερών από 26/5/2005 έως 30/6/2006 είναι 400.

Ο αριθμός των ημερών από 26/5/2005 έως 30/6/2007 είναι 765.

Παρούσα αξία δαπανών 2006 PV=C/(1+i)t= 200.000/(1+0,0408)400/365 =191,424,43€

Παρούσα αξία δαπανών 2007 PV=C/(1+i)t= 200.000/(1+0,0408)765/365 = 183.920,47€

Επομένως η συνολική παρούσα αξία του συνόλου των δαπανών PVs είναι 200.000 + 191.424,43 + 183.920,47 = 575.344,90€, από τις οποίες για ποσό 100.000€ η μέγιστη ένταση ενίσχυσης είναι 50% και για ποσό 475.344,90€ η μέγιστη ένταση ενίσχυσης είναι 55%.

Με εφαρμογή του τύπου Α= Ar-Ag-(PVs*a) και εφόσον Ar = 1.000.000*35%) = 350.000, Ag=0 και PVs*a = (100.000*50%)+(475.344,90*55%) = 50.000 + 261.439,61 = 311.439,61 προκύπτει Α= 350.000-0-311.439,61 = 38.560,31€

Με ημερομηνία ανάκτησης 31/3/2013 οι τόκοι ανάκτησης υπολογίζονται σε 12.563,94 € και το συνολικό προς ανάκτηση ποσόν σε 51.124,25€.

Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκρινε, με το άρθρο 1, παρ.1 της απόφασης 2008/723/ΕΚ της 18ης Ιουλίου 2007 (EE 2008 L 244, 11), ότι η σύσταση αφορολόγητων ειδικών αποθεματικών βάσει των άρθρων 2 & 3 του ν.3220/2004 (ΦΕΚ 15 Α' ) συνιστά καθεστώς κρατικών ενισχύσεων που δεν συμβιβάζεται με την εσωτερική αγορά και ότι τα αντίστοιχα ποσά φόρου που ωφελήθηκαν οι επιχειρήσεις από το σχηματισμό των αποθεματικών αυτών θα πρέπει να ανακτηθούν ως παράνομες ενισχύσεις, εξαιρουμένων αυτών που ήταν συμβατές με τους κανόνες της εσωτερικής αγοράς όπως ίσχυαν κατά το χρόνο χορήγησης τους. Η Επιτροπή θεωρώντας ότι η Ελληνική Δημοκρατία δεν συμμορφώθηκε πλήρως, εντός της ταχθείσας προθεσμίας, με την παραπάνω απόφαση προσέφυγε στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την από 1ης Μαρτίου 2012 καταδικαστική απόφασή του στην υπόθεση C-354/10 έκρινε ότι η Ελληνική Δημοκρατία παρέλειψε να λάβει, εντός της ταχθείσας προθεσμίας, όλα τα αναγκαία μέτρα για την ανάκτηση των παρανόμων ενισχύσεων, σύμφωνα με το άρθρο 1, παρ. 1, της ως άνω απόφασης 2008/723/ΕΚ της Επιτροπής, εξαιρουμένων εκείνων στις οποίες αναφέρονται τα άρθρα 1, παρ. 2 καθώς και τα άρθρα 2 και 3 της ίδιας απόφασης.

Για την ανάκτηση των εν λόγω κρατικών ενισχύσεων, κατά το μέρος που δεν είναι συμβατές με την εσωτερική αγορά, σε εκτέλεση της απόφασης του Δικαστηρίου της EE θεσπίστηκαν οι διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 169 ν.4099/2012, όπως ισχύει.

Επισημαίνεται ότι για όσο χρονικό διάστημα δεν έχει αποδειχθεί πλήρης συμμόρφωση με την απόφαση του Δικαστηρίου, θα συνεχίζουν να καταλογίζονται προσθετικά στο αρχικό ποσό τόκοι ανάκτησης σε βάρος των εμπλεκομένων επιχειρήσεων.

Επομένως σύμφωνα με τα παραπάνω οι κρατικές ενισχύσεις που χορηγήθηκαν σε επιχειρήσεις με τη σύσταση ειδικών αφορολόγητων αποθεματικών βάσει των διατάξεων των άρθρων 2 & 3 του ν 3220/2004, πρέπει να ανακτηθούν κατά το μέρος που δεν εμπίπτουν σε μέτρα ενισχύσεων συμβατά με την εσωτερική αγορά τα οποία περιοριστικά αναφέρονται στις περιπτώσεις γ & δ της παραγράφου 1 του άρθρου 169 ν. 4099/2012, όπως ισχύουν.

Δείτε την εγκύκλιο για τα αφορολόγητα αποθεματικά στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό". 

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v