ΗΑΕ: «Φλέρτ» με ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ & άλλες πετρελαϊκές

Στην ελληνική πρωτεύουσα βρέθηκαν υψηλόβαθμα στελέχη από την Κυβέρνηση των ΗΑΕ που συνοδεύονταν από εκπροσώπους τεσσάρων μεγάλων ομίλων και funds του πριγκιπάτου. Που εντοπίζεται το ενδιαφέρον.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
ΗΑΕ: «Φλέρτ» με ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ & άλλες πετρελαϊκές

Κυψέλη – Παγκράτι, έχουν κάνει τους τελευταίους μήνες τη διαδρομή Άμπου Ντάμπι – Αθήνα, υψηλόβαθμα στελέχη από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ). Αντικείμενο των επισκέψεων, η επιτόπια διερεύνηση των ευκαιριών που παρουσιάζονται, τόσο σε επίπεδο αποκρατικοποιήσεων, όσο και ώριμων ιδιωτικών επενδύσεων, στην ελληνική αγορά.

Μπορεί η ελληνική κρατική μηχανή να παραμένει... χαμένη στη μετάφραση, στην γραφειοκρατία και στις καθυστερήσεις, και η σύναψη κρίσιμων διακρατικών συμφωνιών όπως με τα ΗΑΕ να έχει περάσει από σαράντα κύματα, η Κυβέρνηση των ΗΑΕ και οι επενδυτές της συγκεκριμένης χώρας, απ' ότι φαίνεται δεν το βάζουν κάτω.

Αντιθέτως στις αρχές Οκτωβρίου, υψηλόβαθμα στελέχη από την Κυβέρνηση των ΗΑΕ που συνοδεύονταν από εκπροσώπους τεσσάρων μεγάλων ομίλων και funds του πριγκιπάτου, πραγματοποίησαν ταξίδι αστραπή στην ελληνική πρωτεύουσα. Μεταξύ αυτών εκπρόσωποι από τον όμιλο TAQA που δραστηριοποιείται στην παραγωγή ενέργειας και την εξόρυξη υδρογονανθράκων, από την εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων Al Maabar, από την Abu Dhabi Funds for Development (επενδυτικό οργανισμό των ΗΑΕ για τη χρηματοδότηση αναπτυσσόμενων χωρών) και από το κρατικό επενδυτικό fund Emirates Investment Authority.

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής τους στην Αθήνα είχαν σειρά επαφών με αξιωματούχους της ελληνικής Κυβέρνησης από τα υπουργεία Εξωτερικών και Ανάπτυξης και B2B συναντήσεις με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ και του Invest in Greece, όσο και με ανώτατα στελέχη των ομίλων ΔΕΠΑ και Ελληνικά Πετρέλαια.

Ραντεβού είχαν επίσης με ανώτατα στελέχη εισηγμένων εταιρειών του ενεργειακού κλάδου, των διυλιστηρίων και του real estate.

Το ενδιαφέρον για το Επενδυτικό Ταμείο

Εκτός από τις επενδύσεις, ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, σύμφωνα με ανώτατο κυβερνητικό αξιωματούχο και για το Επενδυτικό Ταμείο.

Σύμφωνα με τον ίδιο έχει κατατεθεί πρόταση από την ελληνική πλευρά προς τα ΗΑΕ να συμμετάσχουν στο μετοχικό κεφάλαιο του Ταμείου με 250 εκατ. ευρώ, ενώ ανάλογη πρόταση αναμένεται να γίνει και στους Κινέζους κατά την επίσκεψη του υφυπουργού Ανάπτυξης Νότη Μηταράκη στο Πεκίνο στις αρχές Νοεμβρίου.

Σε ότι αφορά στις προθέσεις των ΗΑΕ φαίνεται να εξετάζουν σοβαρά την ελληνική πρόταση, ωστόσο έχουν ζητήσει να ενημερωθούν λεπτομερώς σχετικά με το ποιος θα είναι ο διαχειριστής και ποια η δομή του Ταμείου.

Από τα μέχρι στιγμής δεδομένα που υπάρχουν για το Ταμείο, η έδρα του οποίου θα βρίσκεται στο Λουξεμβούργο, η διαχείρισή θα ανατεθεί κατά πάσα πιθανότητα σε ιδιωτική εταιρεία και ο στόχος είναι να συγκεντρώσει κεφάλαια ύψους 1 δισ. ευρώ, έχει εξασφαλίσει 350 εκατ. ευρώ από την ελληνική συμμετοχή και 100 εκατ. ευρώ από τη γερμανική επενδυτική τράπεζα KFW.

Την πρόθεση του να συμμετάσχει στο Επενδυτικό Ταμείο έχει εκφράσει παλαιότερα και το γαλλικό επενδυτικό ταμείο Caisse de Depots (Γαλλικό Ταμείο Παρακαταθηκών). Για το θέμα αυτό θα έχει σήμερα συνάντηση στο Παρίσι με τον υπουργό Οικονομικών Πιέρ Μοσκοβισί ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της ελληνικής Κυβέρνησης μέχρι το τέλος του έτους θα έχει κατατεθεί και θα έχει ψηφιστεί σχετικό νομοσχέδιο για τη σύσταση του Επενδυτικού Ταμείου. Πάντως όπως αναφέρεται στην 5η έκθεση της Task Force η νομική μορφή και η διοικητική του διάρθρωση τελούν ακόμη υπό συζήτηση.

Την ίδια ώρα πάντως που η χώρα προσπαθεί να προσελκύσει επενδύσεις, η γραφειοκρατία, η σύγκρουση αρμοδιοτήτων, αλλά και η έλλειψη κεφαλαίων από την πλευρά των επενδυτών έχουν παγώσει σχεδόν τα πάντα.

Χαρακτηριστική η περίπτωση αρκετών εκ των επενδύσεων που ενώ έχουν ενταχθεί στο fast track βρίσκονται «στον πάγο» την τελευταία διετία. Επενδύσεις όπως αυτή της Χρυσωρυχεία Θράκης για την εξόρυξη χρυσού στο Πέραμα Έβρου αναμένει μήνες την περιβαλλοντική μελέτη του υπουργείου Περιβάλλοντος.

Σε ότι αφορά τέλος στις σκέψεις για τη δημιουργία λιμένα κρουαζιέρας στο Φάληρο, το σχέδιο φαίνεται να έχει ναυαγήσει, αφού οι δύο κολοσσοί που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον, η Royal Caribbean και η Carnival, έκαναν πίσω μετά την απόφαση της ΕΕ να ανάψει και κατ' επέκταση να χρηματοδοτήσει με κοινοτικά κονδύλια το επενδυτικό πλάνο του ΟΛΠ για την κρουαζιέρα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v