Το μονοπώλιο της ΔΕΗ εκθέτει το Δημόσιο

Εκτεθειμένο είναι τύποις το ελληνικό δημόσιο σε προσφυγή που μπορεί να καταθέσει οποιοσδήποτε καταναλωτής προς τα αρμόδια όργανα της Ε.E., γιατί στερείται τη δυνατότητα επιλογής προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Το μονοπώλιο της ΔΕΗ εκθέτει το Δημόσιο
Εκτεθειμένο είναι τύποις το ελληνικό δημόσιο σε προσφυγή που μπορεί να καταθέσει οποιοσδήποτε καταναλωτής προς τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γιατί στερείται τη δυνατότητα επιλογής προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας.

Η δυνατότητα αυτή καθιερώθηκε, θεωρητικά, από την 1η Ιουλίου 2008, αλλά επί της ουσίας δεν έχει ενεργοποιηθεί το αναγκαίο θεσμικό πλαίσιο που θα επιτρέψει τη δραστηριοποίηση στη λιανική αγορά και άλλων παραγωγών ηλεκτρισμού πέραν της ΔΕΗ.

Το πόσο σοβαρό είναι το θέμα αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι το ίδιο το Ελεγκτικό Συνέδριο θα μπορούσε να εγκαλέσει ανά πάσα στιγμή οποιονδήποτε δημόσιο οργανισμό, γιατί δεν προκηρύσσει διαγωνισμό για την επιλογή προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας.

Δύο είναι οι εκκρεμότητες που πρέπει να επιλυθούν προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για την εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας, με τη συμμετοχή και ιδιωτών, εκτός από τη ΔΕΗ.

Το πρώτο και σημαντικότερο είναι η αποσαφήνιση του τοπίου για την τύχη του ΔΕΣΜΗΕ, καθώς είναι συνυφασμένη με το μοντέλο που επιδιώκει να υιοθετήσει η χώρα μας για τη λειτουργία του Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.

Το δεύτερο είναι η ολοκλήρωση από τη ΡΑΕ της εισήγησής της προς το υπουργείο Ανάπτυξης τόσο για τον Κώδικα Διαχείρισης του Δικτύου Διανομής όσο και για τη συμπλήρωση του Κανονισμού Αδειών Παραγωγής και Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, που αφορά στη ρύθμιση όρων και προϋποθέσεων για τη χορήγηση άδειας διανομής θερμικής ενέργειας και σε τρίτους.

Επιπλέον, απαιτείται και η γνωμοδότηση της ΡΑΕ για τα διακριτά τιμολόγια της ΔΕΗ, ώστε ο καταναλωτής να γνωρίζει τι κοστίζει το κάθε τι που περιλαμβάνεται στα τιμολόγια και να διαπιστωθεί κατά πόσον είναι επωφελές οικονομικά για κάποιον ιδιώτη που επιθυμεί να εισέλθει στην εμπορία.

Τι έχει προχωρήσει από όλα αυτά; Επί της ουσίας ελάχιστα πράγματα. Το θέμα της μετεξέλιξης του ΔΕΣΜΗΕ έχει αναδειχτεί πλέον σε ευρωπαϊκό ζήτημα, καθώς υπήρξαν διαφορετικές απόψεις μεταξύ των χωρών-μελών και της Κομισιόν για το μοντέλο του διαχειριστή.

Το Ευρωκοινοβούλιο είχε απορρίψει σε πρώτη ανάγνωση τη συμβιβαστική λύση για τον νομικό διαχωρισμό που πρότεινε το Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας, αλλά ήδη διαφαίνεται ότι θα υπάρξει λύση στο θέμα αυτό, πριν αλλάξουν όλα λόγω των επικείμενων ευρωεκλογών και χαθεί οριστικά η δυνατότητα των σημαντικών μεταρρυθμίσεων που δίνει το τρίτο ενεργειακό πακέτο.

Σε αυτήν τη φάση, λοιπόν, γίνεται η δεύτερη ανάγνωση στο Ευρωκοινοβούλιο της Οδηγίας που προβλέπει τρεις επιλογές για τον διαχωρισμό του Συστήματος Μεταφοράς, μια διαδικασία που προβλέπεται να διαρκέσει έως τον Μάρτιο.

Εκτιμάται βάσιμα ότι έως τον Μάιο θα έχει επιτευχθεί αμοιβαίος συμβιβασμός και υποχώρηση τόσο από το Συμβούλιο Υπουργών όσο και από το Ευρωκοινοβούλιο, προκειμένου να διαμορφωθεί το τελικό κείμενο. Σε αυτήν την περίπτωση, καλά πληροφορημένη πηγή που μίλησε στο Euro2day εκτίμησε ότι θα απαιτηθούν άλλα δύο χρόνια, δηλαδή έως το 2011, ώστε να έχει υιοθετηθεί από τη χώρα μας το νέο μοντέλο για τον διαχειριστή της μεταφοράς.

Σε ό,τι αφορά τις άλλες προϋποθέσεις που είναι ευθύνη της ΡΑΕ, δεν φαίνεται να προχωρούν όσο διαιωνίζεται η θεσμική εκκρεμότητα στη Ρυθμιστική Αρχή.

Ειδικότερα, η ΡΑΕ από πέρυσι το καλοκαίρι έχει δώσει σε δημόσια διαβούλευση τον Κώδικα Διαχείρισης του Δικτύου Διανομής, ενώ από τον Νοέμβριο και το κείμενο συμπλήρωσης του Κώδικα Προμηθειών. Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day, σε ό,τι έχει να κάνει με τον Κώδικα Διαχείρισης των Δικτύων έχουν υποβάλει παρατηρήσεις και απόψεις 14 ενδιαφερόμενοι, μεταξύ των οποίων οι ΔΕΗ, Ενεργειακή Θεσσαλονίκης, Endesa Hellas, Verbud-APD Energa Hellas, Πλαστικά Κρήτης, ΔΕΣΜΗΕ, ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ, Συνήγορος του Καταναλωτή, Σύνδεσμος Ηλεκτροπαραγωγών από ΑΠΕ, Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών κ.λπ. Το υλικό αυτό είναι υπό επεξεργασία από αρμόδια επιτροπή της ΡΑΕ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v