H Eλλάδα λοξοδρομεί στις αποκρατικοποιήσεις

Η ριζική αναδιοργάνωση του ΤΑΙΠΕΔ αποτελεί απτό παράδειγμα για τις άμεσες μεταβολές που επιβάλλει η ελληνική κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Ποιος έφταιξε για την «κακή φήμη» του ταμείου και ο ρόλος των insiders. Οι «κόκκινες γραμμές» των νέων υπουργών.

  • της Kerin Hope (Αθήνα)
H Eλλάδα λοξοδρομεί στις αποκρατικοποιήσεις

Μέχρι την ανάληψη της εξουσίας από τον ΣΥΡΙΖΑ στις πρόσφατες γενικές εκλογές, ο Πασχάλης Μπουχώρης πρόβλεπε ότι το 2015 θα είναι χρονιά ρεκόρ για τις ελληνικές ιδιωτικοποιήσεις.  Σήμερα, το ταμείο ιδιωτικοποιήσεων ΤΑΙΠΕΔ κινδυνεύει να …βάλει λουκέτο. 

Ο διευθύνων σύμβουλος του ταμείου κ. Μπουχώρησς, σπεύδει να συντάξει έναν φάκελο «παράδοσης» στην Νάντια Βαλαβάνη, την υφυπουργό Οικονομικών αρμόδια για τα έσοδα, η οποία ζήτησε την παραίτησή του την Παρασκευή. Ζητήθηκε επίσης και από τον Εμμανουήλ Κονδύλη, πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, να παραιτηθεί.  «Η κα Βαλαβάνη δήλωσε ότι η στρατηγική ιδιωτικοποιήσεων δεν θα συνεχιστεί,» δήλωσε ο κ. Μπουχώρης. «Είναι κρίμα γιατί πολλές μεγάλες συμφωνίες πρόκειται να ολοκληρωθούν στους επόμενους μήνες.» 

Η αναδιοργάνωση στο ΤΑΙΠΕΔ αποτελεί απτό παράδειγμα για τις άμεσες μεταβολές που επιβάλλει η νέα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, οι οποίες και έχουν προκαλέσει την αναστάτωση των πιστωτών, ιδιαίτερα στις Βρυξέλλες και το Βερολίνο καθώς και φόβους για τις προθέσεις του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα. 

Ο κ. Τσίπρας είχε ταχθεί επί μακρόν εναντίον των ιδιωτικοποιήσεων, που εφαρμόστηκε στο πλαίσιο του προγράμματος 245 δισ. δολ. για την διάσωση της Ελλάδας, και η προεκλογική του εκστρατεία στηρίχθηκε σε αυτή την αντίδραση. Ο νέος υπουργός Οικονομικών της χώρας, Γιάννης Βαρουφάκης, δήλωσε: «Δεν είναι πολύ έξυπνο να πουλάς τα οικογενειακά κοσμήματα εν μέσω κρίσης αποπληθωρισμού… Είναι σοφότερο να αναπτυχθεί η κρατική περιουσία και να αυξηθεί η αξία της, χρησιμοποιώντας έξυπνους χρηματοοικονομικούς πόρους για να δυναμώσει η οικονομία.» 

Πάντως ο κ. Βαρουφάκης δήλωσε στους επενδυτές στο Λονδίνο ότι οι συμφωνίες που έχουν ολοκληρωθεί –ακόμη και οι ακανθώδεις- δεν θα αναιρεθούν. Παρέθεσε ως παράδειγμα την πώληση το 2013 πλειοψηφικού μεριδίου του ΟΠΑΠ σε κοινοπραξία τσεχικών και ρωσικών συμφερόντων στην οποία διαθέτει μειοψηφικό μερίδιο Έλληνας ολιγάρχης. 

Το ΤΑΙΠΕΔ αντιμετώπιζε προβλήματα και πριν τις εκλογές. Δεν είχε καταφέρει να πετύχει τους στόχους της τρόικα, μολονότι αυτοί οι στόχοι είχαν υποβαθμιστεί από τα 50 δισ. ευρώ αρχικά, στα 25 δισ. ευρώ σε έσοδα ως το 2025. «Οι ελληνικές ιδιωτικοποιήσεις απέκτησαν κακή φήμη γιατί ορισμένες σημαντικές συμφωνίες έκλεισαν προς όφελος των insiders, μολονότι το ταμείο δημιουργήθηκε και διοικήθηκε ως ανεξάρτητη υπηρεσία,» σχολίασε Αθηναίος επενδυτικός τραπεζίτης. 

Ορισμένες ιδιωτικοποιήσεις που ήδη έχουν δρομολογηθεί είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα μπλοκαριστούν. Αλλά δεν θα κλείσει η πόρτα σε συμφωνίες στις οποίες εμπλέκονται κρατικοί πλειοδότες ή που έχουν προσελκύσει ανταγωνιστικές τελικές προσφορές από αξιοσέβαστους πλειοδότες, σύμφωνα με άλλους οικονομικούς παράγοντες του ΣΥΡΙΖΑ. 

Ο Παναγιώτης Λαφαζάνης ακύρωσε την πώληση του 35% των ενεργητικών παραγωγής ενέργειας της ΔΕΗ, την ίδια ημέρα που ο κ. Τσίπρας του ανέθεσε το «υπερ-υπουργείο» ενέργειας, βιομηχανίας και περιβάλλοντος. Ο ίδιος όμως άφησε να εννοηθεί ότι η συμφωνία που έκλεισε το 2013 και ακόμη δεν έχει εγκριθεί από την Κομισιόν, για την πώληση πλειοψηφικού μεριδίου του κρατικού δικτύου διανομής φυσικού αερίου ΔΕΣΦΑ, στην κρατική επιχείρηση φ. αερίου του Αζερμπαϊτζάν, Socar, έχει πιθανότητες να προχωρήσει. 

Όπως τα ενεργητικά της ΔΕΗ, έτσι και το μερίδιο 67% που κατέχει το κράτος στον οργανισμό λιμένων Πειραιώς, ΟΛΠ, είναι επίσης μια «κόκκινη γραμμή» για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με το σκεπτικό ότι οι στρατηγικές υποδομές πρέπει να μείνουν στα χέρια του κράτους –μια άποψη την οποία συμμερίζεται η πλειοψηφία του λαού σύμφωνα με πρόσφατες δημοσκοπήσεις. 

Η κινεζική ναυτιλιακή Cosco, και ο δανέζικος όμιλος Maersk αναμενόταν να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές για τον ΟΛΠ τον επόμενο μήνα, σύμφωνα με τον κ. Μπουχώρη. 

Η μεγαλύτερη συμφωνία ιδιωτικοποίησης μέχρι σήμερα, η πώληση 40ετούς σύμβασης παραχώρησης για την λειτουργία 14 περιφερειακών αερολιμένων σε τουριστικούς προορισμούς, θα ακυρωθεί επίσης, σύμφωνα με την ανακοίνωση του υφυπουργού υποδομών Χρήστου Σπίρτζη. 

Η γερμανική επιχείρηση Fraport, και ο ελληνικός όμιλος Κοπελούζου ήταν οι προτιμητέοι πλειοδότες του ΤΑΙΠΕΔ τον Νοέμβριο, όταν πρόσφεραν 1,2 δισ. ευρώ για τις άδειες, μέγεθος υπερδιπλάσιο σε σύγκριση με την επόμενη προσφορά. «Η Fraport έγινε ουσιαστικά ανάδοχος της τουριστικής ανάπτυξης της χώρας,» σχολίασε ο κ. Μπουχώρης. Η Fraport αψήφησε τις εξελίξεις από την Αθήνα, δηλώνοντας ότι δεν θέλει να σχολιάσει φήμες και ότι προετοιμάζεται «για την υπογραφή και την ολοκλήρωση της συμφωνίας με τον εταίρο μας στις συνομιλίες», το ελληνικό ταμείο ανάπτυξης.

© The Financial Times Limited 2015. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v