Lex: Δολαριακές επιπτώσεις

Ο John Connally, ο υπουργός Οικονομικών του Richard Nixon, είχε σχολιάσει κάποτε ότι το δολάριο ”είναι δικό μας νόμισμα, αλλά δικό σας πρόβλημα”. Αυτό ισχύει όντως για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, για τις οποίες μια υποτίμηση κατά 10% του αμερικανικού νομίσματος αφαιρεί 2%-3% από τα κέρδη τους.

Ο John Connally, ο υπουργός Οικονομικών του Richard Nixon, είχε σχολιάσει κάποτε ότι το δολάριο ”είναι δικό μας νόμισμα, αλλά δικό σας πρόβλημα”. Αυτό ισχύει όντως για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, για τις οποίες μια υποτίμηση κατά 10% του αμερικανικού νομίσματος αφαιρεί 2%-3% από τα κέρδη τους.

Ωστόσο, οι επενδυτές θα πρέπει να αναλογιστούν έναν ακόμη άγραφο κανόνα. Μέχρι τη στιγμή που οι αναλυτές θα δημοσιοποιήσουν εκθέσεις με τις ισοτιμιακές επιπτώσεις στις επιχειρήσεις, αυτές θα έχουν ήδη αποτυπωθεί στις τιμές των μετοχών τους.

Σε ευθυγράμμιση με αυτές τις εκτιμήσεις, οι ευρωπαϊκοί κλάδοι που προσανατολίζονται κυρίως στις εγχώριες αγορές, όπως οι τράπεζες και οι τηλεπικοινωνίες, κατέγραψαν ράλι στις χρηματιστηριακές αγορές.

Οι οικονομικές επιπτώσεις είναι ιδιαίτερα σημαντικές. Όλες οι επιχειρήσεις με παρουσία στις διεθνείς αγορές, παγκόσμιους πελάτες και ανταγωνιστές θα πρέπει να περιμένουν επιπτώσεις στη σχετική αξία των προϊόντων τους και ως εκ τούτου στη ζήτηση. Μόνο λίγοι μπορούν να αντιδράσουν αποδοτικά.

Ακόμη πιο δύσκολη είναι η θέση των εξαγωγέων με λειτουργικά κόστη σε ευρώ, αλλά πελάτες και ανταγωνιστές σε δολάρια. Έχουν να αντιμετωπίσουν μια θεμελιώδη αλλαγή στην ανταγωνιστική τους θέση. Επί παραδείγματι, η Deutsche Bank υπολογίζει ότι η οικονομική επίπτωση μιας υποτίμησης του δολαρίου κατά 10% είναι 16% χαμηλότερα κέρδη από τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Ιδιαίτερα εκτεθειμένες είναι και οι αεροναυπηγικές επιχειρήσεις. Για εταιρίες όπως η Porsche, η Rolls Royce και η EADS, το εκτεταμένο hedging θα τελειώσει σε τρία περίπου χρόνια και τότε ενδέχεται να υποστούν ισχυρότατο πλήγμα αν η υποχώρηση του δολαρίου έχει διατηρηθεί.

Το ακριβώς αντίστροφο ισχύει για τις ΗΠΑ, όπου οι εξαγωγές ενισχύθηκαν κατά 15% το 2004. Οι κατασκευαστές όπως η Caterpillar, η General Electric, η Boeing και η Tyco αποκομίζουν οφέλη, ενώ οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις όπως η Starwood και η Marriot λογικά θα επωφεληθούν επίσης από τους τουρίστες που θα προσελκύσει το αδύναμο δολάριο.

© The Financial Times Limited 2005. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v