Πόσο ασφαλή είναι τα αποθέματα της Σ. Αραβίας;

Οι φόβοι για το ενδεχόμενο επιθέσεων στις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της Σαουδικής Αραβίας δεν στοιχειώνουν τα όνειρα μόνο ελάχιστων αγχωτικών εμπόρων. Μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις του Σαββατοκύριακου, τα πλέον σημαντικά παγκόσμια πετρελαϊκά αποθέματα φαίνονται να διατρέχουν μεγάλο κίνδυνο.

της Carola Hoyos, ανταποκρίτριας των Financial Times σε θέματα Ενέργειας

Οι φόβοι για το ενδεχόμενο επιθέσεων στις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της Σαουδικής Αραβίας δεν στοιχειώνουν τα όνειρα μόνο ελάχιστων αγχωτικών εμπόρων. Μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις του Σαββατοκύριακου –η δεύτερη επίθεση στην ενεργειακή βιομηχανία του βασιλείου μέσα σε ένα μήνα- τα πλέον σημαντικά παγκόσμια πετρελαϊκά αποθέματα φαίνεται να διατρέχουν μεγάλο κίνδυνο.

Ο Joseph Stanislaw, πρόεδρος της Energy Research Associates του Cambridge, δηλώνει: ”Φαίνονται περισσότερο ευάλωτα τώρα, παρά το 1991”, όταν ο Saddam Hussein, τότε πρόεδρος του Ιράκ, είχε απειλήσει να εξαπολύσει πυραύλους κατά της Σαουδικής Αραβίας, κατά τη διάρκεια του πρώτου Πολέμου του Κόλπου.

”Θυμηθείτε, όμως! Δεν τους έχει συμβεί ποτέ κάτι”, προσθέτει ο κ. Stanislaw. Πολλοί συμφωνούν μαζί του, εκτιμώντας πως αν και ο κίνδυνος έχει αυξηθεί, οι ανησυχίες των επενδυτών στις ενεργειακές αγορές είναι υπερβολικές. Ο Michael Rothman, αναλυτής της Merill Lynch, είναι μεταξύ αυτών που θεωρούν πως μέρος της ανησυχίας της αγοράς είναι άστοχο.

Ωστόσο, αν οι φόβοι των επενδυτών επιβεβαιωθούν και χτυπηθούν τα πετρελαϊκά αποθέματα της Σαουδικής Αραβίας, η αντίδραση των traders που τείνουν να ”αγοράζουν στη φήμη και να πωλούν στην είδηση”, όπως λένε στην αίθουσα του Nymex, ενδέχεται να είναι σφοδρή.

Εξετάζοντας το ενδεχόμενο χτυπήματος της Σαουδικής Αραβίας, της μεγαλύτερης εξαγωγικής χώρας πετρελαίου, η οποία έχει ακόμη αποθέματα σε μια χρονική στιγμή που η προσφορά είναι ”σφιχτή”, κάποιοι αναλυτές μιλούν για αύξηση τιμής έως και τα 80 δολ. το βαρέλι, αντίστοιχη της αύξησης του 1979, όταν έλαβε χώρα η επανάσταση στο Ιράν.

Οι ανησυχίες της αγοράς επικεντρώνονται σε δυο πιθανά συμβάντα που θα μπορούσαν να προκαλέσουν διακοπή της προσφοράς: Άμεσες τρομοκρατικές επιθέσεις στις εγκαταστάσεις ή αποσταθεροποίηση του κλάδου από συνεχιζόμενες τρομοκρατικές ενέργειες και μαζική έξοδο απόδημων εργατών της πετρελαϊκής βιομηχανίας.

Οι ανησυχίες αυτές έχουν προκαλέσει ερωτήσεις αναφορικά με την ασφάλεια των πετρελαϊκών εγκαταστάσεων, των αγωγών και των λιμανιών της Σαουδικής Αραβίας.

Ο Nawaf Obaid, σε άρθρο του στην Jane’s Intelligence Review, τόνισε πως ο κίνδυνος σοβαρής ζημιάς στην παραγωγή πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας είναι μικρός.

Όπως αναφέρει: ”Ενώ είναι απόρρητες οι λεπτομέρειες του Προϋπολογισμού Ασφαλείας της Σαουδικής Αραβίας, εκτιμάται πως ανήλθε σε 5,5 δισ. δολ. το 2003, σημειώνοντας περαιτέρω αύξηση 50% το 2004. Κατά την τελευταία διετία, η κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας έχει διαθέσει επιπλέον 750 εκατ. δολ. για την αναβάθμιση των συστημάτων ασφαλείας σε όλες τις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις. Ανά πάσα στιγμή, υπάρχουν 30.000 φύλακες που προστατεύουν την πετρελαϊκή υποδομή της χώρας, ενώ η ηλεκτρονική παρακολούθηση και οι αεροπορικές περιπολίες είναι επιπρόσθετα μέτρα σε κάποιες από τις πιο σημαντικές. Επίσης, αντιαεροπορικές εγκαταστάσεις υπερασπίζονται τις βασικές τοποθεσίες της χώρας”.

Παρ’ όλα αυτά, το εκτεταμένο σαμποτάζ στις ιρακινές εγκαταστάσεις αποτελεί υπενθύμιση του πόσο ευάλωτοι είναι οι αγωγοί πετρελαίου, παρά τις όποιες προσπάθειες των κρατών και των εταιριών, ιδίως όταν διαπερνούν ακατοίκητες περιοχές.

Το πρόβλημα δεν επικεντρώνεται μόνο στη Μέση Ανατολή. Οι αγωγοί πετρελαίου της Κολομβίας αποτελούν συχνά στόχο ανταρτών, ενώ στη Νιγηρία οι κλοπές πετρελαίου από τους αγωγούς αποτελούν σύνηθες φαινόμενο.

© The Financial Times Limited 2004. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v