Οι υπηρεσίες video streaming των Netflix και Amazon μπορεί να υποχρεωθούν να αφιερώσουν «τουλάχιστον» το 20% των καταλόγων τους σε ευρωπαϊκές ταινίες και τηλεοπτικά προγράμματα, στο πλαίσιο μιας αναμόρφωσης των ευρωπαϊκών κανόνων μετάδοσης.
Στο πλαίσιο ενός σχεδίου των Βρυξελλών που θα αποκαλυφθεί την επόμενη εβδομάδα, οι εταιρίες video-on-demand θα αναγκαστούν επίσης να «διασφαλίσουν την προβολή» ευρωπαϊκών έργων, το οποίο πιθανώς θα τις υποχρεώσει να αντικαταστήσουν πολύτιμο χώρο στις αρχικές σελίδες των ιστότοπών τους που προσφέρεται σε χολιγουντιανά blockbusters, με ταινίες του γαλλικού σινεμά.
Τέτοιου είδους υπηρεσίες προς το παρόν δεν καλύπτονται από τη νομοθεσία που απαιτεί από τα τηλεοπτικά δίκτυα να διατηρούν το 20% του περιεχομένου τους ευρωπαϊκό, προκειμένου να διασφαλίσουν πως οι θεατές δεν «πνίγονται» από τις αμερικανικές εισαγωγές.
Ωστόσο, με βάση προσχέδιο πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που είδαν οι Financial Times, οι Βρυξέλλες θα εντάξουν τις υπηρεσίες streaming, στις οποίες αυτή τη στιγμή κυριαρχούν αμερικανικές εταιρίες, στο ίδιο ρυθμιστικό καθεστώς με τους φορείς μετάδοσης, πράγμα που θα τους υποχρεώσει να «συνδράμουν οικονομικά» στην παραγωγή ευρωπαϊκών ταινιών σε χώρες όπου τέτοιου είδους εισφορές βαραίνουν τα εθνικά τηλεοπτικά δίκτυα.
Η Γαλλία έχει προωθήσει μια εντολή στην ΕΕ, ώστε να επιτρέπονται πολιτιστικές εξαιρέσεις στους κανονισμούς μετάδοσης και κινηματογράφου, φτάνοντας στο σημείο να εξαναγκάσει τις Βρυξέλλες να αποκλείσουν τις οπτικοακουστικές εκδόσεις από μια εμπορική συμφωνία με τις Ηνωμένες Πολιτείες που βρίσκεται σε φάση διαπραγμάτευσης.
Οι νέες προτάσεις έρχονται στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδίου για αύξηση της επένδυσης στην ευρωπαϊκή τηλεοπτική και κινηματογραφική βιομηχανία. Τα παραδοσιακά τηλεοπτικά δίκτυα επενδύουν περισσότερο από τους διαδικτυακούς φορείς, σύμφωνα με έρευνα της ΕΕ. Σε γενικές γραμμές, φορείς μετάδοσης όπως το BBC επενδύουν περίπου το 20% του τζίρου τους σε νέες παραγωγές. Για τις υπηρεσίες streaming, αυτό το νούμερο πέφτει μετά βίας στο 1%, ανακάλυψε η ΕΕ.
Εταιρίες όπως το Netflix έχουν αρχίσει να εργάζονται επάνω σε πιο αυθεντικό ευρωπαϊκό περιεχόμενο, με όχι πάντα την ίδια επιτυχία: η πρόσφατη blockbuster σειρά Marseille, με πρωταγωνιστή τον Ζεράρ Ντεπαρντιέ ως δήμαρχο του γαλλικού λιμανιού, έχει πάρει πολύ κακές κριτικές.
Το Netflix προειδοποίησε τις Βρυξέλλες ότι κανόνες που απαιτούν ένα ελάχιστο ευρωπαϊκό περιεχόμενο θα στρεβλώσουν την αγορά και θα δημιουργήσουν ένα «διεστραμμένο κίνητρο» για τους φορείς, ώστε να αγοράζουν φθηνούς τίτλους.
«Άκαμπτες αριθμητικές ποσοστώσεις κινδυνεύουν να πνίξουν την αγορά των υπηρεσιών on-demand οπτικοακουστικών μέσων», ανέφερε το Netflix σε γραπτή απάντησή του προς την Κομισιόν. «Μια υποχρέωση να έχουν περιεχόμενο που θα ανταποκρίνεται σε μια αριθμητική ποσόστωση μπορεί να δυσκολέψει τους νέους παίκτες να επιτύχουν ένα βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο».
Κατά τον ίδιο τρόπο, οι κανόνες προβολής ευρωπαϊκού περιεχομένου θα επεμβαίνουν στην προσέγγιση «εξατομίκευσης» στην παροχή υπηρεσιών video-on-demand, σύμφωνα με την εταιρία video streaming. «Η προσοχή της ευρωπαϊκής πολιτικής για τα οπτικοακουστικά μέσα θα έπρεπε να εστιάσει στο να δίνει κίνητρα για την παραγωγή ευρωπαϊκού περιεχομένου και όχι στην επιβολή ποσοστώσεων στα τηλεοπτικά δίκτυα και άλλους (...) παρόχους, που θα αγωνίζονται να αντεπεξέλθουν στην προσφορά», έγραψε το Netflix.
Καμία από τις νέες απαιτήσεις στο streaming δεν θα εφαρμοστεί σε «μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις», σύμφωνα με το προσχέδιο που εξέτασαν οι FT.
Η νέα πρόταση θα μπορούσε επίσης να εξαναγκάσει ιστότοπους όπως το YouTube να εισάγουν πιο αυστηρά όρια ηλικίας για νέους θεατές. Παρότι τα τηλεοπτικά κανάλια σε όλη την Ευρώπη τείνουν να έχουν φραγμούς στις ώρες προβολής (watersheds) ώστε να αποτρέπουν νέους θεατές να παρακολουθούν περιεχόμενο που προορίζεται για ενήλικες, αυτοί οι κανόνες δεν ισχύουν για τις υπηρεσίες video-on-demand.
Οι προτάσεις θα ανακοινωθούν στο πλαίσιο μιας ευρύτερης σειράς μέτρων που στοχεύουν στη δημιουργία μιας κοινής, πανευρωπαϊκής αγοράς ψηφιακών υπηρεσιών. Ως μέρος του σχεδίου, η Κομισιόν θα εισάγει κανόνες που θα απαγορεύουν τους γεωγραφικούς περιορισμούς -το λεγόμενο geoblocking, δηλαδή την τακτική βάσει της οποίας οι εταιρίες απευθύνονται στους καταναλωτές χρησιμοποιώντας την ίδια υπηρεσία με διαφορετικό τρόπο, ανάλογα με τη χώρα προέλευσής τους.
Το Netflix αρνήθηκε να σχολιάσει την Τετάρτη. H Amazon δεν ήταν διαθέσιμη.
© The Financial Times Limited 2016. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation