Ο πρόεδρος της μεγαλύτερης τράπεζας της Ελλάδας άσκησε κριτική στην αριστερή κυβέρνηση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, λέγοντας πως για να επιστρέψει η χώρα στην ανάπτυξη, η κυβέρνηση πρέπει να αποκτήσει «ιδιοκτησία» των μεταρρυθμίσεων και να τις εφαρμόσει πλήρως και όχι απλά να τις ψηφίζει στο κοινοβούλιο.
«Το πραγματικό ζήτημα είναι η Ελλάδα να εφαρμόσει τα μέτρα, η κυβέρνηση να ενισχύσει τον ρόλο του ιδιωτικού τομέα και να περιοριστεί ο ρόλος του κράτους στην οικονομία», δήλωσε σε συνέντευξή του στους Financial Times ο Μιχάλης Σάλλας.
Μια συνήθως διακριτική φιγούρα, ο πρόεδρος της Πειραιώς εκπέμπει τον εκνευρισμό των ανώτατων τραπεζικών στελεχών στην Ελλάδα για την εξάμηνη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της διαδικασίας της αξιολόγησης του τρίτου ελληνικού προγράμματος διάσωσης, το οποίο πολλοί θεωρούν κρίσιμο για την προσέλκυση επενδυτών πίσω στη γονατισμένη οικονομικά χώρα.
Ο κ. Σάλλας και άλλοι τραπεζίτες θεωρούν ότι η κυβέρνηση Τσίπρα ευθύνεται περισσότερο από τους δανειστές για την καθυστέρηση και ανησυχούν πως η χρονοτριβή αυξάνει το ρίσκο να αθετήσει η Αθήνα κάποια πληρωμή κρατικού χρέους και να βουτήξει η χώρα σε νέα κρίση.
«Η προτεραιότητα της κυβέρνησης πρέπει να είναι η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης, η ανάκτηση της σταθερότητας και η επιστροφή των επενδυτών. Αυτό με τη σειρά του θα επιτρέψει στο τραπεζικό σύστημα να ανακάμψει και να διαδραματίσει μεγαλύτερο ρόλο στην επιστροφή στην ανάπτυξη», είπε ο κ. Σάλλας.
Η συμφωνία που αναμενόταν ότι θα είχε κλείσει μέχρι τον περασμένο Νοέμβριο βρίσκεται ακόμα υπό διαπραγμάτευση με την Ε.Ε. και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Το ελληνικό κοινοβούλιο ενέκρινε την Κυριακή τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού στο πλαίσιο ενός πακέτου μέτρων λιτότητας 5,4 δισ. ευρώ που προκάλεσε κύμα απεργιακών κινητοποιήσεων. Ωστόσο το ΔΝΤ και η Γερμανία συνεχίζουν να απαιτούν προληπτικά μέτρα 3 δισ. ευρώ από την Αθήνα, σε περίπτωση που η διάσωση εκτροχιαστεί.
Οι ελληνικές τράπεζες έχουν ήδη κάνει όσα τους αναλογούν με βάση το πρόγραμμα. Η Πειραιώς και οι τρεις ακόμα συστημικές τράπεζες -η Eurobank, η Αlpha Bank και η Εθνική Τράπεζα- κατάφεραν να αντλήσουν νέα κεφάλαια 14 δισ. ευρώ ως τη διορία του Νοεμβρίου που είχαν θέσει οι δανειστές.
Ο κ. Σάλλας, οικονομολόγος με σπουδές στη Γερμανία, ένωσε τις δυνάμεις του με κορυφαίο Έλληνα εφοπλιστή για να μεταμορφώσει την Πειραιώς από τράπεζα δανεισμού μικρών επιχειρήσεων στα τέλη της δεκαετίας του 1980 στη μεγαλύτερη εμπορική τράπεζα της Ελλάδας. Η Πειραιώς πραγματοποίησε πάνω από 10 συγχωνεύσεις για να διασφαλίσει τη θέση της ως της μεγαλύτερης τράπεζας της χώρας. Μεταξύ των στόχων τους ήταν προβληματικές εγχώριες τράπεζες, θυγατρικές ξένων τραπεζών που αποσύρθηκαν από τη χώρα, η κρατική Αγροτική Τράπεζα και τα ελληνικά στοιχεία ενεργητικού δύο χρεοκοπημένων κυπριακών τραπεζών.
Πολλοί στην Ελλάδα επιρρίπτουν την ευθύνη για τις παρατεταμένες διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς σε ένα εκρηκτικό μείγμα εσωτερικών συγκρούσεων εντός του κυβερνώντος κόμματος του ΣΥΡΙΖΑ, συμπεριλαμβανομένης μιας μερίδας σκληροπυρηνικών υπουργών.
Ο κ. Σάλλας ανέφερε πως ο πρωθυπουργός πρέπει να πάρει δημόσια μια πιο δυναμική στάση, για να υποστηρίξει πολιτικές που η Ελλάδα έχει ήδη συμφωνήσει με τους δανειστές.
«Η κυβέρνηση κάνει βήματα προς τα μπρος, για παράδειγμα στις ιδιωτικοποιήσεις, αλλά ο πρωθυπουργός πρέπει να κάνει ξεκάθαρο ποια είναι η πολιτική που εφαρμόζεται. Είναι ωραίο να λέει ο κάθε υπουργός την άποψή του, αλλά πρέπει να υπάρξει ένα ισχυρό μήνυμα ότι η Ελλάδα είναι προσηλωμένη στην ανάκτηση του χαμένου εδάφους», σημείωσε.
Ο ίδιος έφερε ως παράδειγμα τα διαρκή εμπόδια στη συμφωνία που υπογράφηκε πέρυσι με τον γερμανικό όμιλο Fraport, που συμφώνησε να πληρώσει 1,2 δισ. ευρώ για σύμβαση παραχώρησης 14 περιφερειακών αεροδρομίων, στη μεγαλύτερη συμφωνία ιδιωτικοποίησης της χώρας μέχρι σήμερα.
Η είσοδος του διαχειριστή αεροδρομίων με έδρα τη Φρανκφούρτη στην Ελλάδα διαφημίστηκε ως καταλύτης για την επέκταση και αναβάθμιση του τουρισμού, ωστόσο οι σκληροπυρηνικοί αριστεροί υπουργοί Βιομηχανίας και Μεταφορών, Πάνος Σκουρλέτης και Χρίστος Σπρίτζης, παρέμεναν απλοί παρατηρητές ενώ οι συνδικαλιστές του ΣΥΡΙΖΑ πραγματοποιούσαν κινητοποιήσεις σε αεροδρόμια σε ελληνικά νησιά, καθυστερώντας την εξαγορά από τον γερμανικό όμιλο για μετά την έναρξη της καλοκαιρινής τουριστικής περιόδου.
Ο κ. Σάλλας υποστηρίζει πως παραμένει αισιόδοξος ότι η αξιολόγηση του προγράμματος θα ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα του έτους, ανοίγοντας τον δρόμο για επιστροφή στην ανάπτυξη στο δεύτερο μισό του έτους. Ακόμα και έτσι προβλέπει ότι η ανάπτυξη φέτος θα είναι στάσιμη, προτού αυξηθεί στο 2% περίπου το 2017.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα για τον τομέα είναι το άλμα στα μη εξυπηρετούμενα δάνεια σε πάνω από το 50% μετά από έξι χρόνια ύφεσης. Μόλις υπάρξει συμφωνία με τους πιστωτές, οι τράπεζες «θα απελευθερωθούν για να προχωρήσουν στο ξεσκαρτάρισμα των NPLs και στη χορήγηση κεφαλαίων στην πραγματική οικονομία», σημειώνει.
Το ξεσκαρτάρισμα θα γίνει ένα όχημα για την προσέλκυση επενδύσεων, προβλέπει ο ίδιος.
«Υπάρχει μεγάλη συσσωρευμένη ζήτηση από επενδυτές και δεν είναι απλά hedge funds», είπε ο ίδιος, αναφερόμενος σε μεγάλες διεθνείς αλυσίδες ξενοδοχείων, εγχώριους μεταποιητές τροφίμων και επιχειρηματίες που ψάχνουν να ξεπαγώσουν συμφωνίες στην ανανεώσιμη ενέργεια, που εγκαταλείφθηκαν μετά το ξέσπασμα της ελληνικής οικονομικής κρίσης.
Αλλά ο κ. Σάλλας έχει λίγες ψευδαισθήσεις για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα που είδε το ΑΕΠ της να συρρικνώνεται κατά ένα τέταρτο από το 2009, με την ανεργία κολλημένη στο 25%, παρά τη μετανάστευση στο εξωτερικό δεκάδων χιλιάδων νέων Ελλήνων με υψηλά προσόντα.
«Είμαστε αντιμέτωποι με μια τεράστια μάχη για να αυξήσουμε τον πλούτο της χώρας. Έχουμε γίνει μια χώρα όπου μόλις το ένα τρίτο του πληθυσμού εργάζεται σε παραγωγικές δραστηριότητες. Πρέπει να στηρίξουν όλους τους υπόλοιπους, τους υπαλλήλους του δημοσίου, τους συνταξιούχους και τους ανέργους».
© The Financial Times Limited 2016. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation