Οι γερμανικές αρχές ανταγωνισμού (Bundeskartellamt) έχουν ξεκινήσει διαδικασίες κατά του Facebook, προκειμένου να ερευνήσουν αν το κοινωνικό δίκτυο έκανε κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης του στην αγορά παραβιάζοντας τους κανόνες προστασίας δεδομένων.
Μια δήλωση της Bundeskartellamt ανέφερε ότι υπάρχει μια αρχική υποψία πως οι όροι χρήσης του Facebook παραβιάζουν τις γερμανικές διατάξεις για την προστασία δεδομένων.
«Η χρήση αθέμιτων όρων και προϋποθέσεων από το Facebook θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει ένα καταχρηστικό βάρος άδικων όρων στους χρήστες», τόνισε η ανακοίνωση.
Η Bundeskartellamt επεσήμανε πως θα εξετάσει μια πιθανή σύνδεση μεταξύ της κυρίαρχης θέσης του Facebook στα κοινωνικά δίκτυα και της χρήσης τέτοιων διατάξεων.
Το ζήτημα της προστασίας δεδομένων έχει όλο και μεγαλύτερη σημασία καθώς οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο ίντερνετ όπως το Facebook και η Google έχουν γίνει μεγάλες επιχειρήσεις που κινούνται βάσει δεδομένων. Η ανησυχία των ευρωπαϊκών ρυθμιστικών αρχών και εκείνων που ασχολούνται με την προστασία δεδομένων, είναι το πώς θα ρυθμίζεται η βιομηχανία καθώς εξαπλώνεται παντού και έχει γίνει πιο διεισδυτική.
Η Bundeskartellamt τόνισε πως το Facebook έχει συγκεντρώσει μεγάλες ποσότητες προσωπικών δεδομένων των χρηστών από διάφορες πηγές και, με τη δημιουργία προφίλ των χρηστών, τους έχει δώσει τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν πιο στοχευμένη διαφήμιση. Διευκρίνισε πως οι χρήστες πρέπει πρώτα να συναινέσουν στη συγκέντρωση και τη χρήση των δεδομένων τους από το Facebook με την αποδοχή των όρων της υπηρεσίας, αλλά είναι δύσκολο για εκείνους «να κατανοήσουν και να εκτιμήσουν την έκταση αυτής της συμφωνίας».
«Υπάρχουν σημαντικές αμφιβολίες ως προς τη δυνατότητα παραδοχής αυτής της διαδικασίας, ιδιαίτερα στο πλαίσιο του ισχύοντος εθνικού νόμου για την προστασία δεδομένων», ανέφερε. «Αν υπάρχει κάποια σύνδεση μεταξύ μιας τέτοιου είδους παραβίασης και της κυριαρχίας στην αγορά, αυτό θα συνιστούσε επίσης καταχρηστική πρακτική στο πλαίσιο του αντιμονοπωλιακού νόμου».
Το Facebook απάντησε: «Είμαστε βέβαιοι πως συμμορφωνόμαστε με τον νόμο και ανυπομονούμε να εργαστούμε με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Συμπράξεων, ώστε να απαντηθούν αυτά τα ερωτήματα».
Η Bundeskartellamt ξεκινά τις διαδικασίες σε στενή επαφή με αξιωματούχους στην προστασία δεδομένων, ενώσεις προστασίας καταναλωτών και άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ. Θα στοχοποιήσει την ιρλανδική θυγατρική της εταιρία και τη γερμανική της επιχείρηση.
Ο Andreas Mundt, επικεφαλής της Bundeskartellamt, υπογράμμισε ότι οι κυρίαρχες εταιρίες υπόκεινται σε «ειδικές υποχρεώσεις», όπως «η χρήση επαρκών όρων για τις υπηρεσίες, αρκεί να είναι σχετικές με την αγορά».
«Για διαδικτυακές υπηρεσίες που χρηματοδοτούνται από τη διαφήμιση όπως το Facebook, τα δεδομένα των χρηστών είναι τεράστιας σημασίας», παρατήρησε. «Γι' αυτό τον λόγο, είναι κρίσιμο να εξεταστεί επίσης, από άποψη κατάχρησης της ισχύος στην αγορά, το αν οι καταναλωτές είναι επαρκώς πληροφορημένοι για τον τύπο και την έκταση των δεδομένων που συγκεντρώνονται».
Αντίθετα με τους ανταγωνιστές του, το Facebook είχε μέχρι στιγμής διαφύγει της προσοχής των αρχών ανταγωνισμού στην Ευρώπη. Η Google έχει εμπλακεί σε μια μακροσκελή υπόθεση μονοπωλίου που ξεκίνησαν οι Βρυξέλλες, ενώ τόσο η Apple όσο και η Amazon είδαν τις φορολογικές τους υποθέσεις να εξετάζονται εξονυχιστικά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Οι πρακτικές προστασίας δεδομένων της εταιρίας έχουν αμφισβητηθεί από τις ρυθμιστικές αρχές σε Γαλλία, Βέλγιο, Ολλανδία και Γερμανία. Το κοινωνικό δίκτυο έχει κατηγορηθεί πως εντοπίζει χρήστες στο διαδίκτυο, χωρίς τη συναίνεσή τους. Το Facebook επιμένει ότι οι πρακτικές του κινούνται στο πλαίσιο των κανόνων και πρακτικών που είναι κοινές για τους περισσότερους ιστότοπους.
Στη Γαλλία, το Facebook έχει στη διάθεσή του τρεις μήνες για να αλλάξει τις πρακτικές του, αλλιώς θα αντιμετωπίσει σκληρά πρόστιμα.
Τον Ιανουάριο, η Μαργκρέτε Βεστάγκερ, η Ευρωπαία επικεφαλής ανταγωνισμού, υπογράμμισε ότι η ρυθμιστική αρχή θα εξετάσει το αν οι μέθοδοι συλλογής δεδομένων από μεγάλες διαδικτυακές εταιρίες παραβιάζουν τους αντιμονοπωλιακούς νόμους.
Επιπρόσθετα, ο Γκίντερ Έτινγκερ, Ευρωπαίος επίτροπος ψηφιακής οικονομίας, τόνισε τον περασμένο μήνα ότι η ΕΕ σκέφτεται να υιοθετήσει νέους κανόνες προκειμένου να προωθήσει τον υγιέστερο ανταγωνισμό μεταξύ εταιριών των οποίων τα επιχειρηματικά μοντέλα βασίζονται στη συλλογή δεδομένων. Η πρωτοβουλία ήρθε εν μέσω αυξανόμενης ανησυχίας πως τα τεράστια πακέτα δεδομένων που συγκεντρώνουν εταιρίες όπως η Google και το Facebook, θα μπορούσαν να τους δώσουν ένα αθέμιτο πλεονέκτημα, αποκλείοντας τον ανταγωνισμό.
© The Financial Times Limited 2016. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation