Ανατολικό «μπλοκ» στο fund του Γιούνκερ

Αξιοποιώντας την επιτυχία τους στις κλιματικές συνομιλίες, τα μέλη της ομάδας των «4 του Βίσεγκραντ» βάζουν στο στόχαστρο το ταμείο €316 δισ. της Ε.Ε. επιδιώκοντας μεγάλο μερίδιο σε νέα διακρατικά ενεργειακά έργα. Ποιοι είναι οι V4 και πώς γιγαντώνονται.

  • του Henry Foy (Βαρσοβία)
Ανατολικό «μπλοκ» στο fund του Γιούνκερ

Οι χώρες της κεντρικής Ευρώπη θα ενώσουν τις διεκδικήσεις τους στο νέο επενδυτικό ταμείο 315 δισ. ευρώ που προτείνει η ΕΕ, με στόχο να ενοποιήσουν τα ενεργειακά τους δίκτυα, καθώς η περιοχή επιχειρεί να αξιοποιήσει την αυξανόμενη πολιτική της δύναμη στις Βρυξέλλες.

Η Πολωνία, η Ουγγαρία, η Τσεχία και η Σλοβακία, η αποκαλούμενη ομάδα «Visegrád Four" (V4), κλιμακώνουν τις φιλοδοξίες τους, αφού είδαν ότι συνδυάζοντας τις δυνάμεις τους κατάφεραν να εξασφαλίσουν μεγάλες παραχωρήσεις από τις παραδοσιακές ευρωπαϊκές δυνάμεις, στις πρόσφατες συνομιλίες σχετικά με τους περιβαλλοντικούς στόχους της ηπείρου.

Διπλωμάτες και πολιτικοί της ομάδας, σχολιάζουν ότι ελπίζουν να αξιοποιήσουν αυτή την επιτυχία για να εξασφαλίσουν δυσανάλογο μερίδιο στο ταμείο 315 δισ. ευρώ που συστήνει ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Πωλ Γιούνκερ, με στόχο την δημιουργία νέας ενεργειακής υποδομής με την οποία θα αντιμετωπίσουν τους κινδύνους της εξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Το σχέδιο του κ. Γιούνκερ περιλαμβάνει την χρήση 21 δισ. ευρώ από τον προϋπολογισμό της ΕΕ και την European Investment Bank, ως εγγυήσεις για την άντληση ιδιωτικών κεφαλαίων τα οποία θα επενδυθούν σε έργα υποδομών. Το σχέδιο έχει στόχο να τονώσει την αποδυναμωμένη ευρωπαϊκή οικονομία, αλλά έχει επικριθεί για την έντονη εξάρτησή του από τον ιδιωτικό δανεισμό και την απουσία σαφών προτεραιοτήτων.

Ο κ. Γιούνκερ έχει δηλώσει ότι θέλει να δοθεί έμφαση σε έργα που «ενώνουν ενεργειακά δίκτυα και αγορές ...και που δημιουργούν διασπορά στις πηγές παροχής» -ένα σημείο με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ανατολική Ευρώπη, η οποία εξαρτάται έντονα από την ρωσική ενέργεια.

Στα έργα της επιθυμητής λίστας του V4 περιλαμβάνονται σταθμοί υγροποιημένου φυσικού αερίου και υποδομών μετατροπής, διακρατικοί αγωγοί φυσικού αερίου και εγκαταστάσεις αποθήκευσης καθώς και διακρατικοί υποσταθμοί ηλεκτρικής ενέργειας.

Η δυνατότητα της ομάδας στην διεκδίκηση των κεφαλαίων Γιούνκερ, θα αποτελέσει μια ακόμη εξέταση της πολιτικής ωριμότητας των πρώην κομμουνιστικών κρατών καθώς και της προσαρμογής τους στα επίπεδα εξουσία των Βρυξελλών.

Ο Maroš Šefčovič, ο Σλοβάκος αντιπρόεδρος της Κομισιόν που έχει αναλάβει την ενεργειακή ενοποίηση, δήλωσε ότι οι V4 θα μιλήσουν με μια φωνή πάνω στο ζήτημα. «Διεξάγονται ήδη συνομιλίες μεταξύ των «4 του Βίσεγκραντ» . . . Υπάρχουν τρόποι να βοηθηθεί η ομάδα από το πακέτο των €300 δισ... Είναι επίσης ξεκάθαρο ότι σε αυτό το πακέτο, θα έχουν προτεραιότητα τα έργα με διακρατική επίδραση, οπότε πιστεύω ότι οι V4 θα αποτελέσουν καταλυτικό στοιχείο του πλαισίου.»

Οι V4, που πήραν το όνομά τους από την πόλη της Ουγγαρίας Βίσεγκραντ όπου ιδρύθηκε η ομάδα, λειτουργούσαν κυρίως ως φόρουμ ανταλλαγής πολιτικής και πολιτιστικών απόψεων μέχρι την κλιματική σύνοδο του Οκτωβρίου, κατά την οποία η ομάδα απαίτησε και πέτυχε μεγάλες παραχωρήσεις σε τομείς όπως την συνέχιση της χρήσης κάρβουνου και την χρηματοδότηση της ΕΕ για έργα ενεργειακής αναβάθμισης.

Διπλωμάτες της ομάδας αναφέρουν ότι σε εκείνες τις συνομιλίες, για πρώτη φορά οι χώρες της ομάδας V4 αντάλλαξαν έγγραφα και προετοίμασαν κοινή στάση και εντέλει παρουσίασαν ένα πακέτο απαιτήσεων που μπορούσαν να στηρίξουν όλοι –όπως επίσης και άλλοι υποστηρικτές σαν την Ρουμανία και την Βουλγαρία.

Τότε, οι V4 ευνοήθηκαν από την απαίτηση να βρεθεί κοινός τόπος μεταξύ των μελών της ΕΕ, όσον αφορά το κλιματικό πακέτο. Ίσως η ομάδα δυσκολευτεί τώρα να περάσει αποφάσεις για τις οποίες είναι απαραίτητη η πλειοψηφία και μπορεί να βρεθεί απομονωμένη από τα μεγαλύτερα μέλη που έχουν περισσότερες ψήφους και φιλοδοξίες.

Οι τέσσερις πρώην κομμουνιστικές χώρες, σκοπεύουν επίσης να προτείνουν έργα για κοινό δίκτυο αυτοκινητόδρομων, σιδηροδρόμων και συνδεσιμότητας στο διαδίκτυο, προσθέτως στην ενεργειακή υποδομή.

 

© The Financial Times Limited 2014. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v